TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fortsatt slamring etter støtdemper bytte.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #205160  av wickeddark

Bytta støtdempere og den litt spesielle mansetten med noe som ser ut som ett tårnlager nesten og mansjett i ett.

Vet jeg klarte å sette den det stod Left på høyre sia og omvendt, men såvidt jeg kunne se var de helt like, så tror ikke det kan være årsaken. Jeg sammenlignet dem lenge for å finne ut om det var forskjell på høyre og venstre men kunne ikke se noe, helt til den ene var montert og jeg holdt på å montere den andre, da så jeg bokstaven R der :D

#205240  av wickeddark

Ser ut til at det kanskje kan være litt slakk i foringene til stabstaget under bak. Kommer litt dunkelyd når jeg rører på det. Kan det være nok til å slamre når jeg kjører over små humper, feks de som biler med kjetting etterlater seg i snøen i lyskryssene?

#205247  av csstian

Ja stabbstagforinger og lenkestag med slakk i kan lage en ganske kraftig lyd.Er nok helt sikkert det som er problemet dit.

#205250  av Daniel_hoy

Hadde dunkelyd når fremre foring E var sliten. Får ikke kjøpe den løst på toyota sist jeg sjekket.

Løste forresten problemet mitt med dunkerlyder på denne måten :
Nye polyforinger all over + tein coilovers :lol:
Vedlegg
st185rearsuspension.jpg
st185rearsuspension.jpg (14.35 kiB) Vist 1053 ganger

#205295  av wickeddark

Daniel_hoy skrev:Hadde dunkelyd når fremre foring E var sliten. Får ikke kjøpe den løst på toyota sist jeg sjekket.

Heheh,

Er fristende. Skal ha en del polyforinger. Men sjekket alle i går da jeg oppdaga den gåene foringa, og det viste seg at de andre var i god stand enda. Så har ikke lyst å bytte når de gamle ikke er ødelagt. Så jeg starter med foringer til stab.stagene forran å bak. Plus at jeg har hørt rykter om at det er ett helv... å bytte noen av dem.

#205296  av wickeddark

csstian skrev:Ja stabbstagforinger og lenkestag med slakk i kan lage en ganske kraftig lyd.Er nok helt sikkert det som er problemet dit.
Sweet, da er polyforing bestilt til begge stabstag :D Var jo overaskende billige akkurat de foringene.

#205324  av Peak

wickeddark skrev:
Daniel_hoy skrev:Hadde dunkelyd når fremre foring E var sliten. Får ikke kjøpe den løst på toyota sist jeg sjekket.

Heheh,

Er fristende. Skal ha en del polyforinger. Men sjekket alle i går da jeg oppdaga den gåene foringa, og det viste seg at de andre var i god stand enda. Så har ikke lyst å bytte når de gamle ikke er ødelagt. Så jeg starter med foringer til stab.stagene forran å bak. Plus at jeg har hørt rykter om at det er ett helv... å bytte noen av dem.
Hvis det er snakk om de indre stab.stag-foringene, så er det smal sak å bytte.

#205330  av wickeddark

Peak skrev:
wickeddark skrev:

Heheh,

Hvis det er snakk om de indre stab.stag-foringene, så er det smal sak å bytte.
Skal bytte de ja.

Men tenkte mer på de som står pressa inn i armer og stag under der. De tror jeg blir vriene. Må vel ha presse eller noe for å få de både ut og inn.

#205353  av Daniel_hoy

wickeddark skrev:Skal bytte de ja.

Men tenkte mer på de som står pressa inn i armer og stag under der. De tror jeg blir vriene. Må vel ha presse eller noe for å få de både ut og inn.
Det er en del styr. Men det værste var faktisk ikke å få ut foringene men å løsne boltene. Dei er rusta fast inne i foringene. Men krengestag foringene er bare en lek. :D

#205364  av Larsen

Daniel_hoy skrev:
wickeddark skrev:Skal bytte de ja.

Det er en del styr. Men det værste var faktisk ikke å få ut foringene men å løsne boltene. Dei er rusta fast inne i foringene. Men krengestag foringene er bare en lek. :D
Stemmer, bolten er værst å få løs (kommer ann på hvor mye rust det er bilen). Å fjerne de gamle gjør du lett ved å brenne dem ut med propan brenner. Å montere polyforinger er ganske lett. Du kan som regel dytte de inn for hånd, men hvis du skal ha gummiforinger må du nok ha en presse.

#205477  av wickeddark

Har overaskende nok veldig lite rust på bilen. Men skruene og mutrene som brukes på biler ville jo rustet i vakum med null luftfuktighet så der er sikker litt :lol:

#205549  av wickeddark

Vil det da lønne seg å bruke luftdreven muttertrekker da? Liksom for å prøve å sjokke dem løs?

#205552  av csstian

Du kan prøve.Men som regel må du frem med vinkelsliper å kappe boltene for å få det løs.

#205569  av Daniel_hoy

Jeg måtte kappe 1 bolt. Slo ut noen av dei der det var plass. Men på noen bolter endte det med ødelagte gjenger. Regn med å være uten bil noen dager mens du venter på nye bolter.
Problemet er somregel ikke å skru på bolten men å få den ut. Det var iallefall mi erfaring.
Men som sagt så er foringene til krengestaget ENKLE å bytte. Der møtter du mest sannsynlig ikke på problemer.