TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• godkjenning med 3-sgte motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#206736  av jumbo

For å være ærlig tror jeg man generelt kan glemme Toyota Norge. Virker som de fleste som HAR kommet noen vei har oppnådd langt mer hos service-innstilte toyota forhandlere lokalt

#206768  av Kjetil84

CelicaTurbo skrev:
Larsen skrev:Jobber egentlig med å få skrevet ut dele lister fra EPC programmet, men har ikke helt skjønt hvordan jeg gjør det. Kommer ihvertfall til å legge dem ut så fort jeg skjønner hvordan!
skal delelisten godkjennes som dokumentasjon må den nok skrives ut av en Toyotaforhandler og stemples sammen med en erklæring (pga at det i moderne tider er ganske enkelt å konstruere en falsk utskrift fra et system som godkjenner ikke vet hvordan ser ut ;) ).

Listene har uansett en verdi for meg som da kan gå gjennom å sjekke forskjellene fra celica gt4 til carina gti! (Hvis han gidder å skrive ut de også da!:P)

#209829  av celica4ever

er det noe fremgang her?

#209836  av Larsen

for min del har jeg betalt den "hyggelige" regningen til tollvesenet. Regner med at jeg skriver søknaden til biltilsynet snart.

#209842  av celica4ever

Larsen skrev:for min del har jeg betalt den "hyggelige" regningen til tollvesenet. Regner med at jeg skriver søknaden til biltilsynet snart.
mener du regning for effektøking?

#209849  av celica4ever

Larsen skrev:ja
Hvor mye kom den på? har nemlig planer om motorbytte jeg også så kjekt å vite :)

#209859  av Larsen

husker ikke nøyaktig, men ble på 17'000kr. Er da importert i 2001 og effekt fra 156 hk til 204.

#209889  av jumbo

Du finner kalkulator for dette her: http://www.toll.no

#211952  av Larsen

Noen som har kommet videre? Jeg holder på med å skaffe tuv papirer på senkesett, ratt osv samt papirer på 4hjulskontroll.

#211965  av Dr.Ling

Nei.
Har noen fått noe papirer fra Toyota Norge? Snakket med dem idag og de hadde egentlig ikke noenting, samme regla som før, "siden MR2 Turbo ikke var solgt i Norge". Forsøkte å få noe dok på at 3S-GTE faktisk var brukt i MR2 og at denne motorn er godkjent for bruk i Europa.
Jeg har skrevet mail til Toyota Europe, men har ikke fått svar.
Det godkjennes jo mange japse-biler her til lands hele tiden, så om biltilsynet krevet motor-dokumentasjon som sier at motorn oppfyller europeiske krav, så må det være mulig å få tak i slike papirer.

Biltilsynet sier at TUV-papirer ikke hjelper meg noe. Jeg trodde et TUV-papir på en f.eks japan-importert Mr2 Turbo ville vise Biltilsynet at TUV har godkjent MR2 med en japansk 3S-GTE for bruk i Europa, men neida. Spesifikasjonene som jeg er bedt å dokumentere er støy, avgasser osv, og dette er jo noe Trafikkstasjonene måler selv om de vil! :evil:

Det jeg trenger nå er rett og slett (så vidt jeg vet):
- Papir fra Toyota som sier at 3S-GTE er godkjent i Europa.
- Papir fra Toyota som sier 3S-GTE kan settes i MR2.
- Papir fra Toyota lokalt som bekrefter at jeg har installert motor, understell, bremser, og at alt er ok + delenummre.

Jeg tar alikevel imot TUV-papirer til låns, tror de på Biltilsynet har respekt for slike papirer.

OBS en annen ting. Tollvesenet har vært veldig klare på at selv om jeg har betalt avgiftene nå, så vil de endelige avgiftene regnes ut den dagen bilen er ferdig godkjent / status endret hos Biltilsynet. Så om dette blir i 2007, vil jeg få en kjempesmell oppå det jeg har betalt. Jeg vet at jumbo har fått annen beskjed, jeg vil i så fall se kopi av den mailen :)
Det ser stygt ut, men jeg har fått time til godkjenning 20/12... nå trenger jeg bare papirene....... HJELP!

#211968  av Andre

Har ennå ikke fått tak i noe "rett" dokumentasjon, men har fått et prisanslag fra ssperformance for en eventuell TUV godkjenning. Dessverre så ble dette ganske dyrt :? så nå holder jeg på å sende prisforespørsler direkte til TUV. Tror jeg etter hvert nå har klart å finne den rette kontakten for dokumentasjon av modifiserte kjøretøy og avventer svar :roll: .

#211982  av jumbo

Dr.Ling skrev:OBS en annen ting. Tollvesenet har vært veldig klare på at selv om jeg har betalt avgiftene nå, så vil de endelige avgiftene regnes ut den dagen bilen er ferdig godkjent / status endret hos Biltilsynet. Så om dette blir i 2007, vil jeg få en kjempesmell oppå det jeg har betalt. Jeg vet at jumbo har fått annen beskjed, jeg vil i så fall se kopi av den mailen :)
Det ser stygt ut, men jeg har fått time til godkjenning 20/12... nå trenger jeg bare papirene....... HJELP!
Jeg tror egentlig vi har fått samme melding, men det er jo rimelig tolkbart hva man legger i det... slik jeg har forstått det, både basert på mailen samt samtaler direkte i Drammen, er at man betaler i henhold til dagens gjeldende satser dersom innbetaling skjer før årsskiftet, MEN at eventuelle differanser mellom avgiften du har betalt hittil kontra endelig fastsatt avgift når bilen er godkjent hos bt betales iht daværende satser, dvs de nye dersom godkjenning skjer i 2007... Det er hvertfall helt klart slik jeg forstår infoen jeg har mottatt på dette. Dersom de ved godkjenning i 2007 kommer og krever meg for mellomlegget mellom 2006 og 2007 satser, for samme endring jeg allerede har betalt for blir jeg MEGET vanskelig å ha med å gjøre ettersom det er stikk i strid med info de selv har oppgitt (selv om dette selvsagt hjelper fint lite)

Dette er mailene jeg har hatt med tollvesenet sentralt:
---------------

Hei

Jeg vurderer en fremtidig ombygging av et kjøretøy som i såfall medfører endring i avgiftsmessig status.

