TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GT-4 kontra GT-4 WRC (st205)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #212079  av st205gt4

Dette er sikkert tatt opp før men jeg håper alikevel noen har tid til å svare på disse spørsmålene.
Så vidt jeg har skjønt så ble st205 produsert fra 1994-1999.
Er det blitt gjort forandringer på bilen i denne perioden? Hjuloppheng, bremser, airbag, abs, karosseri, interiør el.?? Eller er en 94 mod som å kjøpe en 99 mod.??(Sett bort i fra aldersforskjellen da)
Så har vi dette med GT-4 WRC modellen. Hvilke forskjeller er det på denne kontra "vanlig" GT-4?? Hvor mange er produsert av dde ulike variantene?? Er det evnt. prisforskjell? :?:
Har lagt merke til at noen GT-4 har "høyere" vinge enn andre.Er de med "høy" vinge GT-4 WRC??
Hvor mange GT-4 er produsert med venstre ratt(LHD)??
Og til sist. Finnes det et register med rammenummer så man kan sjekke hvilken utgave man evnt. kjøper? :?:

Håper noen tar seg tid til å svare på disse spørsmålene.
:roll:

#212082  av Andy_Celica

Stemmer at Gt4 ble prodsert fra 94-99, (i japan hevdes det at de ble produsert ifra 93-99)

Og gt4 wrc ble kun produsert i 94, det er totalt 5000 gt4 2500 av de er gt4 wrc.

Den høye vinga er org på wrc men klossene får man kjøpt løst så nesten alle gt4 har høy vinge nå.

Det skal vist være produsert et fåtal av gt4 wrc med venstreratt, har sett 1 i norge :D

-95 bilene kom uten airbag, mens resten er likt opp til 99.

Wrc utgaven kontra vanlig gt4 er at du har 3 spylerdyser forran ic, og et anti-lag system, (selvfølgelig ikke koblet på) siden det anti-lag sytemet er der, så har du en annen eksosmanifold osv.

Sikkert mange fler som kan svare bedre en meg, men her har du ihvertfal en forsmak av litt info.

#212087  av Magne

Har hørt rykter om at wrc er lettere pga tynnere karosseri plater. Og at den i tillegg er mye stivere pga mange flere sveise punkter mellom platene.

#212101  av CelicaGT

Kom ein facelift av Celica i 96, denne berørte også Gt-four.
Bilen fekk da intigrert bremselys i bakluka og ei anna vinge. På 96+ bilane vil ikkje wrc blokkene passe. Ellers på vanlig at200 og st202 vart fronten forandra i 96. Bilen fekk også airbag som standar på passasjer sida (litt usikker på den siste)

#212106  av TurboKnut

CelicaGT skrev:Kom ein facelift av Celica i 96, denne berørte også Gt-four.
Bilen fekk da intigrert bremselys i bakluka og ei anna vinge. På 96+ bilane vil ikkje wrc blokkene passe. Ellers på vanlig at200 og st202 vart fronten forandra i 96. Bilen fekk også airbag som standar på passasjer sida (litt usikker på den siste)
Det stemmer det med airbags på passasjer siden.
Litt usikker på det, men mener den fikk sideskjørt som standard også.

Legger ved et bilde av 96 -> vingen.
Vedlegg
640ok_hi_li.jpg
640ok_hi_li.jpg (38.43 kiB) Vist 199 ganger

#212132  av Dalan

Er det sånn at WRC-utgaven har turbo med stål-turbin, i motsetning til "vanlige" CT20B som har keramisk..?
Minns å ha lest det et sted, men finner det selvfølgelig ikke igjen... :?
Kanskje noen vet?

#212135  av Andy_Celica

CelicaGT skrev:Kom ein facelift av Celica i 96, denne berørte også Gt-four.
Jeg har integrert bremselys i bakluka og jeg har en 94 wrc :?

#212154  av 2fast4u

Andy_Celica skrev:Stemmer at Gt4 ble prodsert fra 94-99, (i japan hevdes det at de ble produsert ifra 93-99)
ST205 ble faktisk produsert fra November 1993 tom August 1999.
Andy_Celica skrev: Og gt4 wrc ble kun produsert i 94, det er totalt 5000 gt4 2500 av de er gt4 wrc.
Drev på å leita litt på disse bilene for en tid tilbake, og det stemmer som du skriver at Group A utgaven bare var produsert i 1994, men produksjonstallet på GT4 (ST205) var noe over 11.000 stk, mener å huske at siste prod nr var 11.064
Group A utgaven (=WRC) var 2.500 stk av disse 5.000 første produserte, så det er vel her du har dette tallet fra.

