TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svaens 4AGZE prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #215828  av svaen

Hei, etter å ha solgt 323 GT-R'en min, ble det omsider jakt etter et nytt "japseprosjekt".
Planen var først AE86, men har igrunn slått ifra meg å betale ca. 70000,- for en 20 år gammel corolla, ihvertfall for denne gang. Derfor ble det i stedet denne:
Bilde

Mange vil gjenkjenne denne som Mortens gamle AE92.
Bilen ankom Molde på fredag, og jeg har brukt helga til å "dulle" litt med den, først og fremst oljeskift på motor og girkasse, motorvask, innvendig shining (-så ut som om gulvet hadde blitt brukt til å frakte gruslass med), polering, smørt opp stempel i bremsecalipere og glidebolter, samt byttet en drivakselmansjett.
Bilen trenger sårt TLC i store mengder, noe som man fort legger merke til på eksteriøret; rust er absolutt ikke et fremmedord.

Noen specs:
4AGZE MAP-versjon (165hk) (motor, drivlinje, m.m.)
Større reimhjul for økt ladetrykk
Green filter
Mongoose 2,5" eksos
KYB dempere (20% stivere enn org.)
H&R senkefjærer
Cusco topmounts (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag foran (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag bak
Whiteline eksentriske castor foringer
Whiteline tårnstag bak
AE101 frontfanger
Hjemmelaga shortshifter
Toyo Proxes R888 slicks

Planer er som følger, i prioritert rekkefølge:
- Få bilen eu-godkjent. Kompressor er plukket av med tanke på godkjenningen, siden forrige eier fikk anmerkning på mangellappen for dette. Bremserør var ikke festet, dette har jeg fikset i helga.
- Oppgradert bensinpumpe, siden den originale GTi-pumpen står i bilen nå.
- Pusse vekk rust og hellakkere bilen.
- Oppgradere bremser.
- Gjøre ett eller annet interiørmessig.
- Hva enn fantasien og økonomien tillater.

Legger ut noen bilder av hvordan det ligger an med rusten foreløpig, regner med jeg klarer å berge dører og bakluke, men ene hjulbuen må nok byttes. Piece of cake! :mrgreen:
Er litt overflaterust under bilen, så her må jeg også foreta meg noe.

Hjulbuen som må byttes.
Bilde

Dørkanten innenfra.
Bilde

Dørsiden utenfra.
Bilde

Hjulbue høyre side, klarer forhåpentligvis å berge denne.
Bilde

Bagasjeromsluke innenfra.
Bilde

Ã’g utenfra.
Bilde

Her må jeg prøve å jukse til noe med plast e.l. for å få AE101-fangeren til å passe.
Bilde

Òg ikke minst ser jeg frem til å få montert dette. :mrgreen:
Bilde

Noen oversiktsbilder av bilen.
Bilde

Bilde

Bilde

Fikk også montert scoopet på panseret, etter å ha gått løs med vinkelsliperen.
Bilde

Oppdateringer kommer fortløpende..
Sist redigert av svaen den 07 jan 2007 16:40, redigert 1 gang totalt.

#215832  av erling

Den der er ganske kul å kjøre me kompressoren og r-dekk. Ser ut som den har havna i trygge hender nå. :)

#215834  av svaen

erling skrev:Den der er ganske kul å kjøre me kompressoren og r-dekk. Ser ut som den har havna i trygge hender nå. :)
Hei, syns den er gøy uten kompressor også jeg, så jeg gleder meg til å merke forskjell kompressor montert. :mrgreen:

#215835  av Darkstar

Ser bra ut dette Svaen. :D Litt å ta tak i med rusten, men blir nok en rå bil nå du får den ferdig. Gleder meg til å følge prosjektet ditt, håper den blir like rå som GT-R'en du hadde.

#215860  av SuperZite

Blir kult prosjekt dette..

Men hva for mangle på EU-kontrollen fikk du på kompressoren?

EU kontrollen ska jo ikke bry seg om det er montert kompressor på den.

#215877  av svaen

SuperZite skrev:Blir kult prosjekt dette..

Men hva for mangle på EU-kontrollen fikk du på kompressoren?

EU kontrollen ska jo ikke bry seg om det er montert kompressor på den.
Hei, fikk 2'er feil på eu-godkjenningen; "motor ikke i overenstemmelse med vognkort". Treffer man på den rette kontrolløren på den rette dagen så kan igrunn alt skje.

#215884  av SuperZite

ok..

Jeg hadde min på EU-kontroll og spurte han rett ut om det hadde noe å si, han svarte at hadde ikke noe å si for det var ikke noe dem sjekka. Eneste han brydde seg om var CO. Den var ikke helt som den skulle, var veldig høy så han justerte den for meg. hehe.

#215958  av Morten

Godt å se at ungen får det bra! :D Da forsvinner heldigvis litt av den dårlige samvittigheten min over å ha latt den "stå-seg-ihjel" det siste året :mrgreen:
Aldri sålite imponert over pågangsmotet og tempoet ditt sålangt, så dette blir nok bra.

PS! Håper ikke du var for rask med scoop-montering. Er veldig viktig at det treffer akkurat på intercooleren og at du får det tett rundt så lufta tvinges igjennom ic'en. :wink:

#215987  av svaen

Morten skrev:Godt å se at ungen får det bra! :D Da forsvinner heldigvis litt av den dårlige samvittigheten min over å ha latt den "stå-seg-ihjel" det siste året :mrgreen:
Aldri sålite imponert over pågangsmotet og tempoet ditt sålangt, så dette blir nok bra.

