TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo manifold 4a-gze

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#213577  av sethro

Skal lage former ja. Skal bygge på org panser, sånn at det blir pluggen.
Så lager jeg form av det. Hvis detta blir bra, kommer jeg til å lage flere som kan kjøpes.

#213677  av SuperZite

Pgus skrev:Jeg skal ikke ha alt det der.. :lol:
Ulempen med en 4a-gze, er at da er ~190 maks, (for oss dødlige som ikke tør tenke på tiwncharge)
Ulempen med turbo, er at jeg kanskje aldri får bilen på vegen igjen...:evil:

Denne forsto jeg ikke helt, mener du at man ikke klarer å få ut mer enn 190 av en 4agze?

4agze er vel en sterkere motor enn 4age eller hva, vis man tar insug fra 4age og sette det på 4agze og setter inn turbo i stede, for den derre root SC brude man jo kunne klare mye mer 190.

Det som stopper 4agze er vel SC som ikke tåler mer enn 8000rpm for da smelter lamellene eller er jeg helt ute på jordet nå..

#213681  av sethro

190-200hk med sc12 kompressoren. Er det meste en får ut av med org kompressor. sc14 kompressor eller turbo, klart du får mere da.

Og blokka fra 87+ har en eller flere ribber på siden.
Men det ikke age motoren har, er olje dusj under stempla.
Det er viktig hvis en kjøre mye trykk.

#213689  av SuperZite

ok.. Ble litt bekymret nå, for har tenkt litt på å sette turbo på min, men først er det å få den godkjent som den nå er med 4agze.

Har stått litt stille der i gården nå for sliter litt med at akslig på venstre side tar borti ramma på bilen, men tror det løser seg med nye foringer til motor.

#214112  av sethro

SuperZite:

Ã…ssen gze motor har du? Er det driv aksel du sliter med?

#214160  av SuperZite

Jeg har tatt alle deler fra en mr2 sc 88 og satt over på en 86 og det var mye mer forskjeller enn det jeg trudde så det er festene til tie rod som tar borti driv aksel på venstre side.

Har en 4agze, 145 hk tror jeg det er, siden det er det som skal være org i mr2 med E51 girkasse og diffsperre hva for diffsperre jeg har vet jeg ikke.

#214161  av sethro

Litt rart det.... Knips et bilde å legg det ut her da?

Lurer på om jeg må skaffe med en e51 kasse eller innsats til
c52 kassa mi...
Mye ligger en e51 kasse på?

#214261  av SuperZite

Ta en titt på denne tråden.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

Det er umbrakoskruene som tar borti den blå i bakgrunn på bildet. kan se om jeg får tatt noe bedre bilde av det.
Bilde
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/files/girka ... _1_376.jpg

Hva den ligger på er jeg ikke sikker på, da den var med når jeg kjøpte rear cut fra egon.

#214386  av sethro

Bytta du driv akslene å? hvis kan hende at e51 kassa ikke er lik
c50 og 52 kassa.

#214399  av SuperZite

Ja har bytta driv aksler, spindeler og oppheng til bakstilling.

Akslingene fra C52 kassa mi passa ikke på denne girkassen og de er tykker i diameter også.

E51 girkasse er mye større enn c5x kassa også den tar 4.6 liter olje og c5x kassa tar vel bare 2.5l eller hva det er.