TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Regler angÃ¥ende grøftelys og parklys

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #213728  av japse-gnmfr

Lurte på åssen reglene med grøftelys er..
Når er di lov og ha på..Noen sier i opplyst gate andre sier kun om dagen osv...
Hadde vært greit med et ordentlig svar på dette..

Mvh 'Kristoffer..

#213959  av FireWalk

Jeg syntes det er ganske dårlig lys på MR2en.. Nå kan det jo være at natte-synet mitt ikke lenger er hva det var når jeg var 18-20, Men syntes uansett det er svært vanskelig å se veien når det er helt mørkt ute, på en øde skogsvei med svart asfalt og tungt regn, og uten markeringstriper på veien.. Da går veien så å si i ett med grøfta. Og da føler jeg at jeg simpelthen MÅ bruke grøftelys for å se hvor veien går..

Er også plaget med (spesiel nå som det er mye veistøv) at lyktene blir skittne hele tiden. 15 min kjøring så er de så skitten at man ikke ser en dritt. Ofte legger jeg merke til at jeg ser en skygge forran meg, og lys på siden.. da er det lysene fra bilen bak meg jeg ser, også blir det skygge rett forran meg der bilen min skygger for lysene hans. og da står mine lys PÅ.....

Så er det å kjøre til siden og vaske lyktene. 5 min senere er det like ille. Må være fordi lyktene er helt flate og dritten som treffer dem blir værende der. Noe jeg ikke tror de blir i like stor grad på andre biler med mer aerodynamisk utformede lykter.

Jeg tar heller sjansen på å få en bot for "uriktig bruk" av lys fremfor å kjøre nærmest i blinde og risikere å ødelegge hele bilen når jeg kjører under slike forhold.

#213991  av Fred

Bota er på 2000.-....

#213993  av FireWalk

Fred skrev:Bota er på 2000.-....
Ja det er helt sykt... bota for å grov vold er som regel rundt 1500... dersom vedkokmmende i det hele tatt blir straffet.

Spring gjerne rundt på byen med balltre og slå ned folk på måfå.. skjer ikke så mye da :)

Men å bruke tåkelys på natta for å klare å se hvor du kjører? DET er farlig det! :lol:

Ser at de nye reglene som kommer over nyttår tillater fjernlys å være over 100 lux mer i styrke. det er en ganske vesentlig økning.

Syntes disse reglene er alt for A4.. politiet burde vist mer skjønn.

Grunnen til at man ikke skal bruke tåkelys sammen med fjernlys/hovedlys på natta er fordi man da ser mye bedre området nært bilen, men man ser dårligere området som er langt unna bilen. Så i bunn og grunn er reglene der for at DU skal se bedre, ikke for at andre ikke skal bli blendet, for tåkelysene peker jo nedover uansett og undertegnede har aldri blitt sjenert av tåkelys på natta tidligere.

Tingen er derimot den at DERSOM man kjører på en svart vei, på svarteste natta og regnet høljer ned, og man rett og slett har elendig sikt selv med fjernlys, og man sliter med å se veien. Er det da riktig at man skal la VÆRE å bruke tåkelys og risikere å kjøre av veien og ta livet av seg?

Burde det ikke da være lov med tåkelys under slike situasjoner der man faktisk er avhengig av mer lys? Tåkelys.. Grøftelys.. det er jo for at en skal se grøfta og i slike tilfeller trenger en å se hvor veien går, når veien mangler oppmerking og går i ett med terrenget.

Nye biler har Xenon lys der man ser godt i alt slags vær. På våre biler (MR2) er det i noen tilfeller nesten umulig å se veien når det er helt svart og vått.

#214075  av kimae

FireWalk skrev: Tingen er derimot den at DERSOM man kjører på en svart vei, på svarteste natta og regnet høljer ned, og man rett og slett har elendig sikt selv med fjernlys, og man sliter med å se veien. Er det da riktig at man skal la VÆRE å bruke tåkelys og risikere å kjøre av veien og ta livet av seg?

