TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger hjelp og info til Ã¥ bygge basskasse...

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #208111  av bartosz

Har handlet to 12" ground zero subber på 2000rms pr.stk. :lol: og da må jeg bygge en perfekt 80 liters kasse til disse som skal passe i en t20.Jeg tenkte da at kassen skal få to 4"porter i toppplaten,bakplaten skal ha samme vinkelen som bakseter,framplaten skal skråes litt mer enn bak slik at de fleskemagnetene kommer helt opp i bakruten. Siden jeg ikke er noen god mattematikker og bak og framveggen på kassen skal vare skrået trenger jeg en utregningside og evt. flere tips??? Vet den finnes noen plass på nettet men ikke hvor :cry:??? .På forhånd takker og bukker.

#208294  av gnmfr

Legg ut hvor mye veggane og sånt skrår så kan sikkert noen hjelpe deg her, jeg regna ut kassa mi uten no hjelp av programer ihvertfall, har bare en skråvegg, men er jo samma prinsippe :P

MEN, det virka ikke så veldig nøyaktige de måla du hadde der... 80 liter kasse høres jo ut som en tilnærming, og 2 stk. 4" porter kan godt stemme det, men ville sjekka... Finn ut lengden på de og alt, da blir alt mye bedre ;)

#210998  av Typhon

Hva slags forsterker skal drive disse her? Og har du nok strøm?

#211032  av Mr2Even

Liter = Høyden*bredden*dybden. ER ikke så sikker på om det lønner seg å ha portene på toppen.. Jeg ville ha ringt å snakket med Eltek hvis du lurer på noe...

#211104  av bartosz

husker ikke helt hva den nøyaktig heter men det er en soundstream 3000 å noe.. koster nesten 11 lapper.. dynamoen er oppgradert å ekstra batteri kommer snart på plass..

#211136  av Gt-4-Ever

Portene burde være i samme retning som suben har jeg hørt! :)

#211138  av Mr2Even

Gt-4-Ever skrev:Portene burde være i samme retning som suben har jeg hørt! :)
Det jeg trodde :) Og nederst..

#211139  av Mr2Even

bartosz skrev:husker ikke helt hva den nøyaktig heter men det er en soundstream 3000 å noe.. koster nesten 11 lapper.. dynamoen er oppgradert å ekstra batteri kommer snart på plass..
Å gått av banen! trenger ikke motor lenger du nå.. :lol:

#211180  av Typhon

Det med at portene må være på samme side som elementet, trenger ikke være riktig i alle tilfeller :) Kan hende det fungerer bedre faktisk å ha de på toppen, eller rett og slett på motsatt side.

Og porter MÅ heller ikke være nederst på ei kasse.... ;)

#211528  av vÃ¥gen

det viktigste er att subbene spiller i samme kammer som portene
(samme rom) ikke portene i ett lukket bagasje rom og bassene inn i kupeen for eksempel! i bart sitt tilfelle så vil jo både porter å basser spille i det samme allikavell! men av erfaring så synest jeg det trykker bedre vist den peker/haller mere bakover enn forover!
som tidligere nevnt, liter = Lengde x bredde x dybde!
bruk målene i desimeter så får du de direkte i liter!
lager du skråkanter/vegger så finner du ut hvor lang skråen skal være i forhold til kassen,mål lengden i dm!
regn ut den delen som en vanlig kasse,men del den deretter på to så har du literen på kun den delen av kassen som har skråen!

kan være greit å være veldig spesifik å nøye ved valg av porter,
dens diameter og lengde!
kun noen få cm for kort eller for lang så blir det blåse lyd med en gang!
lykke til da! blir rått! :D

hvor kjøpte du dynamo egentli, ska bygge nytt igjen jeg og nå sjø!
ribbe å starte fra skretch! har blitt plaga med litt støy! :evil:

#211552  av Shyggen

Jeg trudde det var fårdelaktig å ha bassene til å peke bakover om du har et bra isolert bagasjerom.. da bass lydbølgene blir knust mot veggen og spredd bedre på returen.. om ni fårstår va jag menar? :)

har kanshe det it så mye å si? har it no veldig peiling.. bare no jeg har
hørt..

#211555  av bartosz

det er mange fabrikklagde kasser som blir utlevert med portene opp og jeg tror ikke det er for å få dårligere effekt..Det kommer jo mye annet inn i bildet og da men..

#211578  av Mr2Even

Bass fordeler seg og følger veggene og taket. Derfor er det best å ha porten så nære gulvet som mulig for at bassen skal bre seg riktig i rommet, men jeg tror ikke det er et must. Når man åpner vindu blir mye av bassen borte. Det er vanskeligere å lage en portet basskasse enn en lukket. En portet kasse har like mange bakdeler som fordeler. Bassen/elementet vil med en riktig laget portet kasse gå lengre ned i hz
og man trenger ikke en så stor kasse som en lukket. På minus siden er en portet kasse betydelig mer vanskelig å lage-Den er mer følsom for feilberegninger, som gjør den vanskelig å lage for en som er uerfaren. Bassen vil ikke få så ren lyd, og den vil lage litt mer ulyd pågrunn av luften som passerer porten.

Viktig å tenke på er å bruke riktig element, ha riktig antall liter og ha riktig lengde og diameter på røret/porten inni kassa. Også å ha kassen helt tett selv om det er en portet kasse er viktig. Eltek as har god peil på dette .
Lykke til

#211588  av tojo

Probox er et fint beregnings program for basskasser. :wink: