TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor gÃ¥r bilen dÃ¥rligere pÃ¥ 0.9 en 0.7 bar?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #211804  av wickeddark

Syns bilen virker litt slapp når jeg skrur opp trykket til 0.9 bar. Når jeg kjører 0.7 så går det veldig greit. Får ingen feilkoder for tenningsbank eller noe slikt, kan heller ikke merke noe ukjente lyder av motoren. Eneste jeg vet som er feil på bilen er dynamoen som bare lader rett i overkant av 13. Har ny men ikke bytta enda. Men såvidt jeg vet så kan ikke det være årsaken til at bilen skulle gå greit på 0.7 for så å bli nølete på 0.9

Kjenner jo at den drar bedre når jeg feks drar den opp med litt og litt gass, for så å flate fjøla, men gir jeg full gass fra 3k så virker den litt nølete.
 #211805  av Tomera

wickeddark skrev:Syns bilen virker litt slapp når jeg skrur opp trykket til 0.9 bar. Når jeg kjører 0.7 så går det veldig greit. Får ingen feilkoder for tenningsbank eller noe slikt, kan heller ikke merke noe ukjente lyder av motoren. Eneste jeg vet som er feil på bilen er dynamoen som bare lader rett i overkant av 13. Har ny men ikke bytta enda. Men såvidt jeg vet så kan ikke det være årsaken til at bilen skulle gå greit på 0.7 for så å bli nølete på 0.9

Kjenner jo at den drar bedre når jeg feks drar den opp med litt og litt gass, for så å flate fjøla, men gir jeg full gass fra 3k så virker den litt nølete.
Den får ikke for mye bensin helt enkelt?

#211821  av Larsen

Det hørtes veldig ut som at ecu'en justerer tenningen på grunn av banking. Det kjennes ofte ut som om bilen hakker litt på full gass. Det er isåfall veldig logisk med at du øker turbo trykket da dette fører til at motoren har lettere for å banke på grunn av høyere sylindertrykk. Hvis du kjører på 95 oktan så er nok det lurt å gå opp til 98. Ihvertfall med økt turbo trykk. Hvis ikke det hjelper så anbefaler jeg deg å sjekke tenning og kanskje også bytte rotor, fordelerlokk og tennplugger.
 #211826  av wickeddark

Tomera skrev:
wickeddark skrev:Syns bilen virker litt slapp når jeg skrur opp trykket til 0.9 bar. Når jeg kjører 0.7 så går det veldig greit. Får ingen feilkoder for tenningsbank eller noe slikt, kan heller ikke merke noe ukjente lyder av motoren. Eneste jeg vet som er feil på bilen er dynamoen som bare lader rett i overkant av 13. Har ny men ikke bytta enda. Men såvidt jeg vet så kan ikke det være årsaken til at bilen skulle gå greit på 0.7 for så å bli nølete på 0.9

Den får ikke for mye bensin helt enkelt?

Får ikke denne bilen for mye bensin hele tiden? Såvidt jeg har fått med meg går den kjemperikt.

#211829  av Larsen

Glemte å skrive at du får ikke feilkoder selv om ecu justerer tenningen ved banking. Det er bare hvis tenningsbanking er et vedvarende problem.

#211830  av wickeddark

Larsen skrev:Det hørtes veldig ut som at ecu'en justerer tenningen på grunn av banking. Det kjennes ofte ut som om bilen hakker litt på full gass. Det er isåfall veldig logisk med at du øker turbo trykket da dette fører til at motoren har lettere for å banke på grunn av høyere sylindertrykk. Hvis du kjører på 95 oktan så er nok det lurt å gå opp til 98. Ihvertfall med økt turbo trykk. Hvis ikke det hjelper så anbefaler jeg deg å sjekke tenning og kanskje også bytte rotor, fordelerlokk og tennplugger.

Det er ikke hakking, mer nøling. Akkurat som noen strøyper effekten, men ikke brått. Jeg kjører på 98 oktan. Har nye kabler, fordelerlokk og rotor. Har også sjekka tenning og den er riktig. Men pga den svake dynamoen så kan det selvsagt være at den ligger på ett lavere turtall en den skal ved justering av tenning. Den detter blant annet ned på 600 ca når vifta slår inn. Har ikke sånn fancy lampe med turteller på. kun vanlig biltema sak til 400.-

#211831  av Larsen

Tenningen skal justeres på 800 rpm. Tror ikke det er noe galt med de tenningslampene fra biltema. Bruker ihvertfall en slik selv.

