TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• merklige tennpluggledninger...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #208055  av sleeper

noen som har sett tennpluggledninger som blinker når de tenner??

sto og så på motoren min når den sto og gikk i mørket i dag og da la jeg merke til at jeg kunne se når hver tennplugg tennte ved at ledningen blinket.... noen som har sett det før? er dette vanlig?

#208070  av CelicaTurbo

hele ledningen blinket? Nei det er ikke vanlig men litt rart om hele ledningen blinker.. det som kan skje er at det glimter til pga en eller flere "lekkasjer" med gnister som hopper til godset hvor ledningen ligger nærmt dette.. det vil føre til at pluggen sannsynlighvis ikke tenner når det skjer, men du sier ingenting om dårlig gange... har du standard ledninger?

#208096  av sleeper

har nology ledninger... merker at den jusker litt under vanlig kjøring.. men funker helt 100 ved pådrag ( ivertfall opp til 1.5kg som er maks av hva jeg har testet til nå..)

blikene kommer ikke hver gang den tenner på den cyl, men kansje 1 gang i sec hvis du teller med alle ledningene...
disse er jo også jordet så de burde jo egentlig ikke slå over til gods på motoren... :? :?:

ser veldig rart ut.. er nesten som du kan se strømmen gå i ledningen..
( du ser det KUN når det er helt mørkt ute...)

#208112  av CelicaTurbo

vel jeg har ikke sett slike kabler så jeg kan ikke si noe sikkert om akkurat det merket men for min del høres det veldig feil ut at du kan se ledningen lyse iblant.. om gnisten hopper til gods så vil du normalt se hvor det skjer, og du vil høre idet gnisten slår over..

#208126  av sleeper

kan ikke høre noe, men nå bråker eksosen ganske mye så kan være at det er det som overdøver det.... rart og se på var det ivertfall... :?

#208143  av sindrejl

finnes vel sånne fancy styling tennledninger hvor man faktisk kan se gnisten i ledningen. er det ikke noe slikt da? :)

#208153  av Larsen

Etter hva jeg husker fra elektro på skolen, så kan det faktisk dannes små lysbuer inni ledningen om spenningen er høy nok. Er kanskje det som fører til at det lyser. Jeg vet at det er ihvertfall grunnen til at høyspent ledninger lager summe lyd.

#208176  av sleeper

er jo mulig at det er fordi jeg bruker en msd coil på den... den skulle gi over 40000V ivertfall...