TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• har mista lappen

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#212718  av st205gt4

Jeg hever meg over loven (eller hvertfall ignorerer den) mange ganger daglig, og det tror jeg de fleste av oss gjoer, enten innroemmer det eller ikke

Jeg har et klart personlig prisipp at loven ikke definerer hva *jeg* skal oppfatte som moral, men snarere at min egen oppfatning av moral ligger til grunn for mine handlinger. At dette selvsagt stort sett er i overensstemmelse med lovverket er jo klart, men dette er et resultat av samfunn og oppdragelse, og ikke at en lov skal være noe spesielt i seg selv. Man kan ikke forvente eller forlange at folk foelger loven - bare at de tar konsekvensene når de faktisk blir tatt (noe man stort sett ikke har noe valg med uansett)
Hva mener du med "hever meg over loven mange ganger daglig"? Kan du gi et eksempel?
Er enig i at moralen blir formet av samfunn og miljø som du vokser opp i samt oppdragelse.
Det er klart at din moral ligger til grunn for dine handlinger. Er vel først og fremst du selv som skal skjønne hvor grensene går framfor at dine handlinger resulterer i at du blir hekta fordi du bryter norsk lov. Og atpåtil ikke har skjønt at du gjør noe som alment er oppfattet som galt.
Selvfølgelig skal man kunne forvente at folk følger loven!!!!
Du sier på en måte at å voldta nabodama er greit bare du godtar straffen. Det er moral det :?: :?: :?:

Nå er vi vel kanskje litt off topic(og litt for personlige) men måtte bare svare.
Er jo interessant å høre andres synspunkter.

#212737  av BrennaRacing

Er helt enig med Jumbo og Larsen her...

Jeg kan vel egentlig si at jeg bryter loven hver dag....Er vel hvertfall 1 gang om dagen at jeg kjører over fartsgrensa, å det er jo ikke lov :) Men det er jo en klar forskjell på å voldta noen å kjøre for fort...Da må man jo som Jumbo sier, vurdere hva man selv syns er riktig..Noen syns kanskje det er "riktig" å kjøre litt over grensa, mens andre syns at det er "greit" å heve seg over loven i litt mer alvorlige saker

#212751  av jumbo

st205gt4 skrev:Hva mener du med "hever meg over loven mange ganger daglig"? Kan du gi et eksempel?
Det enkleste eksemplet her er fartsgrenser. Jeg bryter de i mer eller mindre grad HVER eneste gang jeg kjoerer bil, og er helt fornoyd med det.

Man kan faktisk ikke forvente det.
Du sier på en måte at å voldta nabodama er greit bare du godtar straffen. Det er moral det :?: :?: :?:
Pokker så klart det ikke er greit, men det har ingenting å gjoere med det faktum at loven forbyr dette.

Nå er vi vel kanskje litt off topic(og litt for personlige) men måtte bare svare.
Er jo interessant å høre andres synspunkter.
pft, er vel samme om topics drifter litt på akkurat dette delforumet, dessuten er jo dette temaet fremdeles rimelig relevant mtp foerste post.
Sist redigert av jumbo den 16 des 2006 13:03, redigert 2 ganger totalt.

#212829  av sindrejl

jeg mener ikke at å kjøre noen km for fort er å heve seg over loven men loven har lagt seg ned langt under vår moralske og etiske grense. Når man ligger bak noen som kjører fartsgrensa (på sitt speedometer) og man blir irritert fordi det går alt for sakte for hva som er moralsk riktig på den strekningen så er noe alvorlig galt.. Se for deg nye E18 sør for oslo der det er 100 sone. Du kommer bak to biler som ligger side om side i akkurat 100, mao 90 ekte fart. Blir ikke de fleste jævlig irritert da? Akkurat, men fordi jeg kjører litt fortere så hever jeg ikke meg over den, jeg gir faen i den fordi den er helt på trynet.

#212830  av BrennaRacing

Sånn som ring 3 i Oslo som har fått 60 sone frem til April...Kunne godt ligget i 100 der uten problem

#212847  av sindrejl

oh.. btw celicagt4205nord.. I told you ;) Sa at pekefingeren ville bli rettet mot deg og alle fy fy holdningene ville komme frem :D

#212873  av RedCelica

jumbo skrev:
Haha, jumbo, jævlig bra svar. Du har ikke tenkt å begrunne deg eller ? Dette blir jo bare tåpelig...

