TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• abort diskusjon igjen lol

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #210518  av jumbo

fra vg
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159131

"- Det er et forferdelig samfunn som tillater at man sorterer bort barn med handikap. Statsråden gjør det lettvinte valget. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ta en fostervannsprøve i utgangspunktet fremfor å ta det som kommer når barnet blir født, sier seksjonsleder Eilin Reinaas i Handikapforbundet til Kanal 24"

Om man ikke forstår hvorfor folk foretrekker å vite om et barn kommer til å bli født med handicap og dermed spare barnet og seg selv for et liv fult av plager, forstår man ærlig talt ikke mye i det hele tatt
 #210521  av arctic_celi

jumbo skrev: Om man ikke forstår hvorfor folk foretrekker å vite om et barn kommer til å bli født med handicap og dermed spare barnet og seg selv for et liv fult av plager, forstår man ærlig talt ikke mye i det hele tatt
Nå er det jo ikke fult så enkelt som du fremstiller det her.
Betyr det at du mener at det barnet er mindre værdt eller ikke har rett til å leve pga at den ikke er "normalt" eller likedan som deg?
At et barn blir født med handicap eller "mangler" trenger ikke nødvendigvis være en dårlig for det barnet eller de som er rundt det barnet.
Som oftes viser det seg at det beriker foreldre, søsken og samfunnet rundt... Det handler om verdier... og da ikke bare i kroner å øre...

Veldig komplekst tema det der... ingen svar er riktig eller galt.
Forstår begge sider..

(For å bare klargjøre det: så er jeg for abort.. men ikke for unaturlig filtrering av mennesker)

#210522  av grimfer

Her blinker det store, røde varsellamper!!!

Dette er en diskusjon dere skal være forsiktig med, folkens!

#210524  av arctic_celi

grimfer skrev:Her blinker det store, røde varsellamper!!!

Forsiktig med???
Nå høres du som som en redd person som bor i et oppukert Norge og tror at du blir overvåket av Nasi-SS eller noe sånt.

Tror det holder å si at man bør veie sine ord godt.
 #210525  av jumbo

arctic_celi skrev:Nå er det jo ikke fult så enkelt som du fremstiller det her.
For min del så er det faktisk så enkelt... et barn er ikke i live før det faktisk blir født, og frem til det dreier det seg ikke om å ta liv eller drepe, det handler om hvorvidt man velger å la et liv starte opp i det hele tatt.

Dette er selvsagt et syn som sikkert er kontroversielt og mange vil være uenig i, men det er nå likevel en mening jeg er fullstendig fri til å ha.

Betyr det at du mener at det barnet er mindre værdt eller ikke har rett til å leve pga at den ikke er "normalt" eller likedan som deg?

Det dreier seg mer om hensyn enn rettigheter. Noe som ikke er i live har ikke rettigheter, dessuten snakker vi vel så mye om hensyn til det ufødte barnet som grunnlag for en slik avgjørelse enn hensyn til foreldrene

At et barn blir født med handicap eller "mangler" trenger ikke nødvendigvis være en dårlig for det barnet eller de som er rundt det barnet.
Selvsagt er det det.

Dette dreier seg jo selvsagt ikke om noen verdivurdering av folk som nå engang lever med handicap - det har ingen ting med saken å gjøre.

Diskusjonen om hvorvidt mennesker med alvorlige sykdommer bør settes til verden i utgangspunktet (med avgjørelsesrett hos foreldrene) er en veldig annen diskusjon.

#210526  av jumbo

hvorfor? Fordi man kan risikere at folk faktisk har meninger?

#210528  av ina

Jeg synes abort er helt greit, vi lever i et land hvor ytringsfrihet er viktig og alle fortjener et valg om hvordan livet deres skal bli.

Hadde jeg blitt gravid og tatt fostervannsprøve og funnet ut at det var noe "galt" med barnet ville jeg nok ha et vanskelig valg!!

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og er veldig glad for at de lever siden jeg er så glad i dem og jobben min gir meg veldig mye!!

Men alle fortjener på en måte å leve og ha et liv også er det forskjellig hva folk forbinder med å ha et liv... Og hva som skal til for å få en bra livskvalitet. Det er nok tøft og oppdra et barn som er født anderledes, men inger er jo like. Jeg beundrer foreldre som takler å oppdra barn som trenger mye oppmersomhet, og tilpassing!

Om jeg personlig hadde taklet det er noe annet!
Men synes foreldre skal ha en rett til å velge, det er faktisk ikke alle som har evnen til å ta seg av barn som er født anderledes, og det er ikke like mange som tar seg av de, blant annet fordi de som regel krever mere, ikke det et normalt barn kvever også mye!

