Jeg tror ikke det har noe for seg å kjøre på 98 fremfor 95 på vanlig MR2 gti.. Jeg husker jeg prøvde dette en del når jeg hadde GTI, og om man mener man får noen gevinst så er jeg 99% siker på at det kun er psykisk. Altså, "the power of sugestion". Man tror/forventer at man får mer HK også begynner man å inbille seg at bilen går fortere også, selv om den ikke gjør det..
Som Celicaturbo sier, rammene innenfor hvor den justerer tenningen er så konservative at jeg tror man må fysisk forskyve tenningen lved fordeleren dersom det skal ha noe for seg på en GTI.
Jeg fylte nylig 95 octan på min MR2 Turbo for å spare litt penger.. Gikk helt greit på cruising, men med en gang jeg rørte gassen fikk jeg beskjed fra ECU om at det var tenningsbank som bare juling, da ved bare 0,5 bar ladetrykk. Så det har mye å si for en bil med turbo.
Tingen er derimot at på en GTI har man ikke disse høye trykkene i cylinderen, så sansynligheten for å få tenningsbank er svært fraværende. Siden sansynligheten for tenningsbank øker med turbotrykket mens en gti har et standardtrykk som er bestemt utifra kompresjonen i motoren vil ikke de største faktorene som spiller inn for å gi tenningsbank være til stede (Høyt trykk i cylinder, gjerne kombinert med varm innsugsluft pga turboen). Selv ikke utendørs (+-20c) temperatur vil ha noe særlig å si da variasjonene her er langt mindre enn hva en opplever i en Turbomotor der innsugsluften lett kan variere alt fra 10-70 grader...
Jeg tror en skal ganske langt ned på okctantallet før en merker noe tenningsbank i en GTI. Jeg tror at dersom det er noe å hente så er det så lite at det vil ha mer for seg å kjøre på 95 og spare en krone pr. liter slik at en kan kjøpe seg f.eks noen kvassere kammer på sikt..
Med tanke på at 98 faktisk brenner tregere enn 95 (octan = flammehemmer som er tilsatt bensinen) så tror jeg vinningen går opp i spinningen hva GTIen angår.
kjør heller på 95 og spar litt penger.

Skulle gjerne gjort det selv hadde det ikke vært for at jeg da må trekke fra 3 grader fortenning over hele tabellen etter at jeg begynner å lade.. hadde det ikke vært for det skulle jeg gjerne ofret noen HK for å kunne kjøre på 95

bensin er dyrt nok i dag..