TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lyder fra motoren MR2 Mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #96912  av jan-erik

zZz247 skrev:Hadde bilen inne hos Toyota Østfold i går, og ble satt på oljemåling.

Under uttappingen av oljen kommenterte de at det luktet bensin av oljen. Jeg ble spurt om jeg hadde gjort mye småkjøring i vinter, og jeg svarte at jeg hadde gjort som jeg ble anbefalt, nemlig å starte opp bilen og la den gå seg varm ca. hver 14-dag. Jeg har ikke kjørt noe særlig i vinter, så bilen har ikke blitt skikkelig varm. Da ble jeg fortalt at det var grunnen til at jeg hadde fått bensin i oljen, og at dette igjen kunne føre til at oljen fordampet når jeg så har kjørt et par lengere turer (20-40 mil). Noen andre som har opplevd dette? Synes det virker merkelig at man på denne måten kan miste 2 liter olje!?!?

Vel, skal nå kjøre 100 mil før vi igjen måler oljeforbruket. Vi får se hva som kommer ut av dette. Fikk skiftet olje og filter, så nå blir det litt spennende.

Oppdaterer når det skjer noe nytt her.
Keep us posted. Men om du mister 2 liter olje burde det jo vært en pen dam under bilen i løpet av vinteren?
 #96968  av zZz247

jan-erik skrev: Keep us posted. Men om du mister 2 liter olje burde det jo vært en pen dam under bilen i løpet av vinteren?
Hadde det enda vært sant... En av mekanikerne sa at MR2 MK3 av og til lekker olje. Riktignok ikke mye, men nok til at det blir litt søl.

#99025  av Kjelli

Hmm. To ting jeg lurer på.

1 Du sier du ble anbefalt å starte opp bilen hver 14. dag. Sa Toyota noe om hva som ville skje hvis dette ikke ble gjort?

2 Vet du eller noen andre somleser dette om det nevnte bytte av underleverandør av precatene er gjennomført, og om Toyota mener de har ordnet dette problemet på nyere biler?

Jeg har heller ikke kjørt særlig mange km på min bil, og hvis det fortsetter slik blir det mange år til jeg når 50-60.000. Men jeg skal ihvertfall følge med på oljeforbruket, og ta en inspeksjon av O2 sensorene om en stund.

Hold denne tråden varm med (forhåpentligvis positive ) nyheter.

#99027  av zZz247

1 Du sier du ble anbefalt å starte opp bilen hver 14. dag. Sa Toyota noe om hva som ville skje hvis dette ikke ble gjort?
Toyota menta at oljen som var på bilen ikke var en "lagringsolje" altså en olje som tålte at bilen kunne stå stille i lengere tid. Fikk inntrykk av at oljen ville få en slags "snerk" slik man får på Kakao. Dette var grunnen.
2 Vet du eller noen andre somleser dette om det nevnte bytte av underleverandør av precatene er gjennomført, og om Toyota mener de har ordnet dette problemet på nyere biler?
Har sett en del tråder på spyderchat.com vedr dette, og de mener at pre-kat-ras bare skjer på biler av 2000- og 2001-årgang. Nå gjelder dette amerikanske MR2. Noen som vet forskjeller / likheter på amerikansk Spyder og vår MR2 MKIII?

Vil selvfølgelig holde tråden varm. Håper også på gode nyheter, men...

#99125  av Tor

Om du ikke kommer opp mot motorbytte nivå så er det jo bare og tappe litt ut om du har lyst på ny motor. Jeg er ikke en kjeltring, dukka bare opp i hode mitt.
 #106578  av zZz247

Så har vi hatt bilen inn igjen, og nå fikk vi målt et forbruk på 1,1 liter olje på 78 mil. Dette var i overkant av hva som regnes innenfor "normalt" forbruk på 0,7 liter pr. 100 mil.
Ble umiddelbart satt på ny oljemåling, og skal tilbake når oljenivået er så lavt at jeg ikke tør å kjøre med den mer = ca. ved 0 på pinnen. Da skulle motoren allikevel ha 3,7 l - 1,3 l = 2,4 liter olje. Regner med at det skjer ved 60-70 mil nå.

