TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mistenkelige lyder... tikking/kakkling?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #208263  av villejan

har en forunderlig lyd av motoren min. Vanskelig å forklare, men det er en lett tikking, men det er også en surring/surkling når bilen både går på tomgang, men også ved turtall. Lyden har blitt mere merkbar etterhvert.
Sjekket olje nivået og dte er helt ok. Alle temperaturer er som det skal.

Noen som har en ide om hva det kan være?

Tenkte jeg skulle skifte olje. Valget står mellom Valvoline MAX LIFE og Mobil 1 10w40... Noen henvendinger?

#208293  av Dr.Ling

Jeg har også endel lyder jeg blir gærn av, men har funnet ut at den ene må være clutsj-utløserlageret (ujevn skranglete/skrapete lyd, høres på tomgang av og til, sterkere ved høyere turtall, men forsvinner når jeg trykker inn clutsjen), og den andre er en skikkelig vibrerende lyd som kommer rundt 2100 RPM, går ut ifra at det er noe som er løst, kanskje et varmeskjold eller noe annet. Har også en fin tikkelyd som er konstant, høres godt på førersiden av bilen, håper det er dysene.

Å forklare hvordan slike lyder høres ut med ord er umulig, så jeg ville etterforsket litt mer og helst fått tatt opp en lydfil.
- Blir tikkingen raskere ved økende turtall?
- Forsterkes ved økende turtall?
- Forsvinner ved visse turtall?
- Jevn surring eller ujevn i rytme, kommer og går?
- Er det en veldig fin tikking som høres ut som luft eller vann, eller er det en metallisk lyd?
- Høres best sittende i bilen eller med hodet ned i motorrommet?
- Noe som forsvinner om clutsjen presses inn?
- Hvor kommer lyden fra (stjæl et stetoskop! og lytt litt her og der)?
osv osv

#208396  av Rømmling

les gjenom denne og prøv det som står der
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sc&start=0

jeg fant nå ut lyden som var på bilen min
det var acis spjellet som var løs fjer(klips)
det var også en liten metalllyd som var vanskelig å forklare. kom mere markant på litt gasspådrag men ble borte når man kom opp i turtall. kunne høres på tomgang og også når man gidde på litt.
prøv å dytt inn staget som sitter inn på acis spjelet helt inn, vis lyden blir borte så vet du hvor feilen ligger.

jeg trodde har hadde ventil kakk jeg, var også inne på tanken om at det kommet stein mellom eksosen og varmesjollet.