Alle japanske bilfabrikanter har siden 70-tallet blitt beskyldt for kopiering og "fraplukking" av bl.a tyske biler.
Og til en viss grad så kopierer ALLE hverandre, og sånn vil det alltid være om man merker at en "oppskrift" funker. Men som sagt, ALLE gjør det.
Men, det interessante er jo at det alltid er japsene som skal omtales som kopierere med negativt fortegn???
Og det er jo ikke rart at tyskerelskere eller hva jeg skal kalle det kommer med slike beskyldninger når endel japanske bilmerker på 70-tallet virkelig begynnte å gjøre sitt inntog i bilindustrien med suksess både som privatbiler og innenfor racing.
Antall ganger europeiske og amerikanske racingserier har endret reglementet p.g.a at en japansk bil har gjort det ALT for godt har jeg mistet tallet på. Men, japsene kom, og de endret reglementene for å utelukke bilene fra japan. Men, jeg hører aldri folk som liker japsebiler slenger det inn i en diskusjon, og årsaken er vel ofte at vi vil helst ikke synke ned på det nivået alt for mange tyskerelskere er på når de argumenterer for sine merker og har gått tom for saklige argumenter.
Noe du og kanskje dine kolleger hadde visst om dere hadde hatt litt mer kunnskap enn det som europeiske biljournalister har "dyttet" inn i deres hoder som tydeligvis er blottet for kritisk syn på journalisme og "synsing" fra folk som ikke har evnen og ønsket om å tenke selv og gjøre seg opp sine egne meninger.
På området biltesting og journalistskriveri så hadde faktisk vi europere hatt litt og lært av amerikanske bilmagasiner, fordi der er det VALUE FOR MONEY, and not the badge on the bonnet som avgjør om bilen er noe TESS.
Og når det gjelder bakhjulstrekk og rekkesekser så tror jeg du og fler med skal prøve å lære litt mer om bil og ikke kun ett par merker før dere uttaler dere.
Både Toyota og bl.a Nissan har helt siden 60-tallet hatt rekkeseksere og bakhjulstrekk på både sedaner og couper, og da å påstå at en vanlig bil som 3-serie BMW er opphavet er jo bare latterlig. 3-serie er en god bil, men måten mange beskriver disse bilene på skulle man jo tro at de var Superbiler, men det forteller meg kun at de som slenger slike SUPERLATIV etter 3-serien egentlig ikke har prøvd mange biler og besitter liten og ingen peiling på bil.
Prøv å inneha litt mer kunnskap og evnen til å se forbi forutinntatte journalister før dere kommer med slike latterlige utsagn neste gang, mest fordi jeg har fortsatt ett syn på dette forumet som en plass der folk har kunnskap og er seriøs i sine påstander og har ett snev av bakgrunnstoff før de slenger noe ut i lufta.
And by the way: Jeg har faktisk en -65 Toyota Crown med både bakhjulstrekk og rekkesekser, og som på den tiden hadde ett ganske kompakt utseende som idag hadde fort lignet sterkt på en IS

-99 Lexus GS300 x
-98 Porsche Boxster S Ruf x
-04 RX8 x
-69 Crown RS
-82 The SafranSupra
-83 Metallic Hvit Supra
-96 NSX-Targa,Wings West x
-01 GS430,min første V8 x
-09 Abarth 500 Essesse