Fikk annen viktig info fra en av mekanikerne der også. Det viser seg at de bytter nesten hele motoren utenom toppen med ventiler osv. Dette fordi det vistnok er en designfeil hvor oljekanalene er for tynne/små, slik at oljen kan forkulles i disse kanalene, noe som igjen gjør de tettere osv. Derfor byttes bl.a. Shortblock på motorene. Dette skal være fikset på nyere MR2-er.

Har lest utallige teorier om hva som gjør at disse tidlige MK3-motorene skjærer seg, så jeg spurte samme mann hva han visste om dette. Da ble jeg fortalt følgende:
Når katalysatoren(e) knuses, sklir de(n) ned gjennom manifolden og blokkerer for hovedkatalysatoren. MAF-sensorene (tror de heter det) måler utslippsgassene fra motoren i manifolden, og de går "bananas" pga høye avgassverdier osv. Dette gjør i sin tur at motoren blir foret med mer bensin. Bensinen blander seg med oljen, og reduserer smøringen mellom stempelringene og sylinderveggene. Stempelringene gnager og gnager på sylinderveggene, og motoren bruker mer og mer olje, før den går tom og skjærer seg.

Håper dette var oppklarende. Jeg har ikke teknisk kunnskap nok til å vurdere dette, men synes allikevel med min begrensede kunnskap om temaet at dette virker plausibelt.

Men... jeg ligger an til å få dette fikset på garantien i løpet av nærmeste fremtid. Har nå kjørt ca. 40 mil siden jeg var inne og målte, og har nå ca halvfull oljepinne. Den skal kjøres tom i helgen. Så får vi se.

Kommentarer?
 #111350  av zZz247

Så ble det endelig bekreftet. Jeg har fått konstatert for høyt oljeforbruk, og skal få byttet motor 6-7 juni. Gratulerer til meg! :-)

Har noen erfaringer med bytte av motor? Hva med verditap som følge av at bilen nå ikke vil være "original" lenger? Tenker vel at enkelte kan unngå å kjøpe en bil som har byttet motoren...

Hva tror dere?

#111369  av MR2turbo

Flott å høre at du får byttet motoren på den! :)
SÃ¥ lenge motoren er byttet som en garantireperasjon tror jeg ikke det er noen som vil henge seg opp i det i det heletatt ved evt. salg. Da er det jo bare positivt. ;)
 #111393  av celicat23

zZz247 skrev:Så ble det endelig bekreftet. Jeg har fått konstatert for høyt oljeforbruk, og skal få byttet motor 6-7 juni. Gratulerer til meg! :-)

Har noen erfaringer med bytte av motor? Hva med verditap som følge av at bilen nå ikke vil være "original" lenger? Tenker vel at enkelte kan unngå å kjøpe en bil som har byttet motoren...

Hva tror dere?
Gratulerer.

Det er kanskje bare meg, men hvis jeg ser 2 identiske bruktbiler til salgs, og den ene har fått byttet motor på garanti - da kjøper jeg heller den med ny motor. Så, for meg ivertfall, så ser det bare positivt ut.

#212290  av hybris

Ble litt nervøs av dette, har akkurat fått lysende motorlampe på bilen min, og feilkoden som ble avlest var "System too rich", altså at luftmassemåleren måler at jeg får for mye bensin. Håper det ikke er tegn på at jeg har en precat som er på vei ned i systemet som baller med MAFen nå da..

