TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjørt ned i fotgjengerfelt. Noen "advokater" her?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #209818  av FireWalk

Nå er jo dette en familiesak og sådan ikke noe bra forum-mat sånn sett, men jeg driver og forsøker å finne ut av dette og jeg tenker det sikkert er flere her inne som kan hjelpe meg.
Det jeg søker å finne ut av er hvilke rettigheter og utsikter til erstatning det er å oppdrive i denne saken.

Og saken er som følger.

Min bestemor er 82 år gammel og utrolig sprek for alderen. Hun pleide å være i byen hver dag og gå i butikker og kikke på ting og tang, gikk på Cafe og var like aktiv som om hun skulle vært en sprek 50 åring..

Dette forandret seg imidlertid for noen få måneder siden....

( http://www.smp.no/default.asp?page=1024 ... 3,1&lang=1 )

Hun gikk fra leiligheten sin i blokken der hun bor og over et gangfelt for å gå på butikken som befinner seg på andre siden av veien.

Dette er en ben strekning på ca 1 km, det er 50 sone på stedet og meget god oversikt. Hun var kommet seg nesten helt over gangfeltet og på andre siden av veien da en bil kommer og kjører henne rett ned. Sjåføren, en 84 år gammel mann så henne ikke i det hele tatt og trykte derfor heller aldri på bremsene, ikke før etter at det smalt.

I sammenstøtet fikk hun knust ene kneet, ene hoften og kragebenet.

Hun har vært på sykehus til operasjon, samt på sykehjem nå i 4 måneder siden dette skjedde.

Dette har fått en del konsekvenser for henne:

1. Hun klarer nå bare såvidt å gå. Bena er veldig stive og hun tar et og et skritt. Legene sier at hun aldri vil kunne gå slik hun gjorde før, og at hun nå på sikt vil utvikle mer og mer slitasje-gikt slik at hun på sikt ikke vil kunne gå i det hele tatt..
2. Hun sliter litt med synet, og skulle inn for å ta en øyeoperasjon noen få dager etter at ulykken intraff, slik at hun kunne bevare synet. Siden hun ble kjørt ned fikk hun ikke anledning til å gjennomgå operasjonen, og iløpet av de 4 månedene hun har ligget på sykehus har synet forværret seg så mye at hun nå ikke lenger klarer å lese eller se på tv.... Noe hun ville klart fint om hun hadde fått tatt den operasjonen!
3. Livskvaliteten er svært svekket.. Ikke klarer hun å gå noe sted alene, og synet er borte. Jeg mener begge deler er pga ulykken (synet er en indirekte konsekvens av ulykken siden synsoperasjonen ikke kunne tas da dette skjedde)

Min bestemor er en person som aldri klager. Selv da hun lå med store smerter med knuste ben klagde hun ikke. vi måtte BE legnee om å gi henne morfin mot smertene, hun kom aldri til å be om slikt selv......

Også nå i etterspillet viser dette seg. Hun klager ikke og gjør ingenting med saken selv.

jeg klarer ikke sitte å se på at dette bare skal bli børstet under teppet. I verdens rikeste land har man da vel krav på erstatning når slikt skjer? Om ikke annet for tort og svie, samt tapt livskvalitet som følger av dette her..

Hun kunne levd et sprekt liv i 20 år til, det er jeg sikker på! så sprek som hun var... har ikke fått grått hår enda engang! i en alder av 82 år!!... Men nå er hun skrøpelig, dårlig til bens og nesten blind..... Noe hun IKKE hadde vært om ikke denne ulykken hadde funnet sted!

gamlingen som kjørte henne ned mistet lappen på stedet. Han har ikke hatt det bra i ettertiden han heller, Men han har jo forsikring, og det er det en grunn til. Nettopp pga situasjoner som dette!

SÃ¥ til dere som har litt mer juridisk peiling enn hva jeg har:

Hvilke muligheter er det for å få erstatning i denne saken her? og hvordan bør jeg gå frem? Hvilke summer kan vi eventuelt snakke om?

her må noe gjøres.. Rett skal være rett!

Jeg frykter forsikringselskapet vil komme med et eller annet lusetilbud og få henne til å skrive under på dette bare for å få saken ut av verden.. Men jeg mener at her må hun ha en erstatning som virkelig står i forhold til de konsekvenser ulykken har fått. Og konsekvensene er at livet hennes, livsgleden hennes er ødelagt for så lenge hun lever..... Og det må det kunne gå ann å sette en fornuftig pris på....... Nå er det viktigste for meg, og resten av familien at hun får penger nok til å leve et anstendig liv med gode hjelpemidler og et godt støtteapparat rundt seg! Ikke sitte og råtne på noe gamlehjem slik hun sikkert må nå, mens hun kunne bodd hjemme i over 10 år til i den fysiske form hun var før dette skjedde...