Jeg registrer at det nye statsbudsjettet medfører endring i avgiftsformelen, slik at jeg gjerne vil få denne ombyggingen/godkjenning gjennomført på denne siden av nyttår.

Spørsmålet mitt er helt enkelt hvilket ledd i ombyggingen (betaling av avgift / ombygging av kjøretøy / godkjenning hos biltilsynet) er det som fastsetter om jeg skal betale avgift i forhold til inneværende års regler for engangsavgift, kontra de nye reglene som blir gjeldende fra nyttår. I det hele tatt, hvor langt i denne prosessen må jeg ha kommet før nyttår for å betale avgifter i forhold til gammel formel isteden for ny?

---------------------------------------------------------------

Søker du om statusendring og innbetaler avgiften før 1. januar 2007, blir det satser for 2006 som gjelder. Venter du med å innbetale avgiften til etter 1. januar 2007 må du betale differansen mellom avgiftssatsene for 2006 og 2007.

Vennlig hilsen
Infosenteret
Tollregion Oslo og Akershus

----------------------------------------------------------------

Sendt: 1. november 2006 16:09
Til: Tollregion Oslo og Akershus
Emne: Re: Spørsmål angående avgiftsendring for bil

Hei

Noen flere spm. ang. ombygging av bil.

1: Hva er rett rekkefølge, når det gjelder søknad om statusendring til tollvesenet, kontra søknad om ombygging til biltilsynet kontra innmelding til forsikringsselskap?
Svar: Du må søke til Tollvesenet først.

2: Er det noen tidsbegrensning på tidsrommet mellom avgiften er innbetalt tollvesenet til ombyggingen senest må være gjennomført og godkjent? (ønsker å søke og betale avgifter før nyttår, men selve ombyggingen blir etter alt å dømme tidligst foretatt på nyåret)

Svar: Du har en frist på en måned for innbetaling av avgiften. Såfremt du har innbetalt avgiften før 31.desember 2006 vil avgiftssatsene for 2006 gjelde. Det er ingen tidsbegrensning mellom avgiftsinnbetaling og ombyggingen.

3: Er det et konkret skjema som skal brukes for søknaden til tollvesenet? Klarte ikke finne noe skjema på hjemmesidene deres for akkurat dette med avgift/statusendring...

Svar: Det er ikke noe eget søknandskjema for dette. Du skriver et vanlig brev og legger ved kopi av vognkortet.

----------------------------------------

Ser ikke hvordan noe av dette kan tolkes i retning av at man skal kunne få noen baksmell ved godkjenning i 2007 - så langt jeg kan fatte sier disse mailene det stikk motsatte.

Det er korrekt at endelig avgift fastsettes ved registrering (pga oppgitte data kan jo på det tidspunktet vise seg i uoverensstemmelse med de dataene man oppga og betalte for i første omgang), og eventuelle differanser vil sikkert da beregnes etter 2007-verdier, men ikke den delen man allerede har innbetalt

#211991  av Dr.Ling

Jeg er helt enig med deg; Om jeg betaler for effektøkning på xx hk nå, og endelig godkjenning kommer uti neste år, så vil jeg krangle på at jeg allerede har betalt de hestekreftene.

Men Tollvesenet skriver fint lite i de mailene. De skriver kun at
1. Du kan gjerne betale avgift nå etter 2006 satser.
2. Eller du kan vente med betaling etter nyttår, etter nye satser (de skriver at en må betale differansen, men man må vel betale hele 2007-beløpet...)
3. Du kan vente så lenge du vil mellom innbetaling og godkjenning.

De skriver ingenting om hvordan de vil beregne avgiften den dagen de får endelig godkjenningsmelding/statusendringsmelding fra Biltilsynet. Da ser jeg for meg at de ser på forskjellen mellom nytt og gammelt vognkort, regner ut avgiftene (2007-satser), skulle bli godt over 30.000kr, og så trekker de ifra det du allerede har betalt. Kjenner jeg Tollvesenet rett så gjør de det slik.

Hvis saksbehandler er grei så ser de på differansen gammelt vs nytt vognkort, sjekker om det er noen hestekrefter du ikke har betalt for (eller har betalt for mye for....) og regner ut evt. tillegg/fradrag ut ifra 2007-satsene, i forhold til forhåndsinnbetaling du gjorde nå.

Etter siste modell kunne man faktisk betale inn avgift for 350hk i 2006, godkjenne ombygging til 225hk i 2007, og få igjen en haug med penger :)
(vel, har ikke helt regnet på dette, og det ville nok ikke gå, men i teorien.....)

Jeg skriver brev til Tollvesenet idag for å få bekreftet at hk jeg betaler for nå, ikke må betales på nytt om jeg endrer status i 2007.

#212010  av jumbo

flott, avventer svar
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13