Bilen min har gått ca 57,000KM (tydeligvis farlig område skal jeg tro de andre innleggene) - Men er en 2000 modell, så jeg er jo strengt tatt over garantitiden da... Det skal bli tidenes krangel hvis de nekter meg ny motor hvis en toyotamotor kneler før kjørte 60,000! :evil:

#212518  av jan-erik

hybris skrev:Ble litt nervøs av dette, har akkurat fått lysende motorlampe på bilen min, og feilkoden som ble avlest var "System too rich", altså at luftmassemåleren måler at jeg får for mye bensin. Håper det ikke er tegn på at jeg har en precat som er på vei ned i systemet som baller med MAFen nå da..

Bilen min har gått ca 57,000KM (tydeligvis farlig område skal jeg tro de andre innleggene) - Men er en 2000 modell, så jeg er jo strengt tatt over garantitiden da... Det skal bli tidenes krangel hvis de nekter meg ny motor hvis en toyotamotor kneler før kjørte 60,000! :evil:
Hadde nesten det samme på min på omtrent samme km stand. Er 1 av 2 ting, eller begge sammen. 1) Rens MAF. 2) En av o2 sensorene er gåene.

#213927  av hybris

jan-erik skrev:
hybris skrev:Ble litt nervøs av dette, har akkurat fått lysende motorlampe på bilen min, og feilkoden som ble avlest var "System too rich", altså at luftmassemåleren måler at jeg får for mye bensin. Håper det ikke er tegn på at jeg har en precat som er på vei ned i systemet som baller med MAFen nå da..

Hadde nesten det samme på min på omtrent samme km stand. Er 1 av 2 ting, eller begge sammen. 1) Rens MAF. 2) En av o2 sensorene er gåene.
Har renset MAF nå, og feilkoden har ikke kommet tilbake. så får tro det var det.

Men bør jeg gutte manifolden min eller kjøpe ny, eller er det lite sannsynlig at problemet med gåen precat oppstår?

#214113  av jan-erik

hybris skrev:
jan-erik skrev:

Har renset MAF nå, og feilkoden har ikke kommet tilbake. så får tro det var det.

Men bør jeg gutte manifolden min eller kjøpe ny, eller er det lite sannsynlig at problemet med gåen precat oppstår?
Bra det ser ut til å ha ordnet seg. Om du bør bytte har jeg ingen formening om. Hvis man leser på det amerikanske spyderchat forumet så anbefales det vel å kvitte seg med det først som sist, men da gjerne i forbindelse med turbokonverteringer. Så vidt meg bekjent er det vel ingen i Norge som har hatt problemer med pre-cat feilen.
 #215654  av Ottar

jeg har en mr2 2002 mod som nærmer seg 80000 nå. jeg har vært plaget av noen lyder fra motoren siden jeg kjøpte bilen for ca 2,5 år siden, da hadde den gått ca 50 000...

den første som har vært der hele tiden er en slags pipelyd med ganske jevn tone som bare er på konstant turtall mellom tomgang og opp mot 3000 rpm. jeg har nevnt dette på toyota verkstedet ved service, men fått tilbakemelding om at de ikke har funnet galt. så i sommer så fikk jeg en litt mere vibrerende pipelyd i tillegg som bare er der ved variende turtall. nevnte dette ved siste servicen på 75000 km som jeg hadde på sensommeren men heller ikke denne gangen fant de noe galt... de nevnte noe om et strammehjul til registerkjede som kunne gå litt for fritt pga tynn olje!!! men dette var jo bare en teori/gjetning... siden i sommer så har den også begynt å bruke litt olje. har mått etterfylle tre ganger siden i sommer, tipper rundt 2 liter til sammen. på ca 5000 km.

hadde tenkt å ikke gjøre noe annet enn å passe på oljeforbruket fram mot neste hovedservice, men nå fikk jeg jo lese om alle problemene med disse bilene og den utvidede garantien på 5 år som jeg har litt igjen av...:) derfor lurte jeg på om noen andre har hørt lignendre lyder eller har noen tanker på hva dette kan være og hva jeg burde gjøre???