TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jul - Hva er det vi feirer?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#213358  av chris

sindrejl skrev:er litt morro med de som tror jula feires pga jesus, dog yole eller åssn det skrives er en MYE gamlere tradisjon og jesus opplegget kidnappet istedet datoen. Den gamle juletradisjonen stod på å ha en tid i året der man skal verdsette familie såvidt jeg husker.
Jeg tilhører ikke de som tror på denne storselgeren av en eventyrbok, så for min del er jula en god tradisjon hvor man, som du sier, verdsetter slekt, venner og familie.
sindrejl skrev: jeg synes også det er mye mas med jula men når man kommer hjem til familien sin og koser seg med god middag og gløgg med humør oppi så ser man at det er verdt det :)
Helt enig !! Mas og litt stress før jul, men svarte så god julaften og mellomjula er :)

Og Mr2Even:

Ingen tvinger deg til å ha det koselig, ingen tvinger deg til noe som helst faktisk. Vil du ikke, så er det jo bare å la være. Trenger ikke bruke ei krone på pakker heller (men forvent ei heller ingen tilbake). Er helt fritt valg. Men jeg for min del synes det er ei veldig god tid, gøy å få gaver (man blir aldri for gammel til det), og utrolig godt å ha litt fri og spise bare god mat og være usunn hele jula :D veldig koselig å tilbringe ekstra tid med slekt og venner, kle seg pent, og spise enda mer god mat.

Uansett hvor mye handelsstanden gjør utav dette, så har jeg aldri følt jeg har måttet følge de for å bli lykkelig. Om man blir lykkelig, det er hva man gjør det til selv.

Jeg gleder meg til jul. Leiligheten er ferdig pyntet, julebrevene er sendt, gavene er ferdig kjøpt og pakket.. og en fin 50"-gave til meg selv blir også godt å få i hus :D

God jul folkens :D

#213402  av w-master

Syns det er godt meg jul jeg. Godt å komme "hjem" til familie å venner som man knapt ser et par gang i løpet av året. God mat å mye god drikke :wink: Gleder meg som en liten unge til julaften hvor man slapper av med familie, god mat og gleden av å se andre åpne julegavene ifra deg og andre :D Sitte å ta seg et glass vin utpå kvelden å slappe av mens f-eks din søster, bror eller dine foreldre gleder seg over det de fikk i gave. :D

Greit det koster å kjøpe gaver, men for min del syns jeg det gir en god følelse :wink: Har dårlig råd, men er tanken som teller. Utsetter heller en regning eller to for å gi gaver til de nærmeste :)

De som syns det er mye stress med jul og alt som følger med det.. Skjønner ikke hvor dere får det ifra :?

Jeg sier bare GOD JUL :D

#213406  av Mr2Even

Det er ikke det at jeg ikke vil kjøpe gaver til de jeg er glad i, men i jula så skal man pluttselig kjøpe gaver til alle mann, og det er på en måte pålagt å gjøre det. Jeg mener det at det er viktigere og bedre å glede hverandre uten at man venter det og å gjøre det flere ganger i året. Er ikke det å gi, å forvente å ikke å få noe tilbake? er det ikke da man virkelig gir? Men i jula så skal man likssom bytte gaver, og man får en haug med ting man ikke trenger. Jesus skal bare feires og minnes når han ble født og når han døde, men hva med hva han gjorde tiden i mellom? Jesus var en stor konge som kom med et utrolig budskap, for å vise mennesker sannheten om alt og at det er en hensikt og en mening med livet her på jorden og at de har en vei ut av elendigheten. Jesus ble ikke født i jula men rundt oktober.

#213422  av mr2cato

Jeg feirer det å slappe av med familienm, god mat og en fin stemning.
Det er det som er julen for meg. Muligheten til å koble helt av, vekk fra den travle hverdag :wink:

#213430  av Kilgallon

mr2cato skrev:Jeg feirer det å slappe av med familienm, god mat og en fin stemning.
Det er det som er julen for meg. Muligheten til å koble helt av, vekk fra den travle hverdag :wink:
Meget ening med deg der.

#213436  av Nordic Autotech

Igrunn rimelig enig med Mr2even der.. Men vi feierer vel helst at Jesus sto opp, mer enn at han døde..

#213481  av Rollaole

Hvis du ikke liker jula er det vel bare og dra fram hawai shortsen, solbriller og ei helvetes arbeidslapme og rigge seg til i stua med ei solseng.. Og ikke glem solfaktor! :D

Jul er bra, god mat, mye familie og harde pakker!! :)

Go HJUL!

#213529  av Hyperion

Nordic Autotech skrev:Igrunn rimelig enig med Mr2even der.. Men vi feierer vel helst at Jesus sto opp, mer enn at han døde..
Jauda, men det er jo i påsken det skjer. Men det er jo bare kristendommen som har kapret juletiden og kalt den for sin. Det passet sånn ca, med når Jesus anslagsvis ble født som jeg mener å huske var februar og ikke oktober som ble nevnt. "

Og jeg liker mye heller å gi gaver når det blir en overraskelse og ikke nærmest pålagt. Og jeg har penger til gaver, så det er ikke det det står på. Fridager er også kjekt, det samme er familie... Men alt dette får jeg min dose av uansett julefeiring eller ikke.