NÃ¥r jeg leita i delekataloger og brosjyrer/blader og slikt fant jeg ut at det var kun Februar, Mars og April produksjon i 1994 som hadde alt Group A utstyret.
Her er noen produksjonsdatoer jeg husker:
Group A Pack - Air Injection 02/94 - 04/94
Group A pack - innsug og ex.manifold 02/94 - 04/94
Group A Spec - rear spoiler - 02/94 - 10/94
Group A Spec - intercooler 02/94 - 08/95 (samme prod datoer også for dette ekstra "air bypass" systemet som var på disse bilene.)
Group A Spec - Water injection 02/94 - 08/95 (større væskebeholder og kraftigere pumpe.)
Det var noen småting til, men husker ikke alt i farta nå, karosseri var ikke noe større ekstra med, utenom det som kunne bli endret/forsterket etter at disse forlot fabrikken.
Det kom en endring på kanaler (både indre og ytre) og bakluke 08/95 men har neppe noe med WRC utgaven å gjøre.

ABS kom også i Februar 1994, men var ikke en del av Group A pack`en.
Andy_Celica skrev: Det skal vist være produsert et fåtal av gt4 wrc med venstreratt, har sett 1 i norge :D
Fant aldri noen sikre tall/fordeling på LHD/RHD WRC, men vet at det ble/er importert 17 stk ST205 mellom ch.nr 0001 og 5000 til Norge.
Men er usikker på hvor mange av disse som er WRC utgave.

Den tidligste ST205 jeg kjenner til har ch.nr 0057
Og den "nyeste" ST205 har ch.nr 9031 (svart i Førde) men det er sannsynligvis kommet flere inn i landet etter den gang jeg sjekket dette.

:wink:

#212155  av Andy_Celica

2fast4u skrev:
Andy_Celica skrev:Stemmer at Gt4 ble prodsert fra 94-99, (i japan hevdes det at de ble produsert ifra 93-99)
ST205 ble faktisk produsert fra November 1993 tom August 1999.
Andy_Celica skrev: Og gt4 wrc ble kun produsert i 94, det er totalt 5000 gt4 2500 av de er gt4 wrc.
Drev på å leita litt på disse bilene for en tid tilbake, og det stemmer som du skriver at Group A utgaven bare var produsert i 1994, men produksjonstallet på GT4 (ST205) var noe over 11.000 stk, mener å huske at siste prod nr var 11.064
Group A utgaven (=WRC) var 2.500 stk av disse 5.000 første produserte, så det er vel her du har dette tallet fra.

NÃ¥r jeg leita i delekataloger og brosjyrer/blader og slikt fant jeg ut at det var kun Februar, Mars og April produksjon i 1994 som hadde alt Group A utstyret.
Her er noen produksjonsdatoer jeg husker:
Group A Pack - Air Injection 02/94 - 04/94
Group A pack - innsug og ex.manifold 02/94 - 04/94
Group A Spec - rear spoiler - 02/94 - 10/94
Group A Spec - intercooler 02/94 - 08/95 (samme prod datoer også for dette ekstra "air bypass" systemet som var på disse bilene.)
Group A Spec - Water injection 02/94 - 08/95 (større væskebeholder og kraftigere pumpe.)
Det var noen småting til, men husker ikke alt i farta nå, karosseri var ikke noe større ekstra med, utenom det som kunne bli endret/forsterket etter at disse forlot fabrikken.
Det kom en endring på kanaler (både indre og ytre) og bakluke 08/95 men har neppe noe med WRC utgaven å gjøre.

ABS kom også i Februar 1994, men var ikke en del av Group A pack`en.
Andy_Celica skrev: Det skal vist være produsert et fåtal av gt4 wrc med venstreratt, har sett 1 i norge :D
Fant aldri noen sikre tall/fordeling på LHD/RHD WRC, men vet at det ble/er importert 17 stk ST205 mellom ch.nr 0001 og 5000 til Norge.
Men er usikker på hvor mange av disse som er WRC utgave.

