TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen tÃ¥ler ikke vÃ¥tt føre..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #213362  av WaxFraq

Hepp!

Har opplevd at bilen går rart nå når det er skikkelig vått føre..hadde ikke sånne problemer i sommer når det var vått..men nå..

skulle til byen å hente kjærringa i dag, gikk helt greit, dro å handla å greier..men på tur tilbake fra butikken, skjedde det som er mitt mareritt værtfall..bilen døde plutselig heelt ut. ikke tegn til liv i det hele tatt...
fila å fila..så kom en kompis av meg bortover, hadde heldigvis kondensfjerner i bilen..prøvde det...men til ingen nytte..

det endte opp med at jeg fila å fila å fila..til at bilen tilsynelatende gikk på 3..så kom det ei gnistskur uten lika fra pottene..til poff, så gikk bilen som den skulle...å gnistregent forsvant..!

så dro jeg til statoil å fylte bensin..da tanken var halv, å jeg tæmte på ei heil flaske med kondensfjerner....

men tror du faan ikke jeg fikk problemer igjen da...???

fila å fila..starta etter hvert (drit stilig å stå å file da...med masse folk rundt..)

så kom jeg meg hjem, å siden har bilen stått..!!!

men det som er litt rart...det er at bilen dør ut sånn oftes når jeg tramper bunn pedal, men ikke hvis jeg gir på sinnsykt rolig...da kan jeg dra den opp til 7k hvis jeg vil..(jeg sa hvis..) :roll:

tenker ny fordelerlokk, roter, plugger og pluggledninger...???

god jul!!!!

#213364  av csstian

Kan også være coilen som fusker.

#213365  av sotevik

Høres ut som det kan være dårlig kontakt et sted. Prøv å sjekke det først.Har du hatt diagnose feil :?:

#213367  av Andy_Celica

Jeg vill bytta plugger, hadde samme problem selv, pluggene løste problemet mitt ihvertfal. :D

#213379  av WaxFraq

okey..tenkte meg det..men jeg hadde jo egentlig tenkt å bytte alt det der til våren da...faan..hehe..

men jeg lurer på hva det egentlig var som laga det gnistskur opplegge...
kanskje det var innmaten i katalysatoren som løsnet...jaja..
skulle jo vekk med den uansett da...

hva er delenr. på turbo plugger da?? kanskje ikke noe forskjell på
3sge og 3sgte..??

#213383  av Andy_Celica

WaxFraq skrev:okey..tenkte meg det..men jeg hadde jo egentlig tenkt å bytte alt det der til våren da...faan..hehe..

men jeg lurer på hva det egentlig var som laga det gnistskur opplegge...
kanskje det var innmaten i katalysatoren som løsnet...jaja..
skulle jo vekk med den uansett da...

hva er delenr. på turbo plugger da?? kanskje ikke noe forskjell på
3sge og 3sgte..??
Jeg bruker Denso Iridium IK22, de funker som faen

#213413  av FireWalk

Iogmed at dette kun skjer når det er vått så vil jeg sjekke følgende:

1. Sjekk at det ikke er kommet vann nedi pluggbrønnene. Da vil du få store problemer med å få start og det ender med at cylinderene fylles med bensin og pluggene blir så våte at du ikke klarer å få start uansett. Bruk trykk luft og blås reint nedi der.

2. Skru av fordelerlokket og inspiser at det ikke er fuktighet inni den. Sjekk rotoren. Blås rent med trykk luft.

3. Sjekk coilen, det kan være det har kommet fuktighet inni kontakten, eller det kan være at selve coilpluggen/ledningen (også pluggledningene) kan ha brudd i seg slik at det kommer fuktighet inni. I så fall, prøv med andre pluggledninger.

Men mine penger satses på 1 og 2. Typisk problem i fuktig vær.

Etter at jeg byttet til EDIS med en coil til hver plugg har jeg ikke hatt noe problemer i fuktig vær. Før var jeg konstant plaget når det regnet. Det er den hersens fordeleren!
Men kan også komme vann nedi pluggbrønnen dersom ikke plugghettene tetter ordentlig..

#213431  av Anders gullstein

FireWalk skrev:Iogmed at dette kun skjer når det er vått så vil jeg sjekke følgende:

1. Sjekk at det ikke er kommet vann nedi pluggbrønnene. Da vil du få store problemer med å få start og det ender med at cylinderene fylles med bensin og pluggene blir så våte at du ikke klarer å få start uansett. Bruk trykk luft og blås reint nedi der.

