TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• abort diskusjon igjen lol

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#210649  av FireFox

Må først si at jeg skjønner hva grimfer mener.. man må hvertfall passe på hva man sier, når man har en sånn diskusjon.

Jeg mener at hvis man ser at man får en "grønnsak" eller en unge som er sterkt handicapa, så er det veldig god grunn til å ta abort.

At et barn ikke er i live før det blir født er jeg veldig uenig i, når man har en krabat i magen og hjerte slår, så er den i live..

#210650  av Skylar

Kilgallon skrev:Er ikke lett å diskutere dette, når alle har forskjellige meninger om dette. Tviler sterkt på at noen her klarer og argumentere så godt at en annen vil skifte mening.
:wink:

#210660  av sindrejl

det som er det store problemet, er en som bare sitter i rullestol og nikker på hodet hele livet og ikke kan si noe eller mene noe eller gjør noe, faktisk også tar opp et helt liv til den som har født dem. Mange er ikke sterke nok til å oppdra slike, eller faktisk ofre sitt eget liv og frihet for å la unger/folk som ikke synes å ha noe i denne verden å gjøre, leve. Samt ville jeg hatt for dårlig samvittighet til å la slike leve. hadde jeg selv vært ute for ulykke og bare vært helt grønnsak etterpå ville jeg heller vært død.

#210678  av larsst185

jumbo:håper jeg misforstår deg.men er du FOR abort i feks 7mnd av svangerskapet?

#210690  av arctic_celi

Kilgallon skrev:Er ikke lett å diskutere dette, når alle har forskjellige meninger om dette. Tviler sterkt på at noen her klarer og argumentere så godt at en annen vil skifte mening.
Enig.. Jumbo forklarte godt hva han mente.
Han har rett til å mene det han sa.. så derfor la jeg inn årene :D

Men synes det må være lov å diskutere det ;)

#210695  av larsst185

hm...Hvor mange av dem i diskusjonen har barn??

#210710  av jumbo

larsst185 skrev:jumbo:håper jeg misforstår deg.men er du FOR abort i feks 7mnd av svangerskapet?
Prinsippielt sett er ikke livet startet på det tidspunktet nei. Jeg ser selvsagt at mange har problemer med dette, og det er jo også grunner til at vi har regler som begrenser det til 12 uker.
Sist redigert av jumbo den 04 des 2006 23:10, redigert 1 gang totalt.

#210712  av FireFox

larsst185 skrev:hm...Hvor mange av dem i diskusjonen har barn??
14 Uker på vei ;)

#210734  av sindrejl

jumbo skrev:
larsst185 skrev:jumbo:håper jeg misforstår deg.men er du FOR abort i feks 7mnd av svangerskapet?
Prinsippielt sett er ikke livet startet på det tidspunktet nei. Jeg ser selvsagt at mange har problemer med dette, og det er jo også grunner til at vi har regler som begrenser det til 12 uker.
er enig i dette, men er veldig vanskelig å sette en grense på når et liv starter. Samtidig er det for mange vanskelig å bringe et barn frem i live pga livssituasjon o.l. Jeg er blandt de som mener at et barn burde få de beste foreldre, og foreldre som da er ute av stand til å gi ungen en god oppvekst burde ha muligheten til å ta abort selv om det er "for sent". 12 uker er ikke for mye for å si det slik. Voldtektsofre vet ofte ikke at det er for sent o.l samt at papirmølle hos staten kan være tregt. Ikke alltid en god unnskyldning slipper igjennom og vet du på uke 13 at ungen mangler 5 kromosoner og kommer til å være kjøttkake resten av livet kommer du iallefall ikke til å få lov til å ta abort. Dette er for meg egentlig litt sykt. Ikke alle vil ofre livet for å bringe ting til verden som ikke er ment å være der. En cp unge kan være det absolutt mest koselige du noen gang kan få selv om han er 5år i hodet for evig og alltid, eventuellt kan man få en grønnsak som sitter i en stol og snurrer rundt på gulvet uten mål og mening. Verden er flott er den ikke? ;)

#210747  av kennethx

Du har jo ekstremer i begge retninger.

Jeg hadde en norsk lærerinne en gang som var abort motstander til de grader. I en norsktime klarte hun å prestere å si at hun hadde blitt hypnotisert for å gå tilbake og huske fra fostertiden, og da kunne hun huske bevissthet helt tilbake til når sædcellen befruktet egget.

Fint det tenkte jeg, og tok ikke noe som kom ut av den damen seriøst der etter.

Nå synes jeg jumbo har et eksremt syn i andre rettningen, og føler at svaret ligger ett sted i mellom. Når et barn i magen på mor har et hjerte som slår, bein som sparker, så er det min mening at det er absolutt i live. Om du tar det ut ved keisersnitt i den 8. måned, så vil barnet høyst sansynlig overleve, så hvorfor er det ikke da i live før en måned senere når det kommer ut ved fødsel? Men jumbo har rett i at tidsregningen starter ved fødselen, men liv er noe større en tidsregningen er nå min mening.

Nå er jeg for abort, ikke bare i saker der man vet er det er noe alvorlig galt med barnet, men også i saker med uønsket graviditet p.g.a. voldtekt/overgrep. Det er flott vi lever i et land der man har valgmuligheter, det er ikke slik i hele verden desverre.

Nå er det ikke slik at alle tar fostervannprøver heller. Normalt taes ikke fostervannsprøver på et friskt ungt kvinnemenneske. Det er som regel når familien har en historie med unormaliteter, eller for kvinner litt opp i årene (over 38 år). Risikoen for kromosomfeil (Down syndrom) øker med alderen.

#211284  av Jon Are

kennethx skrev:
Jeg hadde en norsk lærerinne en gang som var abort motstander til de grader. I en norsktime klarte hun å prestere å si at hun hadde blitt hypnotisert for å gå tilbake og huske fra fostertiden, og da kunne hun huske bevissthet helt tilbake til når sædcellen befruktet egget.
:lol: LOL!! Ser henne for meg. :lol: Sikkert dypt religiøs også. :lol:
Hahaha.... beste jeg har hørt på lenge. :lol:

#211331  av Mr2Even

Abort er ikke riktig. Mange idag mangler riktige normer og prinsipper
Sist redigert av Mr2Even den 07 des 2006 21:50, redigert 1 gang totalt.

#211332  av jumbo

At man har andre normer og prinsipper enn degselv betyr ikke at de er fraværende :wink:

#211336  av Christian

Er helt klart for abort. Om noen mener det er det riktige er det, i mine øyne, ingen som kan nekte de det. Spesielt om fosteret har påvist skade. Det er min påstand, men tørr ikke å vedde på at vi hadde gjort det om vi plutselig sto i den situasjonen.

Det jeg kan si er at i utgangspunktet ønsker jeg ikke ett "defekt" barn, siden det vil trenge mye oppfølging til langt over voksen alder. Sannsynligvis til jeg stuper og evnt annen familie må overta. Dessuten har jeg litt tvil til livskvaliteten dette mennesket vil få...