Noen som har noen tanker..? (og sorry for et litt langt inlegg, men hadde mye på hjertet og måtte bare få med alt..)

#209820  av Mr2Even

Uff trist hendelse dette her. Jeg har ikke mye peil på fremgangsmåten med slike saker men du kan jo prøve å få hjelp av fri rettshjelp..

#209822  av hovik

Hei

Jeg har vært gjennom større sak i år ( enda ikke ferdig ) pga. brann, så har lært litt. Jeg går ut i fra at det vil være aktuelt å gå etter forsikringsselskapet til han som kjørte bilen.

- Sjekk innboforsikringen hun har. I mange tilfeller vil innboforsikringen dekke advokatutgifter i saker som denne.
- Hvis det viser seg at innboforsikringen dekke utgifter til advokat her, kontakt enten en advokat dere kjenner godt, eller en dere har nære bekjente som som har gode erfaringer med. ( Kvalitetsforskjellen på advokater er ofte større enn på snekkere/rørleggere ) Han vil kjapt kunne si om innboforsikringen kan brukes i dette tilfellet.
- Hvis alt er i boks så langt, så vet nok advokaten hvordan det er best å angripe saken.

#209832  av Larsen

i Forbinnelse med min ulykke så har jeg fått med meg noe av reglene.
Er litt synd å bli skadet i en slik alder. Problemet er at forsinkringselskapet venter to år før de tar stilling til erstatning og ofte da så er det første tilbudet om utbetaling et litt større en gangsbeløp som man ikke bør akseptere. En kan vel ikke forvente seg de store summene ettersom erstatnings oppgjørert tar hensyn til alder.

Vet ikke helt hvordan det er i dette tilfelle, men man har vel krav på å få dekket løpende utgifter.

Står litt mer om erstatning her
http://www.lovdata.no/all/nl-19610203-000.html

Angående kjøring så tror jeg det kvalifiserer til grov uaktsom kjøring som betyr at føreren av bilen vil få enn del konsekvenser.

Holder selv på med min egen sak og vet hvor vanskelig både situasjonen er og hvor komplisert regelverket er.

#209902  av CelicaTurbo

Tror nok advokat svarer best på slike spørsmål så med mindre det er en advokat på forumet så får du nok ikke mange sikre opplysninger her.. men, jeg vil tro det er en viss fare for at forsikringsselskapet ikke vil være lette å forhandle med. Pga din bestemors alder er det mulig at de vil prøve å begrense forsikringssummen, til forskjell fra om en yrkesaktiv ungdom hadde blitt tilsvarende handikappet for resten av livet. Og, forsikringsselskap har også en tendens til å trenere ut saker som angåer eldre i den ene rettsaken etter den andre, i påvente av at saken skal bortfalle av naturlige årsaker. Det er en kald bransje det der.. :roll:

#209972  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:Tror nok advokat svarer best på slike spørsmål så med mindre det er en advokat på forumet så får du nok ikke mange sikre opplysninger her.. men, jeg vil tro det er en viss fare for at forsikringsselskapet ikke vil være lette å forhandle med. Pga din bestemors alder er det mulig at de vil prøve å begrense forsikringssummen, til forskjell fra om en yrkesaktiv ungdom hadde blitt tilsvarende handikappet for resten av livet. Og, forsikringsselskap har også en tendens til å trenere ut saker som angåer eldre i den ene rettsaken etter den andre, i påvente av at saken skal bortfalle av naturlige årsaker. Det er en kald bransje det der.. :roll:
Ja det er akkurat det jeg er redd for..
Norge er blitt et håpløst land hva rettsikkerhet angår. Vi skryter hele tiden av at vi ikke har amerikanske tilstander her, men så er det jo faktisk helt motsatt av de amerikanske tilstandene, og det blir galt det også. Noe midt i mellom hadde egnet seg bedre.

Folk som blir kvestet for livet, folk som får familiemedlemmer drept osv har ingen mulighet til å få en rettferdig erstatning. F.eks 50.000 kr i oppreisning etter at en bror, en sønn eller en datter er blitt drept f.eks. Det er jo ingenting!

å saksøke noen i dette landet her virker nesten like håpløst som å anmelde noen for grov vold... det fører ikke frem :(

Og når man gjør det likevel så ender man opp med å straffe seg selv i form av titusenvis av kr i advokater og saksomkostninger når en til slutt taper saken..

Så det koker egentlig ned til at det er en prinsipp sak som man simpelt hen bare MÅ kjøre advokat på, koste hva det koste vil...

