TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ble stoppet i teknisk kontroll

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#205511  av kake

SuperZite skrev:
Jeg fikk godkjent en passat 1.8t med bremser som var altfor store ut ifa det "trangsynet" mente. Etter å ha lett på nettet natt inn og natt ut fant jeg ut at men kunne har stage 4 bremser fram og stage 1 bak og at bremse avvik da ikke ble mer enn 5% og godkjenning godtar 7% dette har men hvordan abs funker osv. skal ikke gå helt god for disse tallene siden jeg gjorde dette i mai i år og bilen er nå solgt. Fikk den så godkjent men måtte forklare han på biltrangsynet hva reglene var rundt bremser. det med % avik fram og bak. Jeg hadde ikke noe TUV papirer på dette men fikk det gjennom tilslutt.
Akkurat det der med bremsene er det jo greit at de håndhever da. Har sett det er fler som bare hiver på et eller annet big-brake kit foran uten å gjøre noe som helst annet. Eneste man gjør da er å øke stopplengden og ødelegge bremsebalansen i bilen, spesielt i en midtmotorbil.

#205515  av cameleon

TOYPARTS skrev:for å si det sånn, da jeg godkjente ombyggingen av avensisen sto jeg på bar bakke når det gjalt papirer, fikk besjed fra tilsynet om at de ikke var dummere en at de sjønte at bilene stoppet i japan også, og at derfor godtok det, men har du ikke papirer på de vil jeg tro du har en lang vei å gå, det du kan gjøre er å ta en tlf til tuv å høre om de kan hjelpe deg med det. har de papirer så ordner de alt for deg.
papieren på at motoren skal/kan bli godkjent får jeg via markus siden han driver å skal regge en org gti til turbo også. markus kjenner vistnok noen som driver med dette å godkjenne slike biler, og når de godkjenner det, så blir det godkjent hos biltilsynet også slik jeg forstod det :)

#205517  av cameleon

jumbo skrev:Har tenkt mye på det samme, skal kjøre prosjekt på egen godkjenning nå før jul, men har vel egentlig "planen klar".

Selv om dette er rimelig gjennomsiktig, er det fremdeles fint lite de kan gjøre for å motvirke det:

OM de kaller meg inn etter jeg søker for å bekrefte at bilen er original, kommer jeg helt enkelt til å si at jeg allerede har skrudd bilen FRA HVERANDRE, dvs at den ikke er flyttbar og derfor heller ikke kan fremstilles for kontroll.

Det de KAN gjøre som svar på dette (i verste fall) er å kreve skiltene innlevert. De kan ikke gi meg noen bot for å demontert bilen min uten å avskilte den først - da måtte man jo avskilte bilen hver gang man skal gjøre noen som helst større reparasjon...

Det de uansett IKKE for gjort er å kreve meg noe som helst for å ha montert feil motor før søknaden er innvilget - hvilket er hele poenget. Om de krever avskilting ettersom jeg nekter å fremvise for kontroll er det HELT greit.
Det er en måte å gjøre det på også :wink: hvordan det blir med bruksfradraget om du da avskilter bilen din og skal registrere den igjen med turbo vet jeg ikke helt hvordan er... bruksfradraget er jo tross alt den summen det gjelder å slippe unna siden den er en god del større enn hva den andre faste summen er.

#205520  av cameleon

angående den delen med bremsene så er det forsåvidt det eneste problemet jeg har for å få de godkjent.
men nå vet jeg ikke om de som kom med 2.gen hadde org 90-92 bremsene montert orginalt.... hadde det vært tingen så hadde det jo bare vært å vist den med de bremsene den dagen den skal godkjennes.

men OM det skulle bli noe ypping med det der, så får jeg i værste fall bare skaffe/låne meg noen 92+ calippere, for da har de i alle fall ingen ting å si. og så bare ettermontere grex bremsene etter det uten å søke noe om det.

#205534  av CelicaTurbo

bruksfradraget endres ikke om man leverer inn skiltene en periode, det er tiden fra første gangs registrering i Norge som gjelder.

#205536  av jumbo

cameleon skrev:Det er en måte å gjøre det på også :wink: hvordan det blir med bruksfradraget om du da avskilter bilen din og skal registrere den igjen med turbo vet jeg ikke helt hvordan er... bruksfradraget er jo tross alt den summen det gjelder å slippe unna siden den er en god del større enn hva den andre faste summen er.

Helt klart - bruksfradraget er alfa og omega og det aller viktigste poenget med å få godkjenning unnagjort før nyttår... De kjente endringene i avgiftene blir peanuts i forhold til eventuelle endringer i bruksfradraget etter nyttår.

Tror ikke midlertidig avskilting av bilen betyr noe for dette dog, det er jo "siden første gang registrert i Norge" som betyr noe, og dette endrer seg jo ikke ved en midlertidig avskilting eller omregistrering.

Det viktigste er hvertfall å ikke gi dem nubbesjans til å påvise at man har montert motor før søknad er innvilget, for en hver pris. Da er det langt bedre å eventuelt få litt bitching om at man ikke fremstiller bilen for kontroll - en eventuell bot for dette vil jo aldri komme i nærheten av beløpet vi snakker om imellom 4-5 år fradrag kontra 0.

Ble Kristian kom meg i forkjøpet hehe

#205581  av Larsen

Ikke for å spore av helt, men er det 204 eller 208 hk på 91 mod us turbo?

#205582  av FireWalk

Larsen skrev:Ikke for å spore av helt, men er det 204 eller 208 hk på 91 mod us turbo?
204..

#205586  av Larsen

FireWalk skrev:
Larsen skrev:Ikke for å spore av helt, men er det 204 eller 208 hk på 91 mod us turbo?
204..
Takk
Da skal jeg betale inn avgiften til staten :( Sure penger, men får håpe at bilen går like mye opp i verdi etter at godkjenninga er ferdig.

#205640  av aneriks

FireWalk skrev:
er carlosen som har 208

#205713  av jumbo

Larsen skrev:Takk
Da skal jeg betale inn avgiften til staten :( Sure penger, men får håpe at bilen går like mye opp i verdi etter at godkjenninga er ferdig.
Du skal sende søknad til tollvesenet først (bare et helt vanlig brev som beskriver endringen samt vedlagt kopi av vognkort)... deretter mottar du faktura på riktig beløp.