TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremsene gÃ¥r varm

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #216359  av Rømmling

har problemer med 90mod gti

kalipperne har vel en vis treighet nå så den løser ikke ut nokk så det ligger på skiven hele tiden. skivene blir kjempevarm og snøen smelter av felgen i dag da jeg hadde kjørt på jobb. (1mil)

prøvde å skru av kalippene i går og renset glidepinnene og hadde på ny koberpasta men den var fortsatt varm da jeg kom frem i dag men det er høyre side som er verst nå. var venstre som var problemet før men etter jeg så på den i går så ble høyre side verre en venster noen gang har vert.
Prøvde å starte og bremse når klossene var av i går så jeg så stemplet gikk og så tok jeg en tvinge å skrudde innigjen.
måtte pumpe pedalen i dag før jeg fikk noen motstand. men der er vej normalt etter stamplet er skrudd helt inn.

Må jeg overhale kalippene nå?

vis jeg må har kalipper overhaling så er vel det noe jeg klarer selv vel?
finnes vel kit der. DeleNr?
greit å bytte bremseveske vis jeg må overhale?

vet det finnes linker om overhaling men linker til aktulele linker hadde vert fint.

MVH Ole Helge

#216409  av 2000 ST

Er ikke klossene som henger?
Eller gjorde du reint sporet de går i de og?
Kopperpasta er ikke bra å smøre gliderene med... Det finnes en egen bremse sylinder pasta til det.
Kopperpasta er veldig seig og tærer på gummipakningene.
Det kan også være stempelet som heenger....
 #216428  av defred

Rømmling skrev:har problemer med 90mod gti

kalipperne har vel en vis treighet nå så den løser ikke ut nokk så det ligger på skiven hele tiden. skivene blir kjempevarm og snøen smelter av felgen i dag da jeg hadde kjørt på jobb. (1mil)

prøvde å skru av kalippene i går og renset glidepinnene og hadde på ny koberpasta men den var fortsatt varm da jeg kom frem i dag men det er høyre side som er verst nå. var venstre som var problemet før men etter jeg så på den i går så ble høyre side verre en venster noen gang har vert.
Prøvde å starte og bremse når klossene var av i går så jeg så stemplet gikk og så tok jeg en tvinge å skrudde innigjen.
måtte pumpe pedalen i dag før jeg fikk noen motstand. men der er vej normalt etter stamplet er skrudd helt inn.

vet det finnes linker om overhaling men linker til aktulele linker hadde vert fint.

MVH Ole Helge
Overhal dem du så skal problemet være løst.
 #216431  av defred

Rømmling skrev:har problemer med 90mod gti

MVH Ole Helge
Du får prøve og demontere de og ta ut stemplene og skifte pakninger, men er det rust der ville jeg gått for nye. Det er ikke veldig vannskelig men vi snakker jo tross alt om bremser, så kanskje det er lurt at en fagman reparerer dem? Bremsevesken bør byttes en gang i året og det er som regel slurv i dette+ vanlig service på de som gjør at bremser henger seg opp.

#216491  av Rømmling

Hvor mye vil det koste å få reparert ca da?
noen formening om dette?

jeg fikk råd om å bruker kobberpasta på bremsene mine sist jeg spurte.

mye tyder på at det er stemplet som er treigt, så det ikke retunerer når man sluter å bremse.

#216499  av Mr2Even

Er det calipperen bak som henger ? Dette er nok brekkvaieren sin feil. Kommer vann og salt inn der..

#216515  av Rømmling

det er foran problemet er.
var ikke noe problem på høyreside som jeg har kjent før i dag, etter jeg prøvde å smøre opp venstre side i går.

hvor vanskelig kan det være da å bruke rep kit på kalippen da?

skru den av, ta løs bremseslangen, få noen til å sandblåse hele (+ lakke rød :) ) vis de først er løsnet fra bilen og tatt av bremseslangen så kan jeg jo snakke med en nabo som har verksted om litt hjelp til pussing og sammen setting.

Noen som har delenr til rep kit?

PS har ikke kjørt på salta veg men untak en tur en dag i fjor på de 2 årene jeg har hatt bilen.

#216577  av Mani@c

For å overhale caliperene dine skikkelig, bør du ha litt fint pussepapir en fin fil og litt keramisk bremsepasta. Har bremsene dine hengt såpass at felgene blir glovarm, så er det veldig sansynlig at det har kokt i caliperen, dvs at det er luft i systemet. Har først bremsene kokt, er det veldig lurt å skifte bremseveske da denne mister egenskapen når den kokes. I tillegg til dette vil luft i systemet kunne komprimeres (derav får man lav pedal når bremsene koker) og denne luften vil da også ekspandere når man ikke holder pedalen inne som fører til at stempelet ikke glir like lett tilbake. Og om du skal skifte bremseveske er det like lett å ta av hele caliperen istedenfor å måtte jobbe inne i hjulbuen. Ta av hele sulamitten, ta ut stempelet og sjekk om det er rent og glatt (det er det mest sannsynligvis ikke da det pleier å legge seg en "kant" der pakningene har stått siste tiden" Rengjør stempelet og puss vekk eventuel smårust med fint papir. Bruk filen og puss ned alle flater der klossene er i kontakt med caliperen. Sjekk at klossene glir fint, evt. må du pusse litt på klossene også. Så må du ta ut gliderne og rengjøre disseskikkelig, smøre dem med bremsepasta og sjekke at de glir fint. Gjør de ikke det må du rengjøre mer. (også inne i hylsen) Smør også pasta på de stedene som klossene skal glide mot caliper. Montér alt igjen og sjekk at alt glir godt. Husk å lufte til du er sikker på at det ikke er noe luft igjen. Kan være smart å smøre litt pasta på stedet der stempelet treffer klossen også for å unngå skriking i bremsene. Husk å vaske skivene med bremserens el.lign. til slutt... lite kjekt med pasta på skivene... :)

