TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Gatebils supraoppgjør

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #209374  av celicagt4205nord
 
Stiansen skrev:869 hk er en god del hester ja :D Egentlig litt overraska over at Pedern ikke hadde mer men :D
har ikke pedern to motorer til supraen?en som han bruker i den bmw`en?skal vell være en del hester i den også :D

 #209376  av Stiansen
 
celicagt4205nord skrev:
Stiansen skrev:869 hk er en god del hester ja :D Egentlig litt overraska over at Pedern ikke hadde mer men :D
har ikke pedern to motorer til supraen?en som han bruker i den bmw`en?skal vell være en del hester i den også :D
Han har visst 2 ja.. Tipper han satte i den kraftigste denne gangen :D

 #209383  av Andreazz
 
kimae skrev:Skjønner ikke hvorfor så mange henger seg sånn opp i effekten på hjula.. Det er jo effekten på motoren alle refererer til uansett...
Men det er effekten på hjula de fleste får målt, og det er jo den effekten man får brukt..

 #209386  av celicagt4205nord
 
Andreazz skrev:
kimae skrev:Skjønner ikke hvorfor så mange henger seg sånn opp i effekten på hjula.. Det er jo effekten på motoren alle refererer til uansett...
Men det er effekten på hjula de fleste får målt, og det er jo den effekten man får brukt..
når man kjøper en ny bil å den er oppgitt til hundre hester?er det i motoren eller på hjula`?hvis det er i mororen er det jo synd hvis det er så mye effekttap på drivverket! :D da har man jo bare fra 10 til 30 hk igjen å kose seg med :lol: he he

 #209391  av elino
 
Bilprodusentene oppgir alltid HK i motoren... :wink:
Effekt tapet er individuelt fra biltype til biltype avhenging av om det er forhjuls- bakhjuls- eller firhjulstrekk, manell eller automat
Effekt tapet kan variere alt fra 5%-15% på oppgitt effekt alt etter typen
Høyere effekt større tap

 #209392  av celicagt4205nord
 
elino skrev:Bilprodusentene oppgir alltid HK i motoren... :wink:
Effekt tapet er individuelt fra biltype til biltype avhenging av om det er forhjuls- bakhjuls- eller firhjulstrekk, manell eller automat
Effekt tapet kan variere alt fra 5%-15% på oppgitt effekt alt etter typen
Høyere effekt større tap
så det du egentlig sier er kjøp bil med liten motor, det har man mest igjen for :lol:

 #209395  av elino
 
celicagt4205nord skrev:
elino skrev:Bilprodusentene oppgir alltid HK i motoren... :wink:
Effekt tapet er individuelt fra biltype til biltype avhenging av om det er forhjuls- bakhjuls- eller firhjulstrekk, manell eller automat
Effekt tapet kan variere alt fra 5%-15% på oppgitt effekt alt etter typen
Høyere effekt større tap
så det du egentlig sier er kjøp bil med liten motor, det har man mest igjen for :lol:
Hehe...tulling :mrgreen:

 #209396  av 2fastgt4
 
nei,han sier kjøp en med "tilstrekkelig"med hester hvis du i det heletatt
vil ha det gøy :D

 #209397  av elino
 
2fastgt4 skrev:nei,han sier kjøp en med "tilstrekkelig"med hester hvis du i det heletatt
vil ha det gøy :D
han er hun :wink:

 #209400  av celicagt4205nord
 
elino skrev:
2fastgt4 skrev:nei,han sier kjøp en med "tilstrekkelig"med hester hvis du i det heletatt
vil ha det gøy :D
han er hun :wink:
kan man ikke ha det gøy med 100hk da?jo mindre motor det har vært i mine biler jo morsomere har det vært..kan seff ha noe med prisen på bilene å gjøre :mrgreen:

 #209406  av Larsen
 
Tap i drivverket går ikke i % selv om det er veldig lett å regne sånn. Tapet i drivverk er vel øker vel linert med farten.

 #209417  av Morten
 
dca skrev:det er vel ikke over 100hk i tap på drivverket da... er jo samma tapet om bilen er orginal...dvs 330 hk...er ikke mer enn 200hk ut da...:)

men rått er det jo uansett! 8)
Tenk på det på denne måten:

Newton sa: F=m*a (kraft = masse * akselerasjon)

Hvis massen av drivverket (girkassen, mellomaksel, bakaksel) skal akselereres opp raskere, MÅ mer kraft brukes på det (og dermed ikke tilgjengelig til å drive bilen fremover) -> altså mer tap i drivverk ved mer hester i motor (under full aks da kreftene brukes da). :wink:

 #209435  av lexusmann
 
Og der kom doktor'n inn...hehe, du kan en god del, morten!!! :D

 #209495  av CelicaTurbo
 
Skulle likt å se kurvene fra målingene da, det betyr en god del mer for kjørbarheten enn toppeffekten gjør så det kan like gjerne være slik at den "svakeste" av de tre kjører sirkler rundt de to andre på bane.. men, nå var det jo toppeffekt som var konkuransen her da :lol:

 #209504  av Tvetern
 
Drivverkstapet blir faktisk høyere desto mer hester du får. Dette har ikke jeg skjønt før for en liten stund tilbake... :?
At Pedern bremset mindre enn Tommy har vel med at han bruker mindre turbo for det første(Pedern GT72-Tommy GT80), og så klarte ikke bensinpumpene å levere mer. Det var mer igjen på både turbo og dyser, så med større bensinpumper så kan vel tallene bli noe høyere. Det sitter den samme motoren i Supraen nå som han hadde i BMW`en, men med ny smidd innmat. Verstingmotoren han bygger er ikke ferdig enda, men det blir utrolig spennende å se resultatet når den er klar :D

Og det er effekten på hjula som betyr noe, ikke i motoren. Men aller viktigs er dreiemomentet. Pedern hadde høyere dreiemoment enn Tommy....;)