Det ligger en pakning inni i fordelerlokket. Det kan hende det har kommet ut av sporet slik at det kommer fukt inn. Det skal svært lite til før det skjer. Veldig vanlig problem på MR2 dette her. Jeg misstenker at også dreneringen er en god kilde til fukt...
Vil anbefale at du bytter fordelerlokk og rotor. Sjekk plugg ledningene og coil ledningen også, samt inni kontakten på coilen som jeg skrev over.
Pluggledningene tåler svært lite før det blir brudd i dem. Det er bare en svært tynn tråd inni der (Karbon) med mye isolasjon rundt . får de seg en tilsvarende kraftig bøy eller om du drar i dem så er de ødelagt.. tåler nesten ingen ting!
Grunnen til at dere ikke får start er nok pga fjusking i tenningsystemet som da igjen fører til at dere ikke får gnist mens dere forsøker å starte motoren fordi ECU sørger for at det sprutes inn vesentlig mye mer bensin under oppstart enn ellers når motoren er varm. Om det da oppstår fjusking i tenningsystemet under kaldstart slik at en ikke får gnist vil det fort bli så mye bensin i cylinderen(e) at det blir bortimot umulig å få start. Cylinderene er våte av bensin, pluggene er våte, og pluggen er for våt til å gi gnist. Ved å SKU bilen igang vil kompresjonen i cylinderene sørge for at overskuddsbensin forsvinner ut eksosen og tørker opp blåser rent alt inni cylinderene slik at pluggen(e) blir tørre og en kan få gnist og dermed start på bilen.
Problemet ligger dermed helt klart i tenningsystemet, og fremgangsmåte for feilsøking bør dermed foretas i følgende rekkefølge:
1. fordelerlokk
2. rotor
3. tennkabler / coilledning
4. Fukt/irring i kontaktpunkter eller fukt i tennpluggbrønnene.
5. plugger.
Noen av dere har kanskje hørt om disse "mirakel" produktene de selger på blant annet Ebay, som skal gi kraftigere gnist og som lover x antall HK? Det disse produktene gjør er helt enkelt å skape en klaring på en god mm mellom lederene frem til pluggene. Dermed må coilen transformere opp mer spenning for å få gnisten til å slå over.
Den samme effekten kan oppnås ved å trekke ut plugghettene og sette dem på igjen, men ikke trykke dem helt ned. Slik at kontakten mellom dem ikke er helt optimal. Dermed må det transformeres opp mer spenning for å få det til å slo over, og en vil få en kraftigere gnist som kan hjelpe dere å få start under slike ugunstige forhold som oppstår i cylinderen ved at man får for mye bensin som dynker pluggene. Det er ingen varig løsning og den sliter såklart mer på både coilen og tenningsmodulen. men det er noe en kan prøve. I noen tilfeller kan det hjelpe.
Skjer slikt med meg drar jeg helt enkelt ut sikringen til dysene, gir full gass, vrir om nøkkelen og lar den kimme i noen sekunder slik at det blir helt tørt nedi der. Setter så inn igjen sikringen og da kommer den alltid på første forsøk.
Nå har jo jeg et helt annet motorelektrisk system enn hva dere har så for dere er det nok kun utskifting av defekte tenningskomponenter som hjelper.
Men sjekk fordeler, rotor og kabler først. Om pluggene selv er dårlig så vil dere merke det på tomgangen ved at en misser hele tiden. "poff"..... "poff" lyder..
. Turtallet vil gynge litt opp og ned hele tiden på tomgang. Typisk tegn på at en eller flere plugger er dårlig.
EDIS:
"DIS" Distributorless Ignition System. Alle nye biler leveres med slike system. Orginale MR2er og Celicaer spiser fordelerlokk og rotorer til frokost. Derfor var jeg ganske snar med å bytte til DIS når jeg (EDIS er bare et av mange forskjellige slike systemer) satte datasprut på bilen.
Resultat:
Kraftigere gnist.
Full kontroll over tenning, dwell times osv.
Ingen problemer med fukt lenger. Bilen går like bra i vått vær som i tørt.
100% digital tenning. Ingen mekanisk komponent. Fordeleren er fjernet og erstattet med nytt triggerhjul og Hallgiver.
