TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#208142  av sindrejl

Pingu skrev:det jeg ville frem til er alle som bekymrer seg for at bilen bruker litt olje, kanskje jeg skrev litt feil. men bilen skal bruke litt olje :)
helst ikke, dog motoren er ikke nødvendigvis heelt ødelagt om man må etterfylle litt nå og da. Men jo mindre olje motoren bruker jo bedre stand er den i. Simpelt og greit :)

#208167  av Ivar

sindrejl skrev:Men jo mindre olje motoren bruker jo bedre stand er den i. Simpelt og greit :)
Jeg håper du har andre indikatorer på motorens tilstand enn bare oljeforbruk... :)

#208221  av sindrejl

Ivar skrev:
sindrejl skrev:Men jo mindre olje motoren bruker jo bedre stand er den i. Simpelt og greit :)
Jeg håper du har andre indikatorer på motorens tilstand enn bare oljeforbruk... :)
håper jeg også :roll:

#208379  av MR2_Mk1

så om man får fylla 1,5-2L på ca 200mil så e de inte så bra?? :wink:
Min mr2 mk1 spottar ut oljan i avgaserna,generelt vilka fel kan de vara då?

//micke

#208382  av Skylar

Motoren har ikke godt av for mye olje, så enkelt er det. Så bruker motoren litt mer enn vanlig så er det noe som begynner å skje/har skjedd.
At en motor bruker mer og mer hvor lenger den går uten å ta vare på den er bare normalt..

Ting blir slitt!
 #209524  av Mr2_666

Mr2' SKAL vel strengt tatt ikke bruke olje... Men alle gjør nå det! :? Begge mine gjorde det, og det gjør/gjorde alle mr2'er som folk jeg kjenner har hatt. Forutenom mk3.

Det er vist ikke helt enkelt å fåd et fikset heller. Så det er bare å fylle på, så er bilen fornøyd! Nå fylte jeg bare helsyntet. I ettertid har jeg lurt på om oljeforbruket kunne vært mindre med en tjukkere olje? Noen som vet?

#209533  av WaxFraq

min mr2 turbo bruker olje etter hvordan jeg bruker bilen..å det synes jeg vel strengt tatt er helt greit...det er tross alt snakk om en 15 år gammel bil, som tilsynelatende ikke har blitt overhalt noen gang..klart den vil ha litt olje..!

vi kan jo ta en test... 8)

hvem får mr2'n sin til å bruke MINST olje mellom skiftintervallen????

jeg ekskluderer herved meg selv umidelbart, da jeg synes bilen min er relativt morro å kjøre, og at jeg liker å kjøre litt..friskt???

nei, fyll olje når det trengs, å ikke gi opp alt håpet for at det trengs en skvett i blandt...!

Mr2_666;
jeg har ikke prøvd dette på en "performance" bensiner før, men jeg hadde en golf en gang, den holdt ikke på noe annet en tykk mineral olje...
å det var ikke for at motoren var lekk, men det virka som at supersynt. bare ble litt vell i overkant på en -83 1,6 d.. :lol:
 #209560  av celicagt4205nord

Mr2_666 skrev:Mr2' SKAL vel strengt tatt ikke bruke olje... Men alle gjør nå det! :? Begge mine gjorde det, og det gjør/gjorde alle mr2'er som folk jeg kjenner har hatt. Forutenom mk3.

Det er vist ikke helt enkelt å fåd et fikset heller. Så det er bare å fylle på, så er bilen fornøyd! Nå fylte jeg bare helsyntet. I ettertid har jeg lurt på om oljeforbruket kunne vært mindre med en tjukkere olje? Noen som vet?
på min 3s ge som sto i carina gti`en min brukte olje..etter overhaling.
Jeg fyllte etter ca 0.7 liter olje pr. 4000km jeg kjørte, å jeg kjører mye med stram gasswire :D det jeg fikk beskjed om på toyota var at dette var normalt, motoren kunne bruke mye mere olje enn det før jeg kom over grensa på det som var normalt på 3s ge.
Den erfaringe jeg også er at man bør ikke hoppe mellom oljetype å tykkelsen på olja for det kan fremkalle et oljeforbruk.
For det går ann å venne en mekanisk ting til noe(mener jeg).
Å det er også klart at en motor som kanskje har rulla et par hundre tusen med div kjøring..som har litt slitte bevegelige deler vil ha et visst forbruk.
Kjøper man en bil som er gubbekjørt å begynner å tyne den..vil nok det ha sitt å si for oljeforbruk..dette er mine erfaringer å dere må gjerne si meg imot :)

#209578  av Mr2Even

Min motor ble overhaldt i 2004 men alikevell brukte den litt olje. Motoren har nå gått 60000KM.

Når jeg gikk over til Mobil1 0W-40 har den helt sluttet å bruke olje. Jeg har testet ut mange oljer, men denne virket helt klart best. Hører det også på motoren at den har det godt :) Å bytte olje ofte (hver 5-7000km er best på disse bilene. Fjærene har en tendens til å få brent fast urenheter på seg visst man kjører med gammet svart olje)
 #209691  av Mr2_666

Jaja... Bilen jeg har nå bruker også olje, og den skal gjøre det. Kan godt hende at Mr2 også skal bruke litt! Kanskje ikke så mye som mange gjør, men jeg mener at det er sjarm! Og så lenge man etterfyller er som regel alt i orden!