TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• datasprut fÃ¥r 3vzfe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #215492  av Xlr8

Tror jeg handler meg v6'r til mr2'en men vill da gå får datasprut siden en turbo konvertering blir høyst sansyneligt når jeg går lei effekten.

men 1 problem.

-aldri vert borti dette før.
noen som har noen system og anbefale?
er de vedli mye arbeid og sette seg inn i? hva er enkle program og starte med. og fås de kjøpt til en rimelig penge? :P
 #215505  av FireWalk

Xlr8 skrev:Tror jeg handler meg v6'r til mr2'en men vill da gå får datasprut siden en turbo konvertering blir høyst sansyneligt når jeg går lei effekten.

men 1 problem.

-aldri vert borti dette før.
noen som har noen system og anbefale?
er de vedli mye arbeid og sette seg inn i? hva er enkle program og starte med. og fås de kjøpt til en rimelig penge? :P
Hmm.. Det finnes mange systemer. Forskjellige folk med forskjellige preferanser vil forsvare de systemene de selv bruker. Prisene varierer også mye. Noen er plug and play, andre må settes opp fra bunnen av og krever vesentlig med tid og arbeid.

Det finnes vel ingen universal programmer som man kan laste ned. Såvidt jeg vet følger firmware og software med når du kjøper datasprut. Forskjellige datasprut har forskjellige "operativsystemer" for å si det slik.

Hvordan disse systemenes menysystem fungerer er forsåvidt ganske ulikt, men felles for dem alle er at de bygger på de samme grunnprinsippene. Bensin, Tenning, Knock-control (extra) osv.

"Billig" datasprut er ikke lett å få tak i. Iallefall ikke om man skal ha noe som er enkelt å sette opp.

Megasquirt er vel blant de billigste som er å få kjøpt. Men dette krever mye kunnskap og tid å sette opp. Det er et universalt system som ikke er laget spesielt med tanke på MR2, dermed må motoren (da spesielt trigger systemet (fordeler osv) modifiseres noe for at det skal fungere da MR2 har en litt spesiell fordeler med en slags halvdigital hybrid tenning) .

Når man betaler store pengesummer for andre mer biltype rettede produkter så betaler man ofte i stor grad for den tiden som er lagt ned i å tilpasse datasprutet den enkelte motor. Finkalibrering og tilpassing av koblinger og sensorer osv. På Megasquirt må du gjøre alt dette selv.

Du kan sjekke prosjekt tråden min, der tar jeg for meg en del rundt megasquirt. Tråden finner du her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=14097

#215516  av Xlr8

jeg så litt på megasquirt. såg forsåvidt greit ut. men angående de med fin innstilling og slikt er noe som er hendigt og ha på ruller?

jobber som mekaniker lærling så burde kunne få litt hjelp av sjefen vist han har tid og sette seg litt inni de. han driver med chipping og slikt har satt opp et par biler og med data sprut men et problem han er en veldi travel mann :P

tror erling her inne har datasprut så får spørre han hvordan har løst tennings "probleme"

men har v6 motorn samme hybrid tenninga så du kalte d? noen som vet?

har og tilgang til ruller så med tanken på og få stilt inn greiene så skal jeg nok altid klare meg vist jeg bare klarer resten selv.

men har altid hat store planer men får vell bare ta en sjangs og begynne og samle dele:P

FireWalk hvor mye erfaring hadde du før du starta med slikt? fikk du mye hjelp orkte ikke lese hele tråden nå.

men hvoran er de med sensorer er dette noe som må kjøpest spesielt til de systeme du har tenkt og kjøpe? eller er de slikt den kan bruke di fleste temp sensorer feks..?

#215517  av FireWalk

MS støtter omtrent alle typer sensorer så det burde bare være å koble rett på. Jeg vet ikke hvordan tenningsystemet på den motoren du snakker om er.