Burde det ikke da være lov med tåkelys under slike situasjoner der man faktisk er avhengig av mer lys? Tåkelys.. Grøftelys.. det er jo for at en skal se grøfta og i slike tilfeller trenger en å se hvor veien går, når veien mangler oppmerking og går i ett med terrenget.
Jeg lå bak noen biler for noen uker siden, så nærlysene mine ble så fulle av salt at de ga meg ca like mye lys som parklys. Bestemte meg for at det var bedre å kjøre med grøftelys enn å dø....
Det var vel ikke annet å forvente enn at onkel sto å venta etter neste sving, og han var ikke enig, så jeg ble 2000 fattigere.
Jeg spurte faktisk akkurat samme spørsmålet om det var bedre å drepe noen enn å kjøre med tåkelys, men det var ikke snakk om å bruke skjønn....

#214086  av FireWalk

kimae skrev:
FireWalk skrev: Tingen er derimot den at DERSOM man kjører på en svart vei, på svarteste natta og regnet høljer ned, og man rett og slett har elendig sikt selv med fjernlys, og man sliter med å se veien. Er det da riktig at man skal la VÆRE å bruke tåkelys og risikere å kjøre av veien og ta livet av seg?

Jeg lå bak noen biler for noen uker siden, så nærlysene mine ble så fulle av salt at de ga meg ca like mye lys som parklys. Bestemte meg for at det var bedre å kjøre med grøftelys enn å dø....
Det var vel ikke annet å forvente enn at onkel sto å venta etter neste sving, og han var ikke enig, så jeg ble 2000 fattigere.
Jeg spurte faktisk akkurat samme spørsmålet om det var bedre å drepe noen enn å kjøre med tåkelys, men det var ikke snakk om å bruke skjønn....
Selvfølgelig ikke. Det er jo kun snakk om å penger til STATEN AS. :) Politiet viser aldri skjønn etter min oppfatning. De er kun opptatt av å vise makt og straffe først og spørre etterpå. Finnes noen få unntak, men alt for få av dem desverre.

#214099  av chris

Jeg gir blanke faen, for å si det på godt norsk. Jeg kjører med grøft+park på dagtid, og grøft+hovedlys på kveld/natt. Jeg velger å kjøre trygt, og om purken vil straffe meg for det, så værsegod. Men da skal jeg samtidig si hva jeg mener om den saken.

Og ja, jeg har hørt de dårlige argumentene om at man flytter synet nærmere når grøftelys er på, men det biter ikke på meg. :P

#214104  av FireWalk

chris skrev:Jeg gir blanke faen, for å si det på godt norsk. Jeg kjører med grøft+park på dagtid, og grøft+hovedlys på kveld/natt. Jeg velger å kjøre trygt, og om purken vil straffe meg for det, så værsegod. Men da skal jeg samtidig si hva jeg mener om den saken.

Og ja, jeg har hørt de dårlige argumentene om at man flytter synet nærmere når grøftelys er på, men det biter ikke på meg. :P
Det blir så generelt å komme med den der "det gjør at man fokuserer på lyset nært bilen også ser man ikke det som er langt ifra".

Vel, når man har bil med rålig lys i utgangspunktet, så er det vel bedre å se godt nært bilen enn å se dårlig både nært og fjernt ? Jeg sliter spesielt på svingete skogsveier når det er mye regn. Da blir veien helt svart og uten oppmerking. Da har jeg problemer med å se hvor jeg kjører uten tåkelys..

Politiet burde utvist mer skjønn i slike saker! 2000 i bot fordi du velger å kjøre trygt? Idiotisk...

Den "regelen" der er bare for å ta folk med nye biler som kjører med state of the art xenon lys som lyser opp mer enn godt nok, og som samtidig kjører med grøftelys nærmest til pynt... greit nok, jeg skjønner tankegangen der! Men så skal de samtidig ta de som kjører med svake orginal-lys som lyser 1/3 så godt som de xenon lysa, og som da samtidig bruker tåkelys ikke fordi det ser tøft ut (for la oss inrømme det, tåkelys og hovedlys på MR2en om natta ser UTROLIG 80 talls ut og ikke videre "pent") men fordi de i det hele tatt skal klare å se hvor de kjører. Og for å kjøre trygt.

Det er to veldig forskjellige scenarioer det der, og de burde vært håndtert forskjellig av politiet også.

Men neida...