#216734  av Rømmling

så jeg kan bare ta ut stemplet på kalipperne uten å bytte noen gummiforeinger eller noe.

Rep kit hva er det som følger med i disse da? er vel greit å kjøpe inn et sett vel.
keramisk bremsepasta er dette bedre en kobberpasta? (det har jeg jo)

Hvor mye bremseveske skal jeg bruke
PS noen som vet om en god post på bremseveske valg?

#216805  av a man in the nude

Jeg overhalte begge calipperne forran på min CS og da brukte jeg prosedyren fra denne linken: http://member.newsguy.com/~gtfour/caliper.htm Det eneste jeg måtte gjøre som var forskjellig fra denne linken var å løsne calipperen fra bremseskiven uten å løsne slangen for bremsevæsken, og presse calipper-stempelet ut med bremsepedalen.
Du får kjøpt overhalings-sett til calippere hos toyota. Da medfølger ALT du trenger. Husker ikke prisen på disse.

#216942  av Mani@c

Rømmling skrev:så jeg kan bare ta ut stemplet på kalipperne uten å bytte noen gummiforeinger eller noe.

Rep kit hva er det som følger med i disse da? er vel greit å kjøpe inn et sett vel.
keramisk bremsepasta er dette bedre en kobberpasta? (det har jeg jo)

Hvor mye bremseveske skal jeg bruke
PS noen som vet om en god post på bremseveske valg?
Det er lurt å bytte pakninger når du først har ute stemplene. Sikkert ikke noe spes dyrt. Ellers er det masse forskjellig bremseveske å velge mellom, men om du ikke skal kjøre på bane, ville jeg valgt en vanlig DOT 4 bremseveske som selges overalt. Litt lettere å etterfylle uten å måtte få tak i en spes type.

#217028  av Rømmling

vis man kjøper overhalings-sett hos toyota så får man vel med pakninger som man trenger å bytte vel??

hvor mye koster et slikt sett?

må man kone oppigjen der stemplet sitter??
så i biltema katalogen at en slik koningsverktøy ikke kosta mere en 50kr men det er jo 20 mil til nermeste biltema butikk da :(

#217032  av defred

Hallo folkens vi snakker om bremser, dette er ikke noe og synse med!!!
Overhal eller bytt dem med nye. Og ikke bare vurder og skifte pakninger på stemplene, dette må gjøres vis stemplene tas ut. Ikke tenk så mye på vilken kvalitet det er på bremsevesken heller, vis du ikke har tenkt og kjøre på bane. Viktigere og bytte den en gang i året, siden bremseveske tar opp kondens, da synker kokepunktet pluss at det kan bli rust dannelse i bremsene. Det er også det som gjør at det pakninger tørker ut, noe jeg mistenker at har skjedd med bilen din. Vis du overhaler bremsene foran sørg for og hone sylinderene når du har ut stemplene, sandpapir gjør bare at du må overhale oftere. Penger bør heller ikke være et tema når det gjelder bremser, da får du heller parkere bilen til du har råd til og reparere dem, det koster jo tross alt en del og skifte klosser en gang i uka!

#217194  av Rømmling

jeg har jo tenkt å gjøre det skikelig når jeg først må gjøre det.

får sikket låne meg hornings utstyr av noen.

kjøpe overhalings kit så er vel alt av pakninger med regner jeg med.
og det med at man skal skifte en gang i året har ikke jeg tenk på en gang. har ikke skiftet på det 1 og 1halvt år jeg har hatt bilen.
men vanlig dot 4 bremse veske er da grei.
jeg prøver ikke å bare gjøre noe så det funker akuratt nå men så det vil holde, jeg vet bremsene er veldig viktig på en bil. men greit å forhøre seg litt før man begynner.

ps hvor mye bremse vesker er det som går på??

#217225  av evneveik

Rømmling skrev:jeg har jo tenkt å gjøre det skikelig når jeg først må gjøre det.

får sikket låne meg hornings utstyr av noen.

kjøpe overhalings kit så er vel alt av pakninger med regner jeg med.
og det med at man skal skifte en gang i året har ikke jeg tenk på en gang. har ikke skiftet på det 1 og 1halvt år jeg har hatt bilen.
men vanlig dot 4 bremse veske er da grei.
jeg prøver ikke å bare gjøre noe så det funker akuratt nå men så det vil holde, jeg vet bremsene er veldig viktig på en bil. men greit å forhøre seg litt før man begynner.

ps hvor mye bremse vesker er det som går på??
Holder vel med 0,5-1 liter, husk å aldri bruk bremsevæske fra en åpnet/gammel beholder