TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny type stempelmotor

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#209596  av bose

inntresant.. ser litt wankel innspirert ut ;)

#209632  av Levin GT

Så nærmt man kommer en wankel.

#209633  av bose

er det ikke vanlig veiv i boxern da ?

#209634  av Levin GT

Så ikke akurat revolusjonerende ut.....Er jo bare vannrette cylindre slik som Wankel......Hærlig å bytte plugger på den der når den kommer nedi et trangt motorrom.

#209636  av Zepticon

Er jo langt fra wankel det der... Er bare vanlige stempler som har en annen type veiv?

Wankel har jo ikke sylindre i det hele tatt, såe det må være boxter motor du tenker på da eller

Slik virker Wankel:

Bilde
Sist redigert av Zepticon den 28 nov 2006 22:43, redigert 1 gang totalt.

#209637  av Larsen

Levin GT skrev:Så ikke akurat revolusjonerende ut.....Er jo bare vannrette cylindre slik som Wankel......Hærlig å bytte plugger på den der når den kommer nedi et trangt motorrom.
Det er jo ikke snakk om vankelmotor på noen måte da. Hvis du tenker over det så er det jo ganske genialt...

#209668  av møkkamann

Larsen skrev:
Levin GT skrev:Så ikke akurat revolusjonerende ut.....Er jo bare vannrette cylindre slik som Wankel......Hærlig å bytte plugger på den der når den kommer nedi et trangt motorrom.
Det er jo ikke snakk om vankelmotor på noen måte da. Hvis du tenker over det så er det jo ganske genialt...
Vanntette sylindre? Hva mener du?

Slik som jeg forstod dette er det bare et nytt og kansje litt mer effektivt system for å overføre krefter fra stempel til veiv. (ny type veivopplagring)

#209773  av Levin GT

Det er det boxer jeg mener......Beklager,blander alltid navnet på de to typene motorer...Lik til boxer den der...Sånn subaru type motor med vannrette liggende cylindre...

Bilde

Levin GT

#209776  av bose

ja en boxer med wankelrotor istede for veiv...

#209784  av TOYPARTS

hmm skeptisk!! :wink:

#209786  av Levin GT

Blir en rimelig bred motor da,det er jo den nødt til å bli.....Festelig å bytte plugger. :)
Subaru har jo brukt denne typen motorer i noen år etterhvert og de funker jo rimelig bra.......

#209788  av CelicaTurbo

Det er ikke snakk om hverken en wankel eller en boksermotor det der, leser dere ikke artikkelen eller? ;) Hele saken er jo at veiven er erstattet med "lobes", lignende som på en kamaksel. Hver motstående stempel jobber mot da hver sin motstående side av denne "loben".. aner ikke hva jeg skal kalle det på norsk gitt men tegningene og teksten er ganske grei å forstå.. Om det designet har noen spesiell gevinst eller hensikt er ikke godt å si :)

#209789  av sindrejl

Zepticon skrev:Er jo langt fra wankel det der... Er bare vanlige stempler som har en annen type veiv?
akkurat det samme jeg også tenkte, er jo stempler, ikke wankel ;)

#209797  av WaxFraq

hvem kjøper da konsepte der??

litt off topic nå..

noen som vet når subaru lanserer sin diesel? diesel-boxer..sick!

noen som har seriøst peiling her som kan tegne en kjapp skisse for hvordan momentkurven vil se ut på den motoren???

gleder meg til dem kommer med det værtfall.. 8)