Biggen skrev:Men er det ikke sånn at hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år eller mer så er det ingen avgifter å betale ved efekt økning.....??!!
Det stemmer jo det, men som jumbo skriver får du uansett pes om bilen ikke er godkjent, og, bare for å gjøre det klart: grunnen til at biler som blir fersket med trim kan få faktura på hele avgiftsbeløpet uten årsfradrag er at tollvesenet kan ikke vite når motortrimmen ble utført, og antar dermed "worst case" at motortrimmen var utført rett etter import, altså uten årsfradrag. Alle biler registrert i Norge før 1.1.1996 slipper avgifter, eller alle biler som har vært registrert i landet lengre enn ti år slipper avgifter. Siden det nå er 2006 vil det si at vi endelig er i det året hvor 10-årsregelen blir effektiv så ettersom tiden går kan også biler som er registrert etter 1.1.1996 slippe alle avgifter. Men, det er en viktig forskjell: biler registert før 1.1.1996 er ikke berørt av loven om disse avgiftene og det er derfor de alltid slipper avgift. Biler som er registrert etter 1.1.1996 men har vært registrert i Norge lengre enn 10 år slipper også avgift, men, om en slik bil blir avslørt trimmet uten at avgifter er betalt og trim er godkjent så kan tollvesenet fritt vurdere det slik at denne motortrimmen ble utført før tiårs-grensen ble passert, i verste tilfellet kreve alle avgifter uten årsfradrag (altså at de antar bilen ble trimmet for ti år siden).
Så, ti år i Norge er ingen garanti for at du slipper en monsterfaktura om du blir avslørt med en ikke godkjent trimmet bil, det betyr kun at det er billigere å få bilen godkjent
