pekle skrev:
Nokon som har erfaring med IS220D Sport vs Luxury? Er utvekslinga i Luxury så håplaus som den framstår i testar, f.eks på DinSide ?
Hei,
Gikk til innkjøp av en IS220d Luxury 2006 modell importert fra Tyskland via bilmegler1.no for et par uker siden og er kanon fornøyd så langt. En annen person som har kjøpt tilsvarende skrøyter og uhemmet av den. Har ikke prøvd Sport utgaven, så jeg kan ikke sammenlikne så mye der.
Når det gjelder dinsides artikell, så forstår jeg poenget deres, men opplever det ikke på samme måte. Motoren tar skikkelig fra ca. 1500 RPM . Min største utfordring er at jeg er vant til en bensin dreven bil, som ikke er så prippen på hvilket gir en kjører på. Med Lexus kan en feks ikke kjøre på 2. giret når man har står helt stille, men dette er jo generelt for de fleste diesel motorer.
Dersom jeg kjører normalt (ikke veldig aggresivt) så vil jeg anta at jeg gir er ved følgende fart
1 gir 0 - 25
2 gir 25 - 50
3 gir 50 - 80
4 gir 80 -100 (kan fint kjøre på motorveien både med 4. og 5. Vil anta at 4. gir drar opp til 140)
5 gir 95 - ...
6 gir må du nok opp i 140 før det er et poeng
Til sammenlikning har jeg prøvd en Volvo S60 med T4 motor, og den synes jeg slet noe utrolig med for korte gir. En fikk så vidt brukt kreftene før en måtte gire igjen.
Men er nok enig at Lexusen hadde passet med automatgir (selv om jeg egentlig ikke liker det selv).
Har ikke testet 0-100 enda så jeg skal ikke utale meg på der.
6. giret er ubrukelig i norge (er ikke akkurat mye den drar ved 110 kmt), men gjør det egentlig noe? Er jo greit å vite at en kan ta den på autobahnen og samtidig kjøre med et lavt turtall og lite drivstoff forbruk.
Har nå kjørt snart en tank med blandet by og litt landvei, og forbruket er på meget respektable 8.4l/mil.
Seten er som en drøm (har skinnseter). En unngår at en sklir fram og tilbake slik som feks i vanlige seter i Saab.
Det jeg legger mest merke er hvordan det føles som man glir bortover, både iforhold til akselarasjon og svinging. Tror du må bare prøvekjøre for å forstå hva jeg mener.
Sist og ikke minst, så ser den jo helt fantastisk ut (ref bilde)
mvh
Dagfinn