TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ladings problemer :S

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #214612  av Nullings

Har netopp kjøpt en 87 celica 2.0 gt og er vell rimelig førnøyd med kjøpet.
eneste problemet er at han ikke lader...
man skulle tro at d enten er ledningsfeil evt jordings feil, eller bare selve dynamoen, men nei :S
etter som jeg har målt så viste d seg at det er dynamoen som er galt med.
så jeg fikk tak i en dynamo fra en gt4 som skal være helt lik.
men han vill fremdeles ikke lade!
når jeg har på den gamle dynamoen lyser alle lysene i dashbordet som jeg har hørt er normalt når dynamoen er gåen.
og når jeg skifta dynamo så ville ikke ladelampa lyse når jeg tok på tenninga....
ikke kom den på når jeg startet den heller.
hva kan være galt viss det ikke er lednings feil eller dynamo feil :P?

På forhånd takk :)
Hilsen Bjørn K

#214716  av Nullings

Batteriet er nytt å funker.
kan det være at alle 3 forskjellige dynamoer jeg har prøvd rett å slett ikke "passer/funket"
en av dem var til en celica 4x4
klarer ikke å fatte eller begripe hva som kan være galt :<

#214719  av sotevik

Det kan muligens være et kontaktproblem. Har du sjekket polene på batteriet,jording på dynamoen,tilkobling startmotor?Har du målt lading direkte på dynamo?Sjekket sikring til lading? Lykke til.

#214731  av sleeper

nesten 100% sikker på at problemet dit ligger i at en av de 3 ledningene som går inn på dynamoen ikke får spenning når du starter motoren...

du har 3 stk ledninger som går inn på dynamoen (+ ladeledningen)
2 av de små ledningene skal det komme spenning på når du vrir om tenninga mens den siste skal det være jord på hele tiden..
mål dette!
hvis du ikke får spenning på 2 av ledningene så kan det godt hende sikringen til den kursen har gått.. sjekk dette!
dette er hva jeg husker om dette problemet akkurat nå.. holdt på og styre med det for en stund tilbake siden, men har glemt litt av hvordan jeg gjorde det..

men hvis du ikke finner ut afv det så kan jeg finne uit fargekoder osv en dag jeg har tid.. :D

#214740  av KinCaiD

Bare ett skudd ut i luften,
Sikringer da? sjekket om de er hele?
Kanskje brudd i noen kabler?

#214985  av Nullings

sleeper skrev:nesten 100% sikker på at problemet dit ligger i at en av de 3 ledningene som går inn på dynamoen ikke får spenning når du starter motoren...

du har 3 stk ledninger som går inn på dynamoen (+ ladeledningen)
2 av de små ledningene skal det komme spenning på når du vrir om tenninga mens den siste skal det være jord på hele tiden..
mål dette!
hvis du ikke får spenning på 2 av ledningene så kan det godt hende sikringen til den kursen har gått.. sjekk dette!
dette er hva jeg husker om dette problemet akkurat nå.. holdt på og styre med det for en stund tilbake siden, men har glemt litt av hvordan jeg gjorde det..

men hvis du ikke finner ut afv det så kan jeg finne uit fargekoder osv en dag jeg har tid.. :D
Takk skal prøve det ;)
og viss noen har fargekodene liggende så hadde det vært flott ;)