PS! Håper ikke du var for rask med scoop-montering. Er veldig viktig at det treffer akkurat på intercooleren og at du får det tett rundt så lufta tvinges igjennom ic'en. :wink:
Hei, man får et beundringsverdig pågangsmot når man har et Toyota-verksted tilgjengelig på kveldstid. :mrgreen:
Satser på at jeg har truffet ganske greit med scoop-monteringen, med tanke på intercooler-plasseringen. Det vil tiden isåfall vise.

Uansett, så har jeg fått gjort noe småtteri i morgentimene i dag, ang. forberedelser til eu-godkjenningen denne uken.
Planen min var først og fremst å få godkjent H&R senkefjærene på bilen i vognkortet før eu-godkjenning, men første ledige time på Biltilsynet er ikke før om 3 uker, og så tålmodig er jeg ikke med å få skilt på bilen. Så i dag ble det derfor kjøpt komplett 2-dørs Ae92-delebil, slik at jeg kan flytte over originalfjærer fra denne før eu-godkjenningen. Samtidig har jeg god tilgang på en rustfri bagasjeromsluke og strøkne interiørdeler, noe som absolutt trengs.

#216126  av svaen

Hei, da har jeg fått ribbet delebilen for de delene jeg trengte. Ble en passelig haug til slutt.
Bilde

Interiøret ble til slutt litt preget også, men slik er det å være donorbil.
Bilde

Lykter og speil er vel også verdt noe.
Bilde
Bilde

Tok også 4-hjulskontroll på Corollaen i kveld, så i morgen skal jeg være sta og trosse timesbestillingen på Biltilsynet, og stille bilen i kø utenfor porten og håpe på at de kan ta en rask godkjenningsrunde på senkesettet.
Blir spennende å se hvem som gir seg først, jeg har allerede smurt matpakke og handlet lesestoff. :mrgreen:

#217484  av Darkstar

svaen skrev: Tok også 4-hjulskontroll på Corollaen i kveld, så i morgen skal jeg være sta og trosse timesbestillingen på Biltilsynet, og stille bilen i kø utenfor porten og håpe på at de kan ta en rask godkjenningsrunde på senkesettet.
Blir spennende å se hvem som gir seg først, jeg har allerede smurt matpakke og handlet lesestoff. :mrgreen:
Hvordan gikk dette? Fikk du bilen godkjent?

#217486  av svaen

Darkstar skrev:
svaen skrev: Tok også 4-hjulskontroll på Corollaen i kveld, så i morgen skal jeg være sta og trosse timesbestillingen på Biltilsynet, og stille bilen i kø utenfor porten og håpe på at de kan ta en rask godkjenningsrunde på senkesettet.
Hvordan gikk dette? Fikk du bilen godkjent?
Hei, fikk ikke engang kommet inn dørene på biltilsynet i Molde, så jeg avventet situasjonen og dro på "drop-in" på biltilsynet i Ålesund på fredags formiddag. Der ble senkefjærene godkjent og innskrevet i vognkortet, og bilen ble senere på dagen eu-godkjent. Hentet de gule oblatene i går, så nå ruller bilen rundt på hvite skilt igjen. :mrgreen:

#217493  av Darkstar

svaen skrev: Hei, fikk ikke engang kommet inn dørene på biltilsynet i Molde, så jeg avventet situasjonen og dro på "drop-in" på biltilsynet i Ålesund på fredags formiddag. Der ble senkefjærene godkjent og innskrevet i vognkortet, og bilen ble senere på dagen eu-godkjent. Hentet de gule oblatene i går, så nå ruller bilen rundt på hvite skilt igjen. :mrgreen:
Så bra da! :) Gleder meg til å følge prosjektet ditt videre, kommer til å blir gromt dette.

#217899  av svaen

Hei, da er det kanskje på tide med en liten oppdatering igjen.
Har endelig fyrt opp motet mitt til å få montert kompressoren i helga, og i den anledning tenkte jeg at jeg skulle få montert inn en oppgradert bensinpumpe, i og med at den originale GTi-pumpen visstnok stod i bilen fra før.
Trodde først og fremst at bensinpumpe-bytte på Corolla var standard prosedyre med å løfte opp baksetet og skru av et lokk, også var det bare å ta opp bensinpumpen. Dette skulle vise seg å ikke være tilfelle, for under setet var det kun flotøren som stod. Derfor var det bare å gå på og løsne påfyllingsrøret, åndingsslangen, bensinslanger og løsne diverse fester, og ta ned bensintanken.

Bilde

Pumpen jeg har montert er en Walbro 255 l/h bensinpumpe. Har montert noen Walbro-pumper før, og var litt overrasket over hvor mye støy pumpen laget. Etter hva jeg har lest meg frem til så er visst ikke dette noe unormalt.
Benyttet samtidig sjansen til å understellsbehandle karroseriet over tanken, slik at jeg slipper å ta ned bensintanken når jeg skal ta resten av understellet.
Bilde

Som sagt så skal jeg prøve meg på kompressor-montering i helga, så oppdateringer følger fortløpende.. :mrgreen: