celica4ever skrev:FireWalk skrev:ganske uvanlig om de ikke bruker olje.. 
De fleste har nok gått over 300.000 km.. men vil anta at 80% av dem har tilbakestilt KM stand.... med tanke på hvem som står for mesteparten av importen av disse bilene her i landet..
da er det ikke rart at de bruker litt olje.
Skift stempelringer og ventiltetninger så burde forbruket gå ned. 
kan vel ikke være så mange som har gått så langt
men det kommer vel litt an på bruken av bilen også antar jeg
Tja.. det er snakk om 16, snart 17 år gamle biler... Fattern har en 2004 modell Renault megane, og den har gått 70.000 km nå på 3 år. Han bruker den stort sett bare til og fra jobb.
MR2ene er jo kjøremaskiner til de grader, jeg vet at bilene står fint lite stille, men blir kjørt mye og det bærer de fleste preg av også.
Når en ser hvor slitt seter, ratt og diverse slitedeler er så samsvarer det ikke med km standen som regel.
En bil som har gått 140.000 km burde ikke ha noe nevneverdig oljeforbruk. Når man ser at flere må helle på en liter olje i uka, og samtidig har lav KM stand, da syntes jeg det er ugler i mosen. En kan jo klare å kjøre motoren såpass ihjel (ved å kjøre hardt på kald motor osv) at den begynner å bruke mye olje, men jeg tviler på det er tilfellet hos alle. De fleste som kjøper slike biler er entusiaster, og det gjelder ikke bare nåværende eier, men eieren før dem, og før der igjen osv.
Men for all del: KM stand generelt er jo ikke relevant så lenge bilen er tatt vare på. Jeg tar heller en bil som har gått 400.000 km med nyoverhalt motor, nytt drivverk. antirust-behandlet osv enn en som har gått 160.000 med bare vanlig service og oljeskift.. Det som slites er jo såkalte "slitedeler", og det innebærer de intærne delene i motor som stempelringer, ventiltetninger, ventilene, råder, stempel vannpumpe, oljepumpe osv osv.
Alt av bevegelige deler og alt som utsettes for påkjenninger. selve sylinderen vil nok også bli "slipt" litt med årenes løp, men det har ingen konsekvens så lenge det hones opp og settes i nye stempelringer.. I værste fall kan man jo borre litt og sette inn oversize stempel og få en gevinst atpåtil (krever dog manipulering av ECU signaler). Uansett, for ikke å snakke meg helt vekk her; en overhalt motor er like god som en helt ny motor etter min mening. Så om bilen tas vare på så har alder og km stand absolutt ingenting å si.
Men bare så det er sagt: Oljeforbruk kommer som regel bare av en ting: SLITASJE. Slitasjen kommer når motorene har gått langt, eller ved gjentatt misshandling ved kaldstart osv (de forskjellige intærne delene i motor utvider seg når de blir varme, og denne prosessen er ikke symetrisk for alle delene. Dessuten har oljen mye å si også. De førse sekundene når du starter motoren har du ikke oljetrykk, da slits motoren en del. Det tar noen minutter før oljen har oppnådd den temperaturen den trenger for å gi max smøre effekt. Så når du kjører hardt på kald motor med liten smøreevne fra oljen sin side får man ENDA en belastning.
Derfor er det ønskelig med en gradvis oppvarming for å unngå unødvendig mye slitasje.)