Synes dette kanskje er en vanskelig diskusjon hvor jeg egentlig ikke har no mening om det er riktig eller feil, men tror nok det er opp til hver enkelt person å avgjøre hva som er riktig.

Det kreves en sterk person å oppdra funskjonshemmede (både psykisk&fysisk, osv) barn!!!!!!!!!
 #210530  av arctic_celi

jumbo skrev:For min del så er det faktisk så enkelt... et barn er ikke i live før det faktisk blir født, og frem til det dreier det seg ikke om å ta liv eller drepe, det handler om hvorvidt man velger å la et liv starte opp i det hele tatt.
Der er jeg nok meget uenig med deg gitt.

At et barn/foster ikke er i live før det har kommet ut av magen er vel litt for enkelt å si. Det er høyst levende!
Hjertet banker... den reagerer på musikk... stemmer... hvilke føleser mor går med... det beveger seg... sparker.. slår... ja... masse ting som bare et levende vesen kan gjøre.
Biologer og andre fagpersonell har definert hva som er foster... hva som er barn...
 #210541  av jumbo

arctic_celi skrev:Der er jeg nok meget uenig med deg gitt.

At et barn/foster ikke er i live før det har kommet ut av magen er vel litt for enkelt å si. Det er høyst levende!
Hjertet banker... den reagerer på musikk... stemmer... hvilke føleser mor går med... det beveger seg... sparker.. slår... ja... masse ting som bare et levende vesen kan gjøre.
Biologer og andre fagpersonell har definert hva som er foster... hva som er barn...

Dette er ikke snakk om medisinske definisjoner, men eksistensielle betrakninger. Medisisk sett er jo ikke dette åpent for tolkning i det hele tatt, fosteret er jo teknisk sett et liv ifra det øyeblikket det unnfanges og det er jo ingen grunn til å mene noe om rene fakta.

Eksistensielt er det derimot åpent for synsing, og for min del starter livet når man fødes, hvilket i neste rekke er grunnen til at jeg aborttilhenger i utgangspunktet.

#210546  av dca

JEG syns da at alle med synt vett og som ikke MÅ være trangsynt på abolutt alt er for abort...

tenk deg selv...hadde du kommet ut for en stygg ulykke og blitt det som man kaller "grønnsak"...hadde du da vært glad for at du ikke døde???

#210553  av kimae

Kan man ikke bare sende ungen på barnehjem ellerno hvis den ikke er helt god? Man er vel ikke nødt å beholde den hvis den er handikappa?
Jeg synes uansett det er unaturlig å holde liv i handikappede...
Bare å se på naturen: Der blir handikappa dyr enten drept av mora, eller spist av ulven. Er vi liksom så mye bedre enn dem?
Til syvende og sist er det vel da kanskje bedre med abort, enn å sette ungen i skogen eller knekke nakken på den?

#210587  av Pitchyou

hmm... :lol:
er iallfall for abort, og mange handikappede er morsome skruer som sprer stor glede andre er sinnsyke skurker som går rundt og skal drepe og sloss hele tiden, akkurat som alle andre vanlige folk. la de som vill ha handikkappede unger få det så kan de som ikke vill ha det ta abort, hvis jeg hadde fått ett handikappet barn før jeg ble 30 hadde antakli livet mitt vært ødelagt:O håper de finner på en "medisin" eller "kur" så de som vill ha "fixet" ungen sin kan få det...

#210592  av grimfer

arctic_celi skrev:

Forsiktig med???
Nå høres du som som en redd person som bor i et oppukert Norge og tror at du blir overvåket av Nasi-SS eller noe sånt.

Tror det holder å si at man bør veie sine ord godt.
Ikke trekk NOEN som helst konklusjoner om hvem jeg er og hva jeg mener. Det jeg mener med varsellamper her, er:
1. Diskusjoner som går på personlige meninger har ikke gått så fryktelig bra på ts-ogn før. Det ender litt for ofte i personangrep og hetsing.
2. Dette er ett av de mest betente emnene i verden, og med erfaring fra tidligere diskusjoner, ville jeg bare ikke se enda en diskusjon som vandrer ut i usakligheter.
3. Diskuter i vei, hvem som helst, det vil ikke skade, så lenge folk klarer å skille sak og person, men bare vær litt obs på at noen emner er litt vanskeligere enn andre!

Jeg er ikke redd for diskusjoner. Men jeg synes det er slitsomt med fordummende snakk.

#210594  av grimfer

jumbo skrev:

hvorfor? Fordi man kan risikere at folk faktisk har meninger?
Nei.

#210644  av Kilgallon

Er ikke lett å diskutere dette, når alle har forskjellige meninger om dette. Tviler sterkt på at noen her klarer og argumentere så godt at en annen vil skifte mening.