2. Skru av fordelerlokket og inspiser at det ikke er fuktighet inni den. Sjekk rotoren. Blås rent med trykk luft.

3. Sjekk coilen, det kan være det har kommet fuktighet inni kontakten, eller det kan være at selve coilpluggen/ledningen (også pluggledningene) kan ha brudd i seg slik at det kommer fuktighet inni. I så fall, prøv med andre pluggledninger.

Men mine penger satses på 1 og 2. Typisk problem i fuktig vær.

Etter at jeg byttet til EDIS med en coil til hver plugg har jeg ikke hatt noe problemer i fuktig vær. Før var jeg konstant plaget når det regnet. Det er den hersens fordeleren!
Men kan også komme vann nedi pluggbrønnen dersom ikke plugghettene tetter ordentlig..
Støtter deg der. Merker med engang om det er fukt i systemet. Ikke særlig skadelig for motor, men må såklart utbedres ;)
Bytte av plugger er ikke dyrt, så det kan man jo gjøre lell ;)

#213441  av WaxFraq

okey..takker for seriøse svar!!

var å bestillte 4 nye pluger i dag..platina..billig synes nå jeg da..
orginalt på toyota for 139,- stykket..

skal sjekke alt det der med fukt i løpet av kvelden..vil jo helst at bilen skal gå normalt, spesiellt nå i jula..

FireWalk:
har hørt litt snakk om det der edis systemet..gidder du å forklare litt??
vet jo at saab har hatt det systemet for mange år tilbake..meneh..

en coil til hver plugg..hva gjøres så med den orginale fordeleren??

kostbart?? blir sikkert litt mer brutalt + også slipper du jo en feilkilde da!!!

#213467  av WaxFraq

heh..nå skulle jeg da ta en tur på jobb for å sjekke litt på problemet da...
fikk faan ikke start...!! var jo ikke etter en gang..! viggla å reksa litt på ledningen fra coil og til fordelerlokk og fra fordeler til pluggene..så ut som at alt var såre vell der asså..

til slutt..etter leeeenge lenge så starta'n da..men da gidda jeg ikke å dra så nå står'n på lading til fredag, da jeg får nye plugger..

men nå tenker jeg bare fordeler jeg...det rare er at den er ikke etter i det hele tatt..men så fusker den seg i gang..å etter 20 sekunder så går'n bortimot helt reint...hoff...blir så lei..!!

#213471  av WaxFraq

bruker dem lang tid på å sende dette dem da???

#213473  av villejan

Jeg har hatt/har et lignende problem. Må trille bilen min i gang om morgenen og kan kjøre til jobb... da starter den dersom det ikke går for lang tid. Men når jeg skal hjem om ettermiddagen, starter den heller ikke.

Strøm har den, gnist regner jeg med den får(iom at den starter når den er varm) Starteren slår ikke inn, så jeg tenker at det er releet i starteren som ikke slår. Noen som har en ide....

Beklager å ødelegge denne posten litt.

#213475  av Larsen

WaxFraq skrev:bruker dem lang tid på å sende dette dem da???
Normalt så har det tatt 6-7 dager. Største forsinkelsen ligger da i at tollvesent i Norge skal sende ut lapp for toll. Tar jo sikkert litt lengre tid nå som det er jul da.

#213501  av WaxFraq

Larsen;
okey..har nå bestilt det kittet som vistnok skal gjøre underverker på bilen..hehe..det stod 2-5 dager...+toll +jul.. +min flaks..

slutten av januar kanskje...!!

meneh..dette har jo bare plutselig skjedd..så det kan jo ikke være jo direkte kadaver..deler kan liksom ikke være knekt...

så da tnker jeg bare å ta av fordelerlokk, rengjøre det skikkelig å kanskje bruke no pakningsmasse på det slik at det blir skikkelig tett.. kan jo vare ut jula da værtfall..skal se på det i morgen eller på fredag..da har jeg ferske platina plugger.. :roll:

men det er mye trolelig at det er i fordelerlokket/rotoer det ligger..
merka det når jeg plutselig fikk start på den..hørtes ut som den gikk på 2 ei stund, så begynte dem andre å komme med etterhvert liksom...hehe...

merkelige greier...biler er morro...!! :roll: go jul!!

villejan;
hadde nok satsa på innslagsrelè...start med å sjekke alle kabler og koblinger til/fra starteren..kan være relèet som er slitt, evt. full av dritt slik at det ikke kobler...
men det høres ut som at rotoren i starteren har brent seg...viklingene har brent seg...dette skjedde 2 ganger på en patrol jeg hadde...

man får rimelig greie byttestartere for normal krone...men, nytt er nytt..