TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Totalrestaurering av 82 Carina TA-60 Liftback

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #210021  av Levin GT

Er i full gang med oppussingen av en Carina TA-60 jeg kjøpte for noen mnd siden.
Bilen er ny i Bergen og har gått i hele sitt liv på Askøy.....Den har rullet latterlige 57.000 km med en 86 år gammel dame inni som har hatt den siden ny....
Jeg kjøpte den skitbillig med en liten mangellapp,men jeg ønsket å få bilen helt strøken slik som jeg prøver med alle bilene mine.
Planen er hvertfall å holde bilen så original som mulig bortsett frå små detaljer.
Den skal bli rød igjen og bare være helt nice and clean oldschool toyota..

Levin GT
Vedlegg
Pic_0004.jpg
Pic_0004.jpg (103.23 kiB) Vist 1598 ganger

#210023  av Levin GT

Dagen etter jeg hadde fått bilen,hadde jeg litt gulleflax,da jeg var på butikken kom det en kar bort til meg å sa at jeg skulle få fire alu felger av han som jeg kunne sette på bilen.....Jeg nølte ikke et sekund med å hente,så for bare en flaske vin som betaling gikk jeg derfra med 4 fine 13*6" model F felger med Pirelli dekk.......:)
Felgene var endel flasset av korrosjon,så jeg spanderte sandblåsing av felgene,ny lakk og klarlakk.....
Disse tror jeg blir bra på Carinaen.
Vedlegg
Pic_0009.jpg
Pic_0009.jpg (183.64 kiB) Vist 1600 ganger
Sist redigert av Levin GT den 30 nov 2006 22:46, redigert 1 gang totalt.

#210029  av CelicaGT

Berre å fortsette med bilder. Liker Oldschool toyota'er :-)

Rustfri??

#210039  av ure

Mere bilder, liker å følge slike prosjekter... :wink:

#210040  av TurboKnut

Nyyyyyyyyydelig !!!!

Denne modellen var (og er) en av mine favoritter.

All credits til deg at du tar vare på den, tenk om den hadde havnet i hendene til en som på død og liv skulle ha russebil feks...

#210044  av Levin GT

Motoren skal få være original.....Den er en 2T med 75hk og en 5 trinns T-50 girkasse, og 6,7" T-292 bakaksling...........
Den er veldig god å kjøre og bærer preg av at den er gått lite.
Toppdekselet så ikke så særlig fint ut grunnet korrosjon,så dette fikk jeg også sandblåst å lakkert,andre smådeler vil senere også få samme behandling for at det skal være rent og strøkent.....Utenom dette blir det kun vanlig velikehold me originale toyota deler..

Levin GT
Vedlegg
Pic_0002.jpg
Pic_0002.jpg (142.87 kiB) Vist 1608 ganger

#210047  av Levin GT

Den hadde noen timer med rustsveising....Men grunnet at bilen var så fantastisk god mekanisk,kjørt lite,og komplett med skilter og alt da jeg hentet den,så er det absolutt verd arbeidet og pengene jeg ligger ned i å få den strøken....
Rustne steder var i bunn langs kanaler og i innerskjermer bak.Begge hjulbrønner bak.
ALT sykt metall blir kuttet ut og sveiset i nytt.

Min kjære far er født med sveisebriller på,så dette er en enkel sak for han.
Han har i sine tidligere tider hatt all sveising i Bergen. 60-70-80 tallet...Da han var ung hadde alle sveisejobber for de fleste bilverksteder i Bergen som brukte han fordi han var så flink....

Levin GT
Vedlegg
Pic_0005.jpg
Pic_0005.jpg (112.12 kiB) Vist 1600 ganger

#210147  av Levin GT

Bakakslingen var ganske så rusten i fester og i fjærskåler,så for å slippe arbeidet med rustsveising på denne,klarte jeg å skaffe meg en lik aksling fra en delebil i Førde.
Denne delebilen var gått 116.000km av en gammel mann med 3 trinns automat,akslingen var strøken og over hodet ingen slakk i...
Hentet denne hjem,fikk den sandblåst,samt skåler og alle stag...
Alt har også fått syregrunning og malt med hammerlakk....

Levin GT
Vedlegg
Pic_11.jpg
Pic_11.jpg (161.65 kiB) Vist 1601 ganger

#210148  av Levin GT

Nymalt
Vedlegg
Pic_12.jpg
Pic_12.jpg (155.95 kiB) Vist 1596 ganger

#210149  av Levin GT

Stag og skåler får samme behandling.
Vedlegg
Pic_013.jpg
Pic_013.jpg (258.83 kiB) Vist 1598 ganger

#210153  av FireFox

Det er gutten sin det :) gleder meg til å se resultatet :)

#210158  av ure

Fine greier... Har du bilder av hel bil å legge ut? Vet ikke helt åssen disse ser ut :roll:

#210188  av Levin GT

Slik ser de ut originalt.

Bilde

Levin GT

#210189  av Levin GT

Men man kan jo få de til å se sånn ut.....

Bilde

Bilde

Levin GT

#210191  av lexusmann

Den blå var jo helt klart finest!! :wink: Den andre ble for mye...