#210013  av mralp

Ble truffet av bil når jeg syklet engang, ble rimelig forslått men brakk ikke noe. Karen var virkelig fortvilet. Ingen gjør jo noe slikt med vilje. Hva skulle jeg ha tjent på å komplisere livet hans? Jeg lot det passere, han kjører neppe på noen flere i sitt liv.

Om jeg hadde vært 82 så hadde jeg vel ikke brydd meg om penger, hadde nok vært glad for at det gikk så bra som det gikk. Jeg hadde ihvertfall ikke orket advokat i 5 år mot et forsikringsselskap. Jeg forstår du ikke er enig med meg, men går du veien så er du det om 5 år. Lykke til.

#210018  av FireWalk

mralp skrev:Ble truffet av bil når jeg syklet engang, ble rimelig forslått men brakk ikke noe. Karen var virkelig fortvilet. Ingen gjør jo noe slikt med vilje. Hva skulle jeg ha tjent på å komplisere livet hans? Jeg lot det passere, han kjører neppe på noen flere i sitt liv.

Om jeg hadde vært 82 så hadde jeg vel ikke brydd meg om penger, hadde nok vært glad for at det gikk så bra som det gikk. Jeg hadde ihvertfall ikke orket advokat i 5 år mot et forsikringsselskap. Jeg forstår du ikke er enig med meg, men går du veien så er du det om 5 år. Lykke til.
Er ikke snakk om å påføre fyren som kjørte ho ned lidelse. Han har fått sin straff, det er forsikring selskapet som må punge ut, ikke han. det er derfor vi har forsikring, for saker som dette.

poenger er at hun nå har mistet synet og evnen til å gå for resten av sitt liv, som godt kan vare i 20 år til for alt vi vet.. Jeg syntes hun fortjener å leve et verdig liv den tiden hun har igjen. Og det er jeg villig til å kjempe for.

Penger? er ikke snakk om penger eller griskhet her! det er snakk om å LEVE.

Hun trenger penger til å få de hjelpemidlene og den hjelp hun vil trenge når hun ikke kan verken gå eller se...

Alternativet er at hun havner på et gamlehjem hvor hun blir sittende i en krok alene hele døgnet, uten mulighet til å bevege seg... uten å kunne verken lese eller se tv... Er det å leve da?..

Hun burde i det minste få alle hjelpemidler som er tilgjengelig for å optimatisere det livet hun har igjen til det fulle!

og de kostnadene burde forsikringselskapet dekke. Det er DET det er snakk om. Om det tar 5 år så so be it. Tanten til min bestemor var norges eldste kvinne. Så det er tydeligvis gode gener. Skulle ikke forbause meg om ho blir over hundre. Hun har ikke fått grått hår engang og det er ganske unormalt i en alder av 82 vil jeg si...

Kanskje det er håpløst.. kanskje det er bortkastet energi og penger. Men noen ganger må en bare kjempe for det en mener er rett. Uansett. En kan ikke bare legge seg ned og gi seg før en har prøvd!

bedre å prøve og feile, enn å feile og aldri ha prøvd...

#210071  av Turbotrille

Dette var en trafikkulykke, så jeg foreslår at du tar kontakt med Landsforeningen for trafikkskadde http://www.ltn.no/ http://www.ltn.no/index.php?artikkelval ... at=18&m=18
Dette er nok noe de har vært borti minst en gang tidligere.
Jeg har selv vært med i en trafikkulykke, og da min mor den gang tok kontakt med dem fikk hun ordnet med en advokat for meg, noe som forsikringsselskapet til han som kjørte på meg dekket 100% og han tok seg av hele jobben med erstatningssaken, så der har du nok god hjelp å finne.
Lykke til i en vanskelig tid.

#210105  av memo

i fare for å bli stemplet som hestkuken (igjen):

1. du finner ikke noe advokathjelp her.
2. du blir ikke å forstå hele lovverket rundt slike saker ved å klikke på linker

så om du nå faktisk vil utsette denne nå blinde bestemoren din som ikke kan gå igjennom flere år med forsikringsmas og rettsaker (som ja, faktisk, kan være mye værre enn å la det gli i hennes alder og stand.) så er jo det opp til deg. vel, egentlig ikke, det er opp til henne.

uansett, om du/dere vil gjøre det, så ta kontakt med en advokat som har peiling på dette, så får dere svar på timen istedetfor å få jalla-svar på et forum der ingen har noe jus-utdannelse og kan komme med feilinformasjon uten at de vet det selv.

advokat. ta kontakt.

