TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremser til Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #207919  av A_hjelme

Dere som har byttet motor fra GTI til turbo:
Holder originalbremsene eller er det nok å bytte skivene til slissede/drillet?
Er jo sinnsyk priser på big-brake systemene.
Kunne tenkt å få høre forskjellige erfaringer og anbefalinger :)

#207941  av Master

Bremsene på GTI/Turbo er samme innenfor revisjonene og i tipp topp stand skal de (selv 90-92 bremsene) holde i massevis for de aller aller fleste med mindre du beveger deg over 300+ hester på bakhjula og kjører på bane

forresten: bytter du til "økonomi" drilla/slissa skiver så taper du effekt, sliter klosser fortere og øker sjansen for at skivene dine sprekker.

Originale toyotaskiver er veldig bra og koster kun ca 500kr/stk.

#208247  av inzane2012

hva tenker du på med "økonomi" drilla/slissa skiver da??

sånne billig dritt merker da??

jeg rekner med jeg bestiller ett komplett ebc sett med skiver og klosser i slutten av månen, blir å sette d på til våren når klossene framme er modne for utskifting, vurderer og å lakke calipperene gule;)

EDIT: ebc sine turbo groove skiver er ikke helt gjennomboret, og dette minsker faren for brekkasje betydelig i forhold til skiver og har hull helt gjennom

#208339  av cameleon

Det kommer veldig an på hvordan kjøringa di er. De big brake kitta er for de som virkelig kjører aktivt på bane eller rett og slett for at det ser bedre ut på bilen. om du skal ha bigbrake kit på bilen din, så må du også huske på at så og si alle de bremsene der trenger overhaling relativt ofte.

om du er missfornøyd med de orginale calipperne dine, så vil jeg tro at om du overhaler de alle sammen samt kjører med noen slissede skiver forran, så vil du kjenne veldig stor forskjell :wink: en mye billigere og på mange måter bedre enn de store kitta.

#208364  av inzane2012

planen min er å bytte ut alle skivene med slissa/*bora skiver, litt dels fordi det ser så forbanna mye bedre ut, og fordi det hjelper på bremsingen.

Har ingen planer ellers om å gjøre så mye mer med bremsesystemet enn å overhale orginal calipperane og kanskje gi dem ett par lag med lakk som står i stil med bilen;)

#209461  av kvassheim

jeg mener turboen har noe større bremser foran, vurderer å skifte disse selv til våren, sånn at alt er på stell til mister 3S-GTE ankommer etter hvert 8) turbogroove og greenstuff tror jeg er en sinnsykt god kombo, men sørg for å ha alt av bremser på stell i fall det skulle skje noe.. mål, evt ny calippere kan du sikkert få hos toyota hvis du spør fint.

PS sånne bigbrake kit er sikkert helt sinnsykt, men da ting til våre kjære mr2-er ofte produseres i et land der folk koker ris og spiser rå fisk, foreligger det svært sjelden tüv-godkjenning på disse, hvilket betyr i de fleste tilfeller biltilsynet vil be deg ha samleie med deg selv. Faens regelverk :x

#209468  av aneriks

kvassheim skrev:jeg mener turboen har noe større bremser foran,
det stemmer ikke , de er helt like som på gti`en

#209482  av Dalan

aneriks skrev:
kvassheim skrev:jeg mener turboen har noe større bremser foran,
det stemmer ikke , de er helt like som på gti`en
Stemmer, de er like på biler med 3S-GTE og 3S-GE innenfor samme revisjon.
Amerikansk N/A derimot, med 5S-FE, har noe mindre bremser enn turbo'ene i første revisjon fra 91-92.

Så hvis du har en europeisk GTI så har du akkurat samme bremser som en turbo-bil fra samme revisjon.