TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Null vakum - Feil pÃ¥ vsv ventilen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #207282  av Mr2Even

Noen som har hatt problemer og byttet vsv ventilen til T-vis / ACIS systemet noen gang ? Bilen min har ikke vakum til vakumklokka. Da kan det vel være denne vsv ventilen det er noe galt med ikke sant..?
Vedlegg
TVIS-03 vsv.gif
TVIS-03 vsv.gif (7.84 kiB) Vist 724 ganger

#207324  av Mr2Even

Ingen som har peil på , eller som har hatt problemer med dette eller?

#207691  av Mr2Even

Nå har jeg skjekket alt som kan være feil m det jæ... vakum greiene - feilsøkt og testet masse men alt er ok. men vakumet kommer ikke til klokka som styrer acis'en . Nå sist har jeg kjekket de to vsv ventilene som sitter midt under motoren men alt er ok? kjønner snart ingen ting.. hm.. hvor kan det være feil? trenger råd nå.. det var skikkelig trykk inni den vakumslangen før jeg dro den av vsv'n. det kom rasende med luft under høyt trykk når jeg dro av slangen(motor og tenningen var slått av) Hvilke andre feil kan det være?her er de vsv ventilene jeg har målt og testet på alle vis:
Vedlegg
Manual_VSV-EFI.jpg
Manual_VSV-EFI.jpg (28.72 kiB) Vist 675 ganger

#207692  av Mr2Even

Nei må kjekke ledningene fra fordeleren og fra vsv'n og om vakumet blir bygd opp/ ikke forsvinner et sted- av og følge alle ledningene vakumslangene . Var lettere når jeg så nærmere på denne tegningen :
Vedlegg
TVIS- Electronic Control Unit- ECU.gif
TVIS- Electronic Control Unit- ECU.gif (10.56 kiB) Vist 671 ganger

#207704  av CelicaTurbo

Jeg har ikke satt meg inn i det spesifikke for acis så dette blir igrunn bare synsing, men, du har altså stadfestet at det er vakum i vakumtanken når motoren er skrudd av, og dette vakumet forsvinner når du drar slangen av VSV'en sier du.. dvs at alt av slanger dit burde fungere fint. Det den VSV'en skal gjøre er å åpne gjennomføringen til acis-aktuator når motoren ifølge ECU oppfyller visse kriterier.. vakumet lagres jo i tanken pga at når du har full gass på en sugemotor så er det lite vakum i innsuget som er brukelig for å aktivere slike godsaker som acis. Det betyr også at VSV vil hindre aktuatoren fra å se noe vakum før ECU forteller ventilen å åpne ventilen til tanken. Om du kjenner etter vakum mens motoren står på tomgang er det nok lite sannsynlig at du kjenner noe som helst.. Acis skal aktiveres ved ca 4400-4600 o/min men jeg vet ikke om det er avhengig av belastning på motor (manifoldvakum) i tillegg men du kan jo prøve om du får en kompis til å ruse opp motoren for deg mens du kjenner på slangen til actuatoren.. Du klarer å bevege acis-staget for hånd mens det fremdeles er koblet til aktuatoren, ikke sant? Det skal nemlig være mulig og det er ikke tungt å operere aktuatoren manuellt..

#207770  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Jeg har ikke satt meg inn i det spesifikke for acis så dette blir igrunn bare synsing, men, du har altså stadfestet at det er vakum i vakumtanken når motoren er skrudd av, og dette vakumet forsvinner når du drar slangen av VSV'en sier du.. dvs at alt av slanger dit burde fungere fint. Det den VSV'en skal gjøre er å åpne gjennomføringen til acis-aktuator når motoren ifølge ECU oppfyller visse kriterier.. vakumet lagres jo i tanken pga at når du har full gass på en sugemotor så er det lite vakum i innsuget som er brukelig for å aktivere slike godsaker som acis. Det betyr også at VSV vil hindre aktuatoren fra å se noe vakum før ECU forteller ventilen å åpne ventilen til tanken. Om du kjenner etter vakum mens motoren står på tomgang er det nok lite sannsynlig at du kjenner noe som helst.. Acis skal aktiveres ved ca 4400-4600 o/min men jeg vet ikke om det er avhengig av belastning på motor (manifoldvakum) i tillegg men du kan jo prøve om du får en kompis til å ruse opp motoren for deg mens du kjenner på slangen til actuatoren.. Du klarer å bevege acis-staget for hånd mens det fremdeles er koblet til aktuatoren, ikke sant? Det skal nemlig være mulig og det er ikke tungt å operere aktuatoren manuellt..
Jeg har ruset motoren opp til ca 5000omdr ved å dra gassen manuelt og dermed kjekket om det kom vakum, men vakum kom ikke. ACIS staget går fint inn og ut og staget blir værende inne når jeg har fingeren på nippelen til vakumslangen. jeg har målt og testet vsv'n riktig, men alt er ok. (ohm'en er ok og luft passerte ved 12 v helt riktig)

Kanskje det er noe feil med ledningene til ECU'en da ?