#212881  av celica_st185

Er iallefall etter min mening mye værre å ligge i 70 i 80 sonen enn i 90. Folk burde ligge over 80 på speedoen, ellers fører det til forbikjøringer og irritasjon blandt andre traffikanter. Finnes få ting i trafikken som er så irriterende som å ligge bak en bil som somler uten at det er noen spesiell grunn til det.

Var en lastebil sjåfør her som stoppa en bil å knuste speilet hans med baseballkølle :shock: Hadde da ligget bak bilen i ca 5 mil å irritert seg over at bilen lå i 70 i 80 sonen uten å slippe ham forbi... Skjønner at folk reagerer men :lol:

#212900  av jumbo

RedCelica skrev:
jumbo skrev:
Haha, jumbo, jævlig bra svar. Du har ikke tenkt å begrunne deg eller ? Dette blir jo bare tåpelig...
Nesten for enkelt til å utdypes i det hele tatt, men uansett:

Den enkle observasjonen at det er hvert enkelt individ som velget hvorvidt de vil følge loven eller ei. Dette er rimelig udiskuterbart, det er et simpelt faktum.

Dette innebærer i neste rekke at eventuelle meninger eller ønsker JEG måtte ha om hvorvidt andre følger loven er fullstending irrelevante. Ergo kan jeg ikke forvente eller forlange at andre følger loven, ei heller gjør jeg det.

#212901  av jumbo

sindrejl skrev:oh.. btw celicagt4205nord.. I told you ;) Sa at pekefingeren ville bli rettet mot deg og alle fy fy holdningene ville komme frem :D
Denne diskusjonen har fint lite med den første posteren i denne tråden å gjøre :wink:

#212902  av RedCelica

jumbo skrev:
RedCelica skrev:
jumbo skrev: Man kan faktisk ikke forvente det.
Nesten for enkelt til å utdypes i det hele tatt, men uansett:

Den enkle observasjonen at det er hvert enkelt individ som velget hvorvidt de vil følge loven eller ei. Dette er rimelig udiskuterbart, det er et simpelt faktum.

Dette innebærer i neste rekke at eventuelle meninger eller ønsker JEG måtte ha om hvorvidt andre følger loven er fullstending irrelevante. Ergo kan jeg ikke forvente eller forlange at andre følger loven, ei heller gjør jeg det.
Når man bor i et land, SKAL man følge de regler og lover som er. Ja, mange bryter loven, det betyr ikke at man ikke skal forvente at folk følger loven. Man skal ha respekt for lovene man har. Er man misførnøyd, flytt til et annet land. Lover er til for en grunn, og alle skal følge de lovene som blir gitt.

#212906  av jumbo

RedCelica skrev:Når man bor i et land, SKAL man følge de regler og lover som er. Ja, mange bryter loven, det betyr ikke at man ikke skal forvente at folk følger loven. Man skal ha respekt for lovene man har. Er man misførnøyd, flytt til et annet land. Lover er til for en grunn, og alle skal følge de lovene som blir gitt.
Tror ikke vi er så uenige om hva vi forventer av andre, bare HVORFOR.

Jeg forventer at folk oppfører seg som folk og innretter seg i samfunnet generelt, men dette har for mitt vedkommende ingen ting med lover å gjøre.

Jeg tilegner ikke loven noen spesiell moralsk betydning hverken for meg selv eller andre slik du tilsynelatende gjør. Dette betyr jo slettes ikke at det er nevneverdige forskjeller mellom mine egne verdier og hva loven sier, tvert imot er det jo stort sett 100% sammenfallende.

Jeg driver bevisst ordkløveri med deg her så jeg skal holde kjeft ;)

#212909  av RedCelica

Ja er vel for det beste. :)

#212913  av celicat23

Etter noen forsøk på å formulere min egen mening her, så finner jeg det lettest å skrive "se hva jumbo har skrevet" for han har absolutt helt rett.

#212922  av Andy_Celica

celicat23 skrev:Etter noen forsøk på å formulere min egen mening her, så finner jeg det lettest å skrive "se hva jumbo har skrevet" for han har absolutt helt rett.
100% enig jeg også :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8