SkÃ…l! :D

#213593  av Mr2Even

Hyperion skrev:
Nordic Autotech skrev:Igrunn rimelig enig med Mr2even der.. Men vi feierer vel helst at Jesus sto opp, mer enn at han døde..
Jauda, men det er jo i påsken det skjer. Men det er jo bare kristendommen som har kapret juletiden og kalt den for sin. Det passet sånn ca, med når Jesus anslagsvis ble født som jeg mener å huske var februar og ikke oktober som ble nevnt. "

Og jeg liker mye heller å gi gaver når det blir en overraskelse og ikke nærmest pålagt. Og jeg har penger til gaver, så det er ikke det det står på. Fridager er også kjekt, det samme er familie... Men alt dette får jeg min dose av uansett julefeiring eller ikke.

Det er mye større og viktigere det å minnes det at Jesus døde, for han klarte å gjennomføre det han kom for. Det er derfor bibelen ikke forteller oss eksakt når han ble født, for Gud vil heller at vi skal minnes Jesu død.
Han viste oss at det er mulig å være et fullkomment menneske i en ufullkommen verden, og han avslørte hykkleriet fra de religiøse lederne. Mye av det samme hykleriet driver Kirken og mange andre religioner med idag, mye er bare løgn dvs falsk religion..

Falsk religion er det værste som er, den står bak nesten all krig som har vært og er på jorden idag. Falsk religion er den værste onskap som finnes, den lærer mennesker til å drepe med god samvittighet..

Riktig at Kirken har kapret flere "høytider"/hedenske skikker og kalt dem sine egne. Mye annet de også gjør som er helt motsatt av det Gud vil, de gjør som det passer dem selv. De vrir og vender på alt av normer og prinsipper. Kirken leser ikke og forstår ikke Guds ords opprettende kraft, de har faktisk sin egen bibel (De fire trosbekjennelser eller noe sånt..)

#213606  av Larsen

Mr2Even skrev:
Hyperion skrev:

Det er mye større og viktigere det å minnes det at Jesus døde, for han klarte å gjennomføre det han kom for. Det er derfor bibelen ikke forteller oss eksakt når han ble født, for Gud vil heller at vi skal minnes Jesu død.
Han viste oss at det er mulig å være et fullkomment menneske i en ufullkommen verden, og han avslørte hykkleriet fra de religiøse lederne. Mye av det samme hykleriet driver Kirken og mange andre religioner med idag, mye er bare løgn dvs falsk religion..

Falsk religion er det værste som er, den står bak nesten all krig som har vært og er på jorden idag. Falsk religion er den værste onskap som finnes, den lærer mennesker til å drepe med god samvittighet..

Riktig at Kirken har kapret flere "høytider"/hedenske skikker og kalt dem sine egne. Mye annet de også gjør som er helt motsatt av det Gud vil, de gjør som det passer dem selv. De vrir og vender på alt av normer og prinsipper. Kirken leser ikke og forstår ikke Guds ords opprettende kraft, de har faktisk sin egen bibel (De fire trosbekjennelser eller noe sånt..)
Vil ikke si at det (generelt) er falsk relgion. Det er vel heller snakk om at det er andre måter å tyde hva som står i relgiøse tekster. Problemet er at noen grupper får overdreven tro på hva de tror menes med tekstene.

#213624  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Hyperion skrev: Jauda, men det er jo i påsken det skjer. Men det er jo bare kristendommen som har kapret juletiden og kalt den for sin. Det passet sånn ca, med når Jesus anslagsvis ble født som jeg mener å huske var februar og ikke oktober som ble nevnt. "

Vil ikke si at det (generelt) er falsk relgion. Det er vel heller snakk om at det er andre måter å tyde hva som står i relgiøse tekster. Problemet er at noen grupper får overdreven tro på hva de tror menes med tekstene.
Man kan ikke tyde en sannhet. 2+2=4 . En ting er riktig og en ting er galt. Tenk bare på bilen din, det er bare en ting som funker. Alt har en lov. Mange land og religioner blander sin egne meninger og kultur inn i religionen.

#214092  av chris

Religion er roten til nesten alt ondt i dette samfunnet. Det meste går ut på "du tror ikke på det samme som meg, derfor skal du dø" og lignende.. både i større og mindre målestokker..

#214096  av Elzin

vi feirer:

- ett nytt år til å bruke opp lønna på festing og bil.
- ett nytt år til å skru videre på bilen
- ett nytt år med 1 års kjangs til å finne deg damer!!!
- ett nytt år slik at bilen din nermer seg veteran!

faen, var det ikke nyttår du lurte på hvorfor vi feiret?? ;)

#214163  av Jon Are

Maria hun lå der så våt.
Josef ved siden av henne var så kå..
Maria ville at han skulle pu..`a.
Det er dærfor du og jeg feirer jula. :lol:

8) GOD JUL 8)

#214181  av KonG_PeR

Jon Are skrev:Maria hun lå der så våt.
Josef ved siden av henne var så kå..
Maria ville at han skulle pu..`a.
Det er dærfor du og jeg feirer jula. :lol:

8) GOD JUL 8)