Den tidligste ST205 jeg kjenner til har ch.nr 0057
Og den "nyeste" ST205 har ch.nr 9031 (svart i Førde) men det er sannsynligvis kommet flere inn i landet etter den gang jeg sjekket dette.

:wink:
ch.nr på bilen min er i tilfelle: st205002191
Den skal være ganske tidlig inmportert til norge den også, november 2000 er den registrert i norge, tatt inn av Toyota Mysen.

Det er en 1994 gt4 WRC.

#212158  av st205gt4

Fantastisk respons!! :)
Vurderer å hente inn en celica i løpet av neste år.
Har også sett på noen her hjemme men ser ut til at det er noen penger å spare(selv med nye avgifter) på å hente selv. + at det er morro o dra til utlandet og hente bil for så og få en laaang kjøretur hjem i "ny" bil. (Så lenge alt virker da)

Er det prisforskjell på WRC utgaven og "vanlig" gt-4?
Og er det viktig å legge vekt på disse ekstra funksjonene på WRC-utgaven?
MAO Bør jeg kjøpe WRC fremfor "vanlig" gt-4?
Litt variasjon ang. prod. tall. Er det fordi noen holder seg til antall med LHD mens andre tar utgangspunkt i totalt produserte(LHD og RHD)?

#212159  av ST205RR

Andy_Celica skrev: Jeg har integrert bremselys i bakluka og jeg har en 94 wrc :?

om bremselyset er orginalt har du mest sannsynlig ei bakluke som er fra en 96mod..

#212173  av CelicaTurbo

st205gt4 skrev:Fantastisk respons!! :)
Vurderer å hente inn en celica i løpet av neste år.
Har også sett på noen her hjemme men ser ut til at det er noen penger å spare(selv med nye avgifter) på å hente selv. + at det er morro o dra til utlandet og hente bil for så og få en laaang kjøretur hjem i "ny" bil. (Så lenge alt virker da)

Er det prisforskjell på WRC utgaven og "vanlig" gt-4?
Og er det viktig å legge vekt på disse ekstra funksjonene på WRC-utgaven?
MAO Bør jeg kjøpe WRC fremfor "vanlig" gt-4?
Litt variasjon ang. prod. tall. Er det fordi noen holder seg til antall med LHD mens andre tar utgangspunkt i totalt produserte(LHD og RHD)?
vær klar over at det kan være greit å hente bil lokalt, spesielt pga at det er et dårlig marked for sportsbiler generelt og det ofte er gode prutingsmuligheter på biler som er til salgs her til lands.. det er ikke sikkert at den økonomiske gevinsten er der i det hele tatt, og spesiellt ikke om det er snakk om en japsebil som kan være tidkrevende og dyrt å få skilter på ;)

#212183  av st205gt4

Så konklusjonen er da at det er liten verdi i utstyret på WRC utgaven?
Og ingen pris/praktiskforskjell ved kjøp?
Etter hva jeg skjønner er vannkjølinga på IC`en eneste ekstra på WRC som enkelt kan settes i funksjon. Riktig?
Må igjen få si at jeg er imponert over egansjementet her inne!! :)

Må bare se å få ut fingeren å få handla :!: :!:

#212184  av celicagt4205nord

st205gt4 skrev:Så konklusjonen er da at det er liten verdi i utstyret på WRC utgaven?
Og ingen pris/praktiskforskjell ved kjøp?
Etter hva jeg skjønner er vannkjølinga på IC`en eneste ekstra på WRC som enkelt kan settes i funksjon. Riktig?
Må igjen få si at jeg er imponert over egansjementet her inne!! :)

Må bare se å få ut fingeren å få handla :!: :!:
den st205èn jeg har er en 95.mod..ble importert fra tyskland i april 06...da hadde bilen gådd ca 98 tusen, å bilen stod ferdig registrert på norske skilter for 250.000.-
Så jeg tror det er lite sparing på importering, med mindre markedet ikke har en st205 til salgs også
En annen tinger at en st205 er en bil for kjennere å for entusiaster..så du vil nok finne mange eksemplarer som er godt vedlikeholdt..lite på telleren og noen som er mye påkostet :) lykke til med kjøp, du kommer garantert ikke til å bli skuffa :D