TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo manifold 4a-gze

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #211776  av ArildM
 
Prøve deg på TwinCharger nå? :D

Custom manifold?
http://shell.deru.com/~sgn1/AW11/Engswap.htm

"The biggest problem that one faces when wanting to turbo a MKI is sourcing a turbo exhaust manifold."

Som dem nevner så er det vel manifolder å oppdrive men ingen som er bygd med tanke på aw11.

Synd denna ikke var i produksjon lengre:
http://www.4agte.com/turbo_manifold_page.htm

Regner med du har lest hva andre har gjort fra før av:
http://www.mr2supercharger.com/Newpages.html
http://shell.deru.com/~sgn1/AW11/Mkimod.htm

 #211928  av Pgus
 
Den der er kjempe fin... til en corolla

Det som er litt dumt at du turboen kommer ca akkurat der passasjeren skal sitte i en MR2... tror ikke det holder å "justere" med slegge en gang...


Jeg er også VELDIG intressert i en mainfold som passer til MR2


Har lest om en del som har kjøpt løs flens og kappet/sveist på det selv, med varierende hell...

Problemene med det er sprekking, og at turboen kommer lavt, slik at en får bla. problemer med retur på oljen.

 #211934  av sethro
 
Skal ha twincharger ja :D

Tenkt lenge på åssen oppsett jeg skal ha.
Men så dukka det opp plutselig.
Veldig enkelt egentlig.. 8)

Egon har grenrør ja. 3000kr danske. Men passer så klart ikke mr2.

Dumt at han ikke lager flere av de grenrøra ja... Så ut som de var veldig bra lagd.

Har finni masse bilder av grønrør, så blir sikkert til at jeg lager.
Skal få vannskjært ut flensen til toppen.
Er vist noen i sande som har sånn.

Men så klart, hadde det vært digg å kjøpt en ferdig.
Tar tid å lage en sånn åss!!


http://www.zeth-racing.com

 #211956  av ArildM
 
Lika denne:

Bilde
I have designed it to fit in the MR2 with out having to cut anything up like the old one. It also has better flowing capabilities than the old one. Where the tubes come together into the turbo flange it actually looks like a normal collector instead of a big box like the old one did. This manifold flows so much better compared to the old one. With the old manifold the car would stop pulling at 5500 rpm almost like it hit a wall. With this manifold it pulled strong all the way untill 9000 rpm. Not that I meant to go all the way to 9000 rpm it just kind of happend so fast.
Som han sier selv så er det viktig å få manifolden til å "flowe" bra, og ikke minst lage no som gjør at du slipper å modifisere så alt for mye...

Kan jo godprate med han som laga disse om han ikke har noen tegniger og sånt? Virka jo som om han lagde dem "på dugnad" ei stund, så kanskje han er behjelpelig?

Virka som om det fantes noen HKS replika i omløp, men disse var vist ute av produksjon dem å. Å holde utkikk på Ebay er vel det eneste jeg kan tenke meg for å kunne oppdrive noe som er Aw11 spesifikt. Men da må du nestn regne med å lete ei stund.

Blir spennende å se hva du får til fremover :wink:

 #211958  av Pgus
 
Carl crawford lagde kit til MK1, men jeg er ikke sikker på om han selger disse lenger...

Jeg får ikke opp noe info når jeg klikker på mainfolden til MK1 :cry:

http://www.speed-source.net/


Jeg sendte en førespørsel nå...

 #212338  av sethro
 
Fant et bilde på en dansk side. Ser hvertfall godt hvor mye eller lite plass det er... hehe..

Men det er håp da.... har vært i kontakt med en som har garrett t3 som klarer 300hk... Lurer på å gå for den..
Vedlegg
49747_l.jpg
49747_l.jpg (69.26 kiB) Vist 572 ganger

 #212406  av SuperZite
 
Her er noe flere bilder av turbo bygg i danmark.. 280 hk.
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.a ... e=1&PAGE=1

Som man ser på bildene hadde han litt problmer.
Sist redigert av SuperZite den 14 des 2006 14:08, redigert 1 gang totalt.

 #213015  av Pgus
 
Da har jeg fått svar fra Carl Crawford:


Hi Peter,

The kit for the MKI is as follows

- stainless steel manifold for $550 flanged for a T25
- Ceramic coated downpie for $425
- oil lines for $100

We can also help you get a turbo - as we sell Garret turbos

if you have any other questions - do not hesitate to ask

Cheers,

Nate
sales@speed-source.net



DVS litt under 7.000 NOK for dette... ++ frakt + MVA


Er det dyrt eller billig?

Hvis vi eer flere som er intressert kan vi KANSKJE få gjort noe med prisen? (frakt blir hverfall billigere)

 #213054  av ArildM
 
Er vel ikke så ille prismessig nei.

Må nok regne med såpass kostnader på sånne ting 8)

Skulle gjærne ha vært med, men det blir nok enda en stund fremover i tid før no sånt er mulig å få til for min del (Liten vits i å turbomate vanlig 4Age motoren...).

 #213105  av Pgus
 
Nja... er det egentlig det... :?:

Etter å ha lest en god del på nettet er det nesten ingen forskjell på 4age og 4agze... gitt at du har en 7-ribb blokk (kom 86 1/2).

Dersom du har denne varianten (eller kjøper en for en slikk og ingenting, er vel den eneste forskjellen stemplene, som må byttes til 4agze (evt. annet lav komp).

Det ellers er seff. andre injetorer på en gze, kammene har litt annen timing.

ECU til en gze tåler mye mer trykk (men bør vel uansett skiftes ut når en går for gte...)

 #213108  av Pgus
 
Og så bør du ha:

skikkelig topppakning
H-råder
under bucket shims på ventilene
2 mm oversized ventiler
Porting og polishing av topp
kvassere kammer
knivspissing, balansering og sliping av veiv
ARP everything
selve turboen
motorstyring
ny vann og olje pump
+
+

Og da hadde det gått 50 lapper til gitt....

uff nei det er deprimerende ja...

Men, en må vel ikke ta den heeeelt ut....

 #213504  av sethro
 
7000 er ikke så gale da. Så ut som at det var et bra grenrør.
Puls type grenrør. Bra bunn drag, dabber litt av på høyt turtall.
Men tror jeg skal prøve å lage. Da blir det samling kammer før turbo.
Da er det ikke så viktig med like lange rør. Og trubo`n får jevn trykk.


Pgus: Mye hk skal du ha i motoren din, hvis du skal kjøpe alt det der?

Jeg skal ha bedre rådelager og bolter. topp pakn og topp bolter.
Piggy back, til å starte med. Har ikke råd til data sprut enda.
Kammer lurer jeg på, men er ikke no pri. Men juster bare kan drev,
tror jeg nesten jeg må handle. org dyser har 365cc.
Noe som egentlig er ganske mye. Eneste kanskje større bensin pumpe.

Råder, blokk og 170hk stempla tåler over 300hk ha jeg lest.
Og over 300 hk i mr2 mk1 tør jeg ikke tenke på!
Jeg vil hvertfall ikke ha det. :shock:


Men en ting, mk1 fortjener mere hk! 170 hk er det ingen problem.