#210144  av FireWalk

memo skrev:i fare for å bli stemplet som hestkuken (igjen):

1. du finner ikke noe advokathjelp her.
2. du blir ikke å forstå hele lovverket rundt slike saker ved å klikke på linker

så om du nå faktisk vil utsette denne nå blinde bestemoren din som ikke kan gå igjennom flere år med forsikringsmas og rettsaker (som ja, faktisk, kan være mye værre enn å la det gli i hennes alder og stand.) så er jo det opp til deg. vel, egentlig ikke, det er opp til henne.

uansett, om du/dere vil gjøre det, så ta kontakt med en advokat som har peiling på dette, så får dere svar på timen istedetfor å få jalla-svar på et forum der ingen har noe jus-utdannelse og kan komme med feilinformasjon uten at de vet det selv.

advokat. ta kontakt.
Vet du hva?

jeg begynner å bli mektig lei av den konstante griningen din. Din konstante negative holdning til det aller meste, enten det gjelder påkjørte bestemødre eller bilmekanisk relaterte saker. ALLTID skal du være den som er negativt instilt til hva flertallet mener og forsøke å piske opp til negative debatter og diskusjoner som nesten alltid ender opp med personangrep og uhygge. Det virker som om du har gått inn for å alltid være uenig uansett hva det måtte være. Hvorfor?..

Med fare for å være frekk: jeg syntes forumet her var et mye hyggeligere sted å være før folk som deg begynte å poste her... Kan du ikke i det minste PRØVE å være litt kompis med resten av oss gutta da? Skjønner du ikke at noen ganger er det bedre å bare holde kjeft? istedet for gang på gang spore av tråder der folk f.eks søker hjelp for noe, og gjøre det om til en "diskusjon" som du VET ender opp med å bli negativt ladet? Hva tjener du selv på Gang på gang å være en slik grinebiter som er negativt til absolutt alt?
Makan til pessemist har jeg aldri før møtt. Og jeg trodde jeg hadde pessemistiske tendenser, men du tar rett og slett kaka!...

Her er mitt svar på din "mening":

1. Her er faktisk flere med JUS utdannelse.
2. Her er HELT sikkert folk som har vært i lignende situasjoner før eller kjenner noen som HAR det.
3. Hva skader det å prøve? Bedre å prøve og ikke få svar enn å ikke prøve og aldri vite om man KUNNE fått svar.
4. Linker ER faktisk nyttig for meg selv om DU ikke mener det.

Du sier stadig at vi er på forumet for å diskutere i ditt forsvar når noen til slutt kommenterer at du i flere tråder kverulerer på kanten til det provoserende.
Vel, tilat meg å rette på deg: Vi er ikke her BARE for å diskutere! vi er her faktisk for å hjelpe hverandre! Og det er akkurat det denne tråden handler om. Jeg søker hjelp fra dere på forumet til å hjelpe noen JEG er glad i. Dumt at du ikke klarer å ha noen medfølelse for det, og at du ikke holder deg for god til å forsøke å ødelegge også denne tråden.

Avsporing er herved avblåst. Tilbake til topic. Denne tråden er postet for å få hjelp vedrørende et vist tema. Ikke for å diskutere sansynligheten for å få rett hjelp hva innholdet i postens spørsmål angår.
Sist redigert av FireWalk den 01 des 2006 17:26, redigert 1 gang totalt.

#210145  av FireWalk

og tingen er at hun blir ikke utsatt for noe, dette er VI i familien som vil ta på oss alt styr med advokater og alt. Hun slipper å løfte på en finger. Det var jo det som var hele poenget.....
Så kanskje hun kan få litt hjelp til syvende og sist. Om det så måtte ta noen år..

Kanskje ikke du syntes det er verd det, men det gjør iallefall jeg.

jeg mener det er en av grunnprinsippene i en velferdstat som Norge, at man skal være sikret kompensasjon når man blir kvestet for livet i f.eks en trafikk ulykke.

#210175  av lexusmann

Nå har ikke jeg noe peil på reglene angående dette, men jeg er fullstendig enig med deg, Firewalk....

#210180  av memo

vel, det var ikke ment som syting fra min side overhodet, det var faktisk men som et ærlig råd, selv om vi nordlenninger "snakker fra sjæla" :)

uansett hva folk sier her, så må du få det bekrefta dette fra advokat uansett, så hvorfor ta mellomleddet som innebærer undring og spekulering?

#210181  av FireWalk

memo skrev:vel, det var ikke ment som syting fra min side overhodet, det var faktisk men som et ærlig råd, selv om vi nordlenninger "snakker fra sjæla" :)

uansett hva folk sier her, så må du få det bekrefta dette fra advokat uansett, så hvorfor ta mellomleddet som innebærer undring og spekulering?
Fordi jeg er i inledende fase med å undersøke rundt dette, og jeg ønsker å samle så mye informasjon og erfaringer som jeg overhodet kan før jeg tar skrittet videre. Etter hva jeg har hørt her hittil så vil jeg definitivt trenge det. Noe jeg ikke hadde vist om jeg ikke hadde skrevet posten. :wink: