Ivar skrev:
Nå ser jo ikke motoren din ut i måneskinn heller da, med alle de fargede ledningene i hytt og pine.
Jeg ble stoppet i teknisk kontroll og ingen stusset på min motor. Jeg tror ikke det er mange som vet nøyaktig hva slags motor som skal være i MK2en.
Er absolutt ikke noe ulovlig med å bytte ut gamle morknede vakumslanger med nytt samco slangesett og på den måten gjøre vakum systemet som nytt. Om du syntes det ser fælt ut så er jo det din mening. Det bryr meg faktisk mitt opp i ræva og jeg bare smiler når jeg ser du skriver det, av den enkle grunn at jeg vet at du ALLTID er kritisk og negativ til de preferanser og meninger de fleste andre folk her på forumet har generelt uansett hva det måtte være rett og slett fordi du bare elsker å diskutere og kverulere.
Uansett, når 100% av ledningsnettet til motoren er byttet ut og deler er custom, da kan en ikke forvente at det skal se helt orginalt ut heller. Men det er jo heller ikke poenget her. for ikke å spore av:
Jeg foretrekker iallefall holdbarhet fremfor alt annet. Og bedre kvalitet enn den som er på samco slanger skal en lete lenge etter. Slet ofte med vakum lekasjer på de 3 forige motorene jeg har hatt, nå er problemet helt borte.
Uansett, jeg tror MANGE vet forskjellen på ge og gte motorene. Jeg vil si du var heldig og traff på noen som enten ikke hadde peiling eller ikke brydde seg..
Det kommer helt ann på hvem man treffer på.. om de har en god dag eller ikke. Har de en dårlig dag skal de ta deg på absolutt alt de kan tenke seg. Og da går de grundig til verks og sjekker absolutt ALT! Enten det er at du har noen mm for brede felger/dekk, feil justert lys noen prosent for mye soting på et vindu, eller helt feil motor i bilen..
Det er for de fleste ganske logisk at en 2.0 liter sportsbilmotor med forholdsvis STOR turbo (den orginale er faktisk temmelig stor i forhold til hva man ser på mange andre sportsbiler som 200sx osv). Yter litt mer enn 156 hk.
Orginal 3S-GTE 2. gen leverer i minste versjonen 204 hk. Men dette er pga den er nedplombert kraftig fra fabrikk. Fjerner en alle plomberinger i eksos osv så har en betydelig mer med en gang og man ender da opp på et antakk HK som er mye mer realistisk å forvente seg når en ser på størrelse på turbo vs motor effekt.
Teknisk personell som har litt peilig og interesse (noe de fleste av disse gutta faktisk har, siden de har valg en utdannelse innen bil og motor) vil kunne fatte misstanke når de ser en turbomotor med diger turbo i en MR2 GTI med 115 kw i vognkortet...
Om ikke anet vil de muligens taue inn bilen din for å måle effekt på den... for å sjekke at du ikke har skrudd opp turbo trykket. Og ved en videre sjekk skal det ikke mye til før de oppdager at du ikke skal ha turbo i det hele tatt. Og når det skjer vil de nok gni seg i hendene...
Ser man bort ifra dette med misstanke så tror jeg nok at svært mange faktisk VET at MR2er er biler med sugemotor. De jeg snakket med ble iallefall forbløffet over å høre at jeg hadde godkjent turbo motor i bilen, og at den var slik orginalt. De var bombesikker på at MR2 ble KUN levert med 156 hk sugemotor. Måtte jo forklare at bilen var importert fra USA og at der produserte de bilen med denne motoren. Noe som også står i vognkortet.
Så du skal ikke undervurdere kunnskapen til disse gutta! de vet mer enn du tror... Det kunne like gjerne vært en av oss her på forumet som jobbet som teknisk personell på Vegvesnet. De er ikke hjernedøde idioter alle sammen slik enkelte vil ha oss til å tro.