TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enda en diskusjon om solfilm pÃ¥ frontrute og siderute foran

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #208870  av BrennaRacing

Satt å så litt på solfilm på nettet nå, å kom over siden til Riis bilglass...
Vi har utallige ganger diskutert her på forumet om det er lov til å sote siderutene foran og frontruta, å jeg har alltid hørt at det ikke er lov...

Meeeen her står det no helt annet:

http://www.hogstad.no/ww3/index.php?gid ... d0d4bb7635

Nye regler kanskje??

#208901  av CelicaTurbo

jeg tviler på at de internasjonale forskriftene som de refererer til (hvem sine internasjonale forskrifter da?) pga det uansett er lokale forskrifter som hindrer bileiere her til lands å sote fremfre sideruter og frontrute. Hensikten med forbudet er nettopp at politiet skal ha mulighet til å se hvem som befinner seg i bilen og hva som pågår der (med tanke på kriminell virksomhet så klart).

Så, jeg har ikke detaljkunskaper til kravene som stilles her til lands, men jeg tviler på at noen internasjonale forskrifter for bruk av solfilm er noe norske myndigheter trenger å forholde seg til.

#208967  av Rollaole

Ble stoppa jeg, med 75% lysgjennomgang på de fremmste rutene, måtte stå og dra av filmen rett foran trynet på polisen.. Han skulle ikke se førerkortet mitt engang, bare vognkortet, folka sine som har prioriteringa si i orden! :?

#209537  av inzane2012

ja dette stemmer nok det, en kompis jeg var ute å kjørte med ble stoppet av purken i kontroll med den svakeste sotinga på de fremre siderutene. han fikk streng beskjed om å ta det vekk, riktig nok ikke der og da, så han ga en god faen og beholdt det på...Men i følge purken kan du få ei klekkelig bot for det:(

#209541  av Master

Ettersom jeg har hørt så skal du få 2 uker på deg til å få den fjerna, da det skal fremvises til BT. De kan ikke kreve at du river den av mens du står der.

#209542  av celicagt4205nord

inzane2012 skrev:ja dette stemmer nok det, en kompis jeg var ute å kjørte med ble stoppet av purken i kontroll med den svakeste sotinga på de fremre siderutene. han fikk streng beskjed om å ta det vekk, riktig nok ikke der og da, så han ga en god faen og beholdt det på...Men i følge purken kan du få ei klekkelig bot for det:(
heller gjør som meg hvis du absolutt må ta av filmen så få snuten til å gjøre det selv :D

#209543  av celicagt4205nord

Master skrev:Ettersom jeg har hørt så skal du få 2 uker på deg til å få den fjerna, da det skal fremvises til BT. De kan ikke kreve at du river den av mens du står der.
men hvis du kan bli bøtelagt for å ha solfil er det vell bare å rive av med en gang å få problemet ut av verden...det har vell egentlig ikke noe å si om du får kjøre en stund til..
Jeg fikk samme påpakninga (2 uker å vis bilen)jeg ga faen jeg...si tiden gikk så kom det brev om at hvis ikke bilen ble forevist fri for fil kom jeg til å bli avskilta på stedet hvil!...da er det vell bare å rive av å bli ferdig med det..er man fakka er man fakka :D

#211644  av Shyggen

Leser man litt mer og kommer lengre inn på f.eks timebestilling :) så står det andre regler..

Utklipp:
------------
Solfilm.

I følge norske forskrifter er det ikke tillatt å legge folie/solfilm på frontruten og rutene i fordørene. For de øvrige rutene i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

Påføring av såkalt solfilm må ta hensyn til disse kravene.
------

er det da man ska si.. end of discussion? :D