En ting jeg merked da ecu'en retarderte tenninga er at turbotrykket stiger ganske fort, men bilen drar likevel dårlig iforhold til trykket. Er ikke noe sånt du merker da?

#211847  av larsst185

Etter det jeg leser av på af måleren min kommer nølinga av for fet blanding,spesiellt ved full gass.hjelper å gå av gassen litt da jeg tror ecu bøtter på med bensin å driter i info fra afm ved fullgass.Jeg kjører med 1 bar trykk og td06 turbo så skulle man få problemer med banking på det trykket så burde jeg hatt det for lenge siden.

#211850  av wickeddark

Larsen skrev:Tenningen skal justeres på 800 rpm. Tror ikke det er noe galt med de tenningslampene fra biltema. Bruker ihvertfall en slik selv.

En ting jeg merked da ecu'en retarderte tenninga er at turbotrykket stiger ganske fort, men bilen drar likevel dårlig iforhold til trykket. Er ikke noe sånt du merker da?
Tror tenninga ramler ned på 800 når man kortslutter de to kontaktene i diagnoseporten.

Skal følge med på turbotrykket neste kjøretur.

det kan ikke være fordi jeg enda bruker de orginale pluggene? De er nye men, hørte man burde kjøre en grad kaldere når trykket blir skrudd opp?

#211851  av wickeddark

larsst185 skrev:Etter det jeg leser av på af måleren min kommer nølinga av for fet blanding,spesiellt ved full gass.hjelper å gå av gassen litt da jeg tror ecu bøtter på med bensin å driter i info fra afm ved fullgass.Jeg kjører med 1 bar trykk og td06 turbo så skulle man få problemer med banking på det trykket så burde jeg hatt det for lenge siden.
Akkurat, hører mann ikke banking ganske godt? Mener å blitt fortalt at det skal være en ganske hørbar knitre/knirke lyd?

#211856  av larsst185

tja jo.Men tviler på at du klarer høre det så godt på motorer med bankeføler.Jeg var oppe i 1,7 bar mens jeg drev å justerte bc en å da døde bankeføleren uten at jeg hadde hørt noe tenningsbank.Men får du bank så føles det også som for fet blanding (mister draget) men kansje litt mer hakking og fusking i tillegg...

#211859  av Larsen

wickeddark skrev:
Larsen skrev:Tenningen skal justeres på 800 rpm. Tror ikke det er noe galt med de tenningslampene fra biltema. Bruker ihvertfall en slik selv.

Tror tenninga ramler ned på 800 når man kortslutter de to kontaktene i diagnoseporten.

Skal følge med på turbotrykket neste kjøretur.

det kan ikke være fordi jeg enda bruker de orginale pluggene? De er nye men, hørte man burde kjøre en grad kaldere når trykket blir skrudd opp?
I tilegg til å kjøre en grad kaldere så er det anbefalt å kjøre med andre plugger enn de orginale platina pluggene. Kjører selv med kobber plugger som fungerer meget bra. Eneste er at kobberpluggene må byttes relativt ofte.

#211860  av Larsen

larsst185 skrev:Etter det jeg leser av på af måleren min kommer nølinga av for fet blanding,spesiellt ved full gass.hjelper å gå av gassen litt da jeg tror ecu bøtter på med bensin å driter i info fra afm ved fullgass.Jeg kjører med 1 bar trykk og td06 turbo så skulle man få problemer med banking på det trykket så burde jeg hatt det for lenge siden.
Hva slags verdier måler du da? Ecu'en er jo programert for å gå med fet blanding på full gass for å beskytte motoren.

#211869  av cs2451

kan være du har en liten lekasje på en av slangene dine. At når trykke kommer over 0,7 klarer den ikke holde tett lenge. stram til slangeklemmer. min var sånn en gang når jeg passerte o,8 bar

#211879  av wickeddark

cs2451 skrev:kan være du har en liten lekasje på en av slangene dine. At når trykke kommer over 0,7 klarer den ikke holde tett lenge. stram til slangeklemmer. min var sånn en gang når jeg passerte o,8 bar
Ah, det har jeg ikke tenkt på. Har jo nylig montert fmic. Men Den holder jo trykket stabilt på 0.9bar også. Skal stramme etter alle på nytt.