Jeg hever meg over loven (eller hvertfall ignorerer den) mange ganger daglig, og det tror jeg de fleste av oss gjoer, enten innroemmer det eller ikkeHva mener du med "hever meg over loven mange ganger daglig"? Kan du gi et eksempel?
Jeg har et klart personlig prisipp at loven ikke definerer hva *jeg* skal oppfatte som moral, men snarere at min egen oppfatning av moral ligger til grunn for mine handlinger. At dette selvsagt stort sett er i overensstemmelse med lovverket er jo klart, men dette er et resultat av samfunn og oppdragelse, og ikke at en lov skal være noe spesielt i seg selv. Man kan ikke forvente eller forlange at folk foelger loven - bare at de tar konsekvensene når de faktisk blir tatt (noe man stort sett ikke har noe valg med uansett)
Er enig i at moralen blir formet av samfunn og miljø som du vokser opp i samt oppdragelse.
Det er klart at din moral ligger til grunn for dine handlinger. Er vel først og fremst du selv som skal skjønne hvor grensene går framfor at dine handlinger resulterer i at du blir hekta fordi du bryter norsk lov. Og atpåtil ikke har skjønt at du gjør noe som alment er oppfattet som galt.
Selvfølgelig skal man kunne forvente at folk følger loven!!!!
Du sier på en måte at å voldta nabodama er greit bare du godtar straffen. Det er moral det

Nå er vi vel kanskje litt off topic(og litt for personlige) men måtte bare svare.
Er jo interessant å høre andres synspunkter.