TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har kjøpt meg enda en gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #215108  av larsst185

Har lenge hatt lyst til skifte ut interiøret i bilen min da mitt begynner å bli veldig slitt.Har også bulke ei dør og en forskjerm så trengte dette også.
Når da det dukka opp en 90 mod gt med bare 60 000 på telleren var jo det helt supert.Bilen er importert fra japan og er en smule spesiell utgave etter det jeg kan se.Det er ikke en widebody,Den har gammeltypen bremser foran (2 pot istedet for 1),lumbar luftregulering av førerstolen,bremselys integrert i spoileren bak og automatisk klimaanlegg for å nevne noe.Frykter også at gearkassen er av den før modifiseringa ble gjordt.eneste åpenbare forskjeller på kassen på denne kontra min er at denne har elektronisk speedometerdrev?!
Men uansett får jo brukt seter,døra++.Alt av lykter rundt om ser jo nytt ut så jeg får skifta ut på min da disse har litt sprekker og div.Tok noen bilder men disse ble helt ræva :)
Vedlegg
Noen som vet om kassa er svakere en på senere produksjoner av celica?kassa heter E150F.Mener min heter 151.Er diffene like?
Noen som vet om kassa er svakere en på senere produksjoner av celica?kassa heter E150F.Mener min heter 151.Er diffene like?
LARS CELICA 005.jpg (112.73 kiB) Vist 265 ganger
LARS CELICA 004.jpg
LARS CELICA 004.jpg (70.41 kiB) Vist 267 ganger
LARS CELICA 003.jpg
LARS CELICA 003.jpg (64.57 kiB) Vist 263 ganger
LARS CELICA 002.jpg
LARS CELICA 002.jpg (111.92 kiB) Vist 266 ganger
LARS CELICA 001.jpg
LARS CELICA 001.jpg (111.8 kiB) Vist 267 ganger

#215109  av larsst185

hehe.ja og enda en ting.Jeg trodde bilen var svart og at jeg derfor skulle slippe lakking av div deler jeg flytta over men den er svart med litt brunt og metallic i.rar farge som hjeg aldri har sett før.

#215268  av kennethx

Om det er forskjell på hvor mye de tåler vet jeg ikke, men de har forskjellig gir utveksling...

There are 3 different gearboxes for ST185 GT-Four. The E150F with 4.285 final gear ratio was installed in the JDM and All-trac. European and Australian specs come with E151F with 3.933 ratio. The JDM only GT-Four Rally has E152F with close ratio on the 1st through 4th gear and 4.285 final ratio. All the RC/Carlos Sainz/Group A have E151F.
 #215270  av evneveik

larsst185 skrev:Alt av lykter rundt om ser jo nytt ut så jeg får skifta ut på min da disse har litt sprekker og div.Tok noen bilder men disse ble helt ræva :)
Har du disse oransje "rille-dekslene" som er på baklyktene til overs?

#215564  av ScadamiCa

deler til salg? :wink:

#215584  av larsst185

Kan i utgangspunktet selge noe deler ja men vil få litt oversikt over hva jeg trenger selv først.
Men...som kennethx skrev over så har gearkassen på denne forskjellig utveksling fra andre gt 4.Hvordan blir dette da med tanke på å sette denne geakassen på en "vanlig" gt4.Diff ect? :roll:

#215614  av CelicaTurbo

såvidt jeg vet kan alle gt4-girkasser byttes imellom modeller uten omtanke for girutveksling pga at de alle bruker samme utveksling mellom utgående aksel til mellomaksel som bakdiffen har til mellomaksel. Mellomakselen snurrer saktere enn hva drivakslingene gjør og det er den utvekslingen som er viktig om man endrer girkasse, og den skal så langt jeg har hørt være identisk for alle girkasser for st165, st185 og st205..

#215633  av larsst185

Den forklaringa dær var dyp :)
Jeg og kennethx diskuterte litt å kom fra til at bakdiffen har utveksling 1:1 og det derfor ikke har noe å si hvilken gearkasse du evt setter før denne.Mulig det er det samme du mente?

#215672  av CelicaTurbo

Hehe, kanskje jeg ikke forklarte så bra, men det er hva jeg mener ja. Med unntak av at det ikke er 1/1 ratio på bakdiffen.. mellomakselen under bilen snurrer betydelig saktere enn bilens drivakslinger og jeg har sett tall på den utvekslingen tidligere men jeg husker så klart ikke hva det er. Hva jeg mente er at utgående aksel (den som går bakover) på fremre fordelerkasse har den samme utveksling på alle girkasser for alle modeller Celica gt4. Alle bakdiffer har også samme utveksling. Derfor vil fremre drivaksler og bakre drivaksler alltid snurre likt uansett hvilken kombinasjon av girkasse eller bakdiff som man bruker ;) Grunnen til at det er utveksling for å dempe rotasjonshastigheten til mellomakselen er vistnok for å dempe hvilken treghet akselens vekt vil utgjøre på akselerasjon.. altså samme effekt som et lettet svinghjul :)

#216381  av larsst185

Denna bilen har jo og annen ecu og turbo (keramisk) enn vanlig gt 4.Noen som har mer info ang denne motoren?Vil det by på problemer å bruke denne pga lavere oktantall her til lands?

#216385  av Larsen

larsst185 skrev:Denna bilen har jo og annen ecu og turbo (keramisk) enn vanlig gt 4.Noen som har mer info ang denne motoren?Vil det by på problemer å bruke denne pga lavere oktantall her til lands?
Regner med at den er lik som 2gen 3sgte som sitter i den japanske mr2en. Isåfall så er min erfaring at den kan litt problemer da tenningen står på 10 grader og dårlig 98 oktan bensin. Men normalt så går det bra. Går ann å justere den ned en grad eller to. Med luftfilter og sports eksos vil turboen spinne opp MYE tidligere enn de med stål turbin og har noen hk ekstra også.