TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger hjelp, Kontakter i Toyota Norge Ang dekk dimmensjon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #205311  av Johnny_Bravo

Nå trenger jeg litt hjelp fra dere her inne. JEg var utsatt for en liten ulykke i fjord med min MR2. dette er en lang histore som jeg har lagt ut før.

Det jeg trenger hjelp av dere til er hvem jeg kan prate med i Toyota for å få dokumentert dekkdimmensjoner på 92" MR2, Jeg kjørte på lik dekkdim, foran og bak og dette er jo ikke orginalt fra toyota.

Jeg skal i retten om ikke lenge, og Markus tipset meg om at dette var noe som kunne være verdt å ta opp, når jeg nevnte dette for advokaten min så ville han at vi skulle finne ut av det.

jeg har prøvd å ringe Toyota i Moss men de er overhodet ikke behjelpelige.

hvis noen av dere har orginalpapirene på bilen så kunne dette også værdt til hjelp.

Det hadde vært fint å fått biltilsynet til å inse sine feil i denne saken
 #205335  av jumbo

Johnny_Bravo skrev:Det jeg trenger hjelp av dere til er hvem jeg kan prate med i Toyota for å få dokumentert dekkdimmensjoner på 92" MR2, Jeg kjørte på lik dekkdim, foran og bak og dette er jo ikke orginalt fra toyota.
Unnskyld om jeg er litt treg her, men hva er det egentlig du trenger? Dokumentasjon på at lik bredde foran og bak er ok?

#205342  av CelicaTurbo

Han ønsker nok dokumentasjon på at ulik dimmensjon fremme og bak er standard (og jeg bruker anledningen som jeg pleier siden dette er så vanlig: kjør tilsvarende orginal dekkdim folkens, ikke kjør lik dim fremme og bak! ;) )

Angående dokumentasjon vet jeg ikke, men hør med Toyota sentralt, "teknisk avdeling". Jeg antar det ikke hjelper med en kopi fra brukerhåndboken?

#205351  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Han ønsker nok dokumentasjon på at ulik dimmensjon fremme og bak er standard (og jeg bruker anledningen som jeg pleier siden dette er så vanlig: kjør tilsvarende orginal dekkdim folkens, ikke kjør lik dim fremme og bak! ;) )
Mulig jeg er HELT på jordet nå, men inngår ikke noe så sentralt som dekk dim i typegodkjenningen av nye biltyper? I såfall kan jo Toyota umulig ha noen god grunn eller problemer med å komme opp med en bekreftelse på dette.

Evnt. kan du vel helt enkelt refere til hvem som helst av de svært mange andre MR2ene i landet som er godkjent med ulik dim foran kontra bak i vognkortet...

#205378  av CelicaTurbo

aner ikke hva biltilsynet driver med og hva de godtar i papirer som angår typegodkjenning men hverken MR2'en min eller Celicaen hadde korrekt dekkdim i vognkortet så spesielt stødig på godkjenningene er biltilsynet definitivt ikke :roll:

Og, det er godt mulig at Toyota ikke mener at de kan gjøre noe siden de aldri har importert MR2 selv og dermed ikke har noen typegodkjenning for de bilene (med unntak av biler produsert etter 94 eller 96 når man fikk en mer felles europeisk kontroll av typegodkjenninger med EWG-nr eller hva det nå heter). Men, når jeg hadde MR2'en for noen år tilbake fikk jeg tilsendt papirer fra Toyota på orginal dekkdim men når jeg prøvde det samme på Celicaen fikk jeg ingen hjelp, da kontaktet jeg hva forhandleren kalte "teknisk avdeling hos Toyota" begge gangene.

Inni handskerommet skal det jo være et klistremerke hvor det står orginal dekkdim sammen med anbefalte dekktrykk, det er ikke tilstrekkelig å ta bilde av dette som bevis i saken da?

#205390  av Morten

Kan ikke bare noen av dere lokale låne han håndboken som vanligvis ligger i hanskerommet da? Står jo uansett svart på hvitt, og utgitt av Toyota der? :wink:

#205409  av cameleon

Her er papirer på org dim fra toyota hell bil på lade her i trondheim :wink:
Vedlegg
IMG_0134.jpg
IMG_0134.jpg (279.62 kiB) Vist 394 ganger

#205419  av CelicaTurbo

Godt med et slikt papir men om Johnny Bravo har en "ekte" 92+ modell så stemmer ikke infoen på det papiret helt for disse bilene fikk 225 bak som standard (som et av virkemidlene for å forhindre sleggeræven). Men om denne Toyotaforhandleren klarer det så skal nå virkelig alle andre klare det også, det ser ut som om det bare er en utskrift av delenummer for orginaldekk for bilen, og dette er jo tatt med basis i bilens chassinummer så det må jo godtaes i retten ihvertfall..

#205447  av Johnny_Bravo

cameleon skrev:Her er papirer på org dim fra toyota hell bil på lade her i trondheim :wink:

Takker for dette :)

du har ikke et telefonnummer til han du fikk dette av? slik at jeg kan få ringt han.

Jeg trenger helst et 92+ papir, og jeg hadde vært veldig takknemmelig om Toyota hell kunne klart dette :)

Blir god reklame for dem dette her

#205512  av cameleon

ah. jepp stemmer det :)

nei jeg har ikke nr direkte til personen og vet heller ikke hva han heter. men om du kontakter de så vet jeg de er mer enn behjelpelig med å hjelpe deg angående dette. evt få de til å sende deg en faks :) du kan prøve å ringe direkte til delelageret siden det er der jeg fikk tak i mine papierer.

Toyota Hell Bil AS, avd. Trondheim
Delelager : Tlf.: 98294918

ellers så er nr.
Tlf.: 98 29 49 00
Fax: 73 89 39 30

#205516  av aneriks

her har du og et dokument fra toyota
Vedlegg
Toyota dekkdim godkjenning01.jpg
Toyota dekkdim godkjenning01.jpg (420.13 kiB) Vist 391 ganger

#205532  av CelicaTurbo

der står også nummeret hvor du når teknisk avdeling hos Toyota, og som jeg også tilfeldighvis fant på en lapp når jeg ryddet garasjen i dag: 32 20 50 00

#205608  av Johnny_Bravo

aneriks skrev:her har du og et dokument fra toyota
Flott, takker så mye folkens :)

men er det noen av dere som har et slikt dokument som Aneriks her har til en 92+ modell?

Det hadde hjulpet meg mye :) Jeg skal ringe Toyota Hell senere i dag, samt teknisk avdeling som Celica turbo kom med, så får jeg bare håpe de er villige til å hjelpe meg

#205738  av Andre

Her har du et par sider fra EPC. Kanskje de kan hjelpe :?
Vedlegg
Dekkdim 2_M8.jpg
Dekkdim 2_M8.jpg (160.1 kiB) Vist 340 ganger
Dekkdim 2_L8.jpg
Dekkdim 2_L8.jpg (145.13 kiB) Vist 347 ganger