#207791  av CelicaTurbo

Høres igrunn som at du har noe feil i wiring til ecu ja, kanskje prøve å legge opp en ny ledning midlertidig for test? Så spørs det hvor de ledningene fra vsv'en går da.. Jeg antar det er to ledninger? Det er sannsynlig at ECU ikke driver vsv'en direkte selv ved å "sende strøm" til den, men istedet veksler ventilen ved å vende kretsen til jord i ECU.. Prøv med et multimeter om den ene ledningen til vsv er koblet til jord eller om en av de har strøm når motoren går på tomgang. Du vil trolig kun måle enten eller der. Om en ledning har strøm betyr det at ecu veksler ventilen ved å koble jordingen. Det betyr at du kan teste ventilen ved å ta en ledning koblet til et jordingspunkt, og sette denne midlertidig inn på ledningen til vsv hvor du ikke fant strøm..

#207794  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Høres igrunn som at du har noe feil i wiring til ecu ja, kanskje prøve å legge opp en ny ledning midlertidig for test? Så spørs det hvor de ledningene fra vsv'en går da.. Jeg antar det er to ledninger? Det er sannsynlig at ECU ikke driver vsv'en direkte selv ved å "sende strøm" til den, men istedet veksler ventilen ved å vende kretsen til jord i ECU.. Prøv med et multimeter om den ene ledningen til vsv er koblet til jord eller om en av de har strøm når motoren går på tomgang. Du vil trolig kun måle enten eller der. Om en ledning har strøm betyr det at ecu veksler ventilen ved å koble jordingen. Det betyr at du kan teste ventilen ved å ta en ledning koblet til et jordingspunkt, og sette denne midlertidig inn på ledningen til vsv hvor du ikke fant strøm..
Ja det er to ledninger. Ok og da skal den virke? Jeg skal prøve dette. Thanks :D

#207816  av CelicaTurbo

som sagt, ventilen har enten en av ledningene med strøm i eller en ledning som er tilkoblet jord i bilen, jeg antar det første. Alt etter hvilket alternativ du finner kan du sjekke om ventilen fungerer ved å koble til en midlertidig ledning som erstatter den andre ledningen (som da tydelighvis er den som ecu skulle ha brukt for å aktivere ventilen).

#207888  av Mr2Even

Ja jeg forstår nå. Takk for infoen

#207928  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:som sagt, ventilen har enten en av ledningene med strøm i eller en ledning som er tilkoblet jord i bilen, jeg antar det første. Alt etter hvilket alternativ du finner kan du sjekke om ventilen fungerer ved å koble til en midlertidig ledning som erstatter den andre ledningen (som da tydelighvis er den som ecu skulle ha brukt for å aktivere ventilen).
Nå har jeg testet vsv'en, men jeg tok en annen vri. Koblet på en ledning med bryter på og kjøtet på en kontakt til sigarett-tenneren. Puttet denne så inn i sigarett-tenneren og kjørte på tomgang til ca5000omdr og trykket på bryteren mens jeg kikket på vakumklokken. Men ingenting kjedde. Da er det vel bare å bytte vsv ventilen selvom jeg testet den til ok før, eller?

#207957  av CelicaTurbo

du byttet ut både jord og + ledning med midlertidige ledninger da? Om den fremdeles ikke fungerer da så ser ikke jeg noen annen forklaring enn at ventilen er boss ja.. men, det er sikkert flere her på forumet som har en gammel havarert 3s-ge i garasjen hvor du kan få en billig ventil du kan teste?

#207979  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:du byttet ut både jord og + ledning med midlertidige ledninger da? Om den fremdeles ikke fungerer da så ser ikke jeg noen annen forklaring enn at ventilen er boss ja.. men, det er sikkert flere her på forumet som har en gammel havarert 3s-ge i garasjen hvor du kan få en billig ventil du kan teste?
Jaja tok av kontakten og satt på 2 nye ledninnger med 2 små kabelsko som passet perfekt. Ja får ta en titt om jeg finner en brukt ventil..