Ruller er en stor fordel siden det da går mye fortere å få stilt inn bilen ORDENTLIG. også blir resultatet alltid mye bedre på den måten.

#215519  av Xlr8

aah da tror jeg att jeg satser på bare og kjøpe hjem litt små ting iløpet av februar går de rett vest så får eg bare stå i og fiksa d=P

#215521  av erling

Vil nok si det er endel arbeid å sette seg inn i MS om man ikke har vert borti sprut før. Enkelt og billig passer ikke sammen her. Koster alltid mer enn du tror og. :wink: Men det er snart tilgjengelig en plug'n'play Nemesis ems for 3vz-fe, weasy2k og enthalpy på mr2board.com som skal mekke det til.

Link: http://www.mr2board.com/forums/144906-T ... post4.html

Da blir det jo ihvertfall enkelt, forutsatt at du har orginalt ledningsnett, noe du ikke har om du f.eks kjøper en longblokk hos Egon. Da må du lage eller kjøpe et ledningsnett. Hvis du må lage ledningsnett er det jo nesten samma hvilket sprut du velger, iforhold til hvor enkelt der er å koble da.

Hvis du skal bruke bilen mye til daglig, ville jeg muligens valgt et litt dyrere sprut enn MS. MS har kun 2 dyseutganger, og da blir gjerne bensinforbruk litt høyt på crusing. Ville muligens gått for en Vems, bygger på MS men har 8xdyse- og tenningsutganger. Virker som man kan få mye for pengene der http://www.vems.se

#215523  av Xlr8

ALT koster mer en du tror deffor tenker jeg ikke så mye på prisen:P
planen er og kjøpe av egon jah:P
få noe ferdilaget er da ikke gøy?:P
http://www.vems.se såg jo grei ut da

#215524  av FireWalk

Det problemet er bare på eldre MS modeller. Bensinforbruket mitt er nå faktisk MINDRE enn orginalt :-) Kjører på en mye magrere blanding på cruising, og litt magrere på gasspådrag, dog ikke optimalt enda pga jeg begynner forsiktig med rik blanding intil den er 100% :-)

#215526  av erling

FireWalk skrev:Det problemet er bare på eldre MS modeller. Bensinforbruket mitt er nå faktisk MINDRE enn orginalt :-) Kjører på en mye magrere blanding på cruising, og litt magrere på gasspådrag, dog ikke optimalt enda pga jeg begynner forsiktig med rik blanding intil den er 100% :-)
Men så har du 4 sylindre på 2 utganger, mot mine 6 sylindre på 2 utganger, så min vil jo være mindre nøyaktig på squirtene. Uansett så har jeg forsatt endel finjustering foran meg ennå da. Men ser ikke for meg at jeg får den under 1,3-1,4 tilslutt uansett hvor kjerring jeg kjører. :P

#215594  av Xlr8

1.4 på mila er jo ikke så gale?:P er litt kipt når de er med fin kjøring da men:P
tror jeg går får ms ved neste lønning samt bestille motor fra egon, og motor feste fra en i england. mangler da bare løysninga på sving hjule,
og kjøpe trykkplate i fra turboen..

noen som vet hvor mye register reim settet og topp pakninger vill komme på ca?

#215604  av Ivar

erling skrev:Vil nok si det er endel arbeid å sette seg inn i MS om man ikke har vert borti sprut før. Enkelt og billig passer ikke sammen her. Koster alltid mer enn du tror og. :wink: Men det er snart tilgjengelig en plug'n'play Nemesis ems for 3vz-fe, weasy2k og enthalpy på mr2board.com som skal mekke det til.

Link: http://www.mr2board.com/forums/144906-T ... post4.html
Vil denne erstatte ECUen 100%?

#215854  av erling

Xlr8 skrev:noen som vet hvor mye register reim settet og topp pakninger vill komme på ca?
Koster 15-1600 for reim og begge løpehjul
Ivar skrev:
Vil denne erstatte ECUen 100%?
Japp