Dette er desverre ikke noe dere kan sette på bilen uten først å sette på en ettermarkeds ECU og nytt ledningsnett samt triggersystem.
Vil anbefale at du bytter fordelerlokk og rotor. Sjekk plugg ledningene og coil ledningen også, samt inni kontakten på coilen som jeg skrev over.
Pluggledningene tåler svært lite før det blir brudd i dem. Det er bare en svært tynn tråd inni der (Karbon) med mye isolasjon rundt . får de seg en tilsvarende kraftig bøy eller om du drar i dem så er de ødelagt.. tåler nesten ingen ting!
Grunnen til at dere ikke får start er nok pga fjusking i tenningsystemet som da igjen fører til at dere ikke får gnist mens dere forsøker å starte motoren fordi ECU sørger for at det sprutes inn vesentlig mye mer bensin under oppstart enn ellers når motoren er varm. Om det da oppstår fjusking i tenningsystemet under kaldstart slik at en ikke får gnist vil det fort bli så mye bensin i cylinderen(e) at det blir bortimot umulig å få start. Cylinderene er våte av bensin, pluggene er våte, og pluggen er for våt til å gi gnist. Ved å SKU bilen igang vil kompresjonen i cylinderene sørge for at overskuddsbensin forsvinner ut eksosen og tørker opp blåser rent alt inni cylinderene slik at pluggen(e) blir tørre og en kan få gnist og dermed start på bilen.
Problemet ligger dermed helt klart i tenningsystemet, og fremgangsmåte for feilsøking bør dermed foretas i følgende rekkefølge:
1. fordelerlokk
2. rotor
3. tennkabler / coilledning
4. Fukt/irring i kontaktpunkter eller fukt i tennpluggbrønnene.
5. plugger.
Noen av dere har kanskje hørt om disse "mirakel" produktene de selger på blant annet Ebay, som skal gi kraftigere gnist og som lover x antall HK? Det disse produktene gjør er helt enkelt å skape en klaring på en god mm mellom lederene frem til pluggene. Dermed må coilen transformere opp mer spenning for å få gnisten til å slå over.
Den samme effekten kan oppnås ved å trekke ut plugghettene og sette dem på igjen, men ikke trykke dem helt ned. Slik at kontakten mellom dem ikke er helt optimal. Dermed må det transformeres opp mer spenning for å få det til å slo over, og en vil få en kraftigere gnist som kan hjelpe dere å få start under slike ugunstige forhold som oppstår i cylinderen ved at man får for mye bensin som dynker pluggene. Det er ingen varig løsning og den sliter såklart mer på både coilen og tenningsmodulen. men det er noe en kan prøve. I noen tilfeller kan det hjelpe.
Skjer slikt med meg drar jeg helt enkelt ut sikringen til dysene, gir full gass, vrir om nøkkelen og lar den kimme i noen sekunder slik at det blir helt tørt nedi der. Setter så inn igjen sikringen og da kommer den alltid på første forsøk.

Nå har jo jeg et helt annet motorelektrisk system enn hva dere har så for dere er det nok kun utskifting av defekte tenningskomponenter som hjelper.
Men sjekk fordeler, rotor og kabler først. Om pluggene selv er dårlig så vil dere merke det på tomgangen ved at en misser hele tiden. "poff"..... "poff" lyder..

EDIS:
"DIS" Distributorless Ignition System. Alle nye biler leveres med slike system. Orginale MR2er og Celicaer spiser fordelerlokk og rotorer til frokost. Derfor var jeg ganske snar med å bytte til DIS når jeg (EDIS er bare et av mange forskjellige slike systemer) satte datasprut på bilen.
Resultat:
Kraftigere gnist.
Full kontroll over tenning, dwell times osv.
Ingen problemer med fukt lenger. Bilen går like bra i vått vær som i tørt.
100% digital tenning. Ingen mekanisk komponent. Fordeleren er fjernet og erstattet med nytt triggerhjul og Hallgiver.
Dette er desverre ikke noe dere kan sette på bilen uten først å sette på en ettermarkeds ECU og nytt ledningsnett samt triggersystem.
- MR2 TURBO -