TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• info bygging av plenum

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #212145  av <Supramannen>

noen som har en oppskrift/formel på hvordan et plenum bør være? tenker på volum, koner osv.

#212170  av kennethx

Kan tenke meg at det er ganske avanserte simulerings program som må til for å designe et "perfekt" plenumsrør.

Men ideen er vel at de er størst der luften kommer inn, og så blir det mindre og mindre. Men det visste du vel allerede :)

Du har tenkt å lage et selv i stede for å kjøpe et ferdig?

#212171  av Kilgallon

Plenum..Hva er det?

#212191  av Ã¸f

anbefaler at du tar kontakt med noen som driver med dragracing.mange som bygger eget og som ikke har peiling,og i verste fall går motoren rett tilhelxxte.lykke til :)

#212442  av Andreazz

Kilgallon skrev:Plenum..Hva er det?
Kort og godt innsug.
Men selve plenumet er "tanken" som motar og utjevner og demper pulseringer i luftmassen og fordeler den likt ut til innsugstraktene til sylinderne.

#212461  av <Supramannen>

kennethx skrev:Kan tenke meg at det er ganske avanserte simulerings program som må til for å designe et "perfekt" plenumsrør.

Men ideen er vel at de er størst der luften kommer inn, og så blir det mindre og mindre. Men det visste du vel allerede :)

kjøpe ferdig? har ikke kommet over noen innsug til 7M-gte, hvis det er å få kjøpt regner jeg med det koster massemasse gryn:P

#212463  av <Supramannen>

er det forresten noen som vet org. dim på 7M-gte gasspjeld?

#212473  av tojo

<Supramannen> skrev:er det forresten noen som vet org. dim på 7M-gte gasspjeld?
65mm. :D planer om(90mm) Q45?
Sist redigert av tojo den 14 des 2006 16:09, redigert 1 gang totalt.

#212474  av tojo

<Supramannen> skrev:
kennethx skrev:Kan tenke meg at det er ganske avanserte simulerings program som må til for å designe et "perfekt" plenumsrør.

kjøpe ferdig? har ikke kommet over noen innsug til 7M-gte, hvis det er å få kjøpt regner jeg med det koster massemasse gryn:P
Her har du noen eksempler :wink:
long runner/tube style:
Bilde
short runner/big plenum :
Bilde

Begge disse lages av Ron Ramirez,du kan lese litt om priser osv her:
http://www.supramania.com/forums/showthread.php?t=6519

#212502  av <Supramannen>

tojo skrev:
q45? enlighten me:P skal jeg bygge nytt innsug kan jeg jo liksågodt gå for større spjeld:P tenkte 3" (75mm) hadde holdt jeg, samme dim som både turbo utblås og cooler inn/ut.

#212513  av <Supramannen>

likte det nederste insuget der, får vel kopiere det :P men ser på bilde hvor det er montert, hvor har han dynamoen? hvis man skal kjøre uten AC kan man vel montere den der?
ser også at han har montert coilene oppi høyre hjørne av motorrommet der, er det noen stor ulempe å ha såpass lange pluggledninger på en friskt trimma motor? mulige komplikasjoner med datasprut f.k.s?
Vedlegg
D2.jpg
D2.jpg (70.4 kiB) Vist 445 ganger

#212516  av TOYPARTS

<Supramannen> skrev:likte det nederste insuget der, får vel kopiere det :P men ser på bilde hvor det er montert, hvor har han dynamoen? hvis man skal kjøre uten AC kan man vel montere den der?
ser også at han har montert coilene oppi høyre hjørne av motorrommet der, er det noen stor ulempe å ha såpass lange pluggledninger på en friskt trimma motor? mulige komplikasjoner med datasprut f.k.s?
Det innsuget der kan kjøpes for penger, heter virtual works, grunnen til at han har coilene der oppe er at han kjører med electromotive innsprut, er ikke noe problem så lenge kablene er tykke nok.

Dynamoen er bare å flytte ned der ac pumpen står, eller der servopumpen står om du kjører en el pumpe.

#212524  av <Supramannen>

TOYPARTS skrev:
<Supramannen> skrev:likte det nederste insuget der, får vel kopiere det :P men ser på bilde hvor det er montert, hvor har han dynamoen? hvis man skal kjøre uten AC kan man vel montere den der?
Det innsuget der kan kjøpes for penger, heter virtual works, grunnen til at han har coilene der oppe er at han kjører med electromotive innsprut, er ikke noe problem så lenge kablene er tykke nok.

Dynamoen er bare å flytte ned der ac pumpen står, eller der servopumpen står om du kjører en el pumpe.
har du noe spjeld å anbefale til et slik innsug? kan jeg bruke så og si hva som helst av gasspjeld så lenge det har en spjeldsensor?

#212527  av tojo

<Supramannen> skrev:
tojo skrev:
q45? enlighten me:P skal jeg bygge nytt innsug kan jeg jo liksågodt gå for større spjeld:P tenkte 3" (75mm) hadde holdt jeg, samme dim som både turbo utblås og cooler inn/ut.
Q45 er et mye brukt (Nissan V8 ) spjellhus i slike sammenheng.
Bilde

#212543  av <Supramannen>

er disse dyre? hvor kan man få skaffet et slikt spjeld?