TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FAQ - BPU - Basic Performance Upgrade mkIV Supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#196574  av 95TT

dessuten så er du ikke så snill hvis du lader 1.4bar med orginal snurrene på en euro\us spec.. Det er mye smartere å legge seg på 1.1 - 1.2 , toppen 1.3bar hvis man vil beholde turboene littegrann... :p

#196657  av @lpher

95TT skrev:Kan være veldig lurt å legge til litt ekstra hvis du skal ha bpu..
Hks evc5 BC er ikke dumt til å kontollere ladetrykket med.. Turbotrykk måler er jo et must.. Eksosanlegg som nevnt. fuel cut defencer er et must.. men er slett ikke dumt med en hks super afr heller så man kan se at ikke bilen går for magert. for det er som sagt over 10 år gamle biler de fleste og hvis pumpa blir dårligere så ser man dette på AFRen.
En 3raders intercooler gjør jo snusen også..
Stemmer bra det :) Men denne FAQ'en berører i hovedsak kun BPU-betegnelsen...ikke BPU++ etc ;)

Anngående AFR...så er det considered a slight overkill ved BPU, da Supra'en går ganske fedt når den får høyere turbotrykk :) (men det er aldri galt å ha kontroll på veridene da ;))

Men...som sagt...alle de tingene du nevner er meget relevante når man skal ta steget videre fra BPU :)

#196705  av 95TT

Det er også ett problem med trykk i veivhuset når man lader opp supran litt fra orginal, de har en lei tendens til å blåse simmerringen i framkant av veiva. kan lønne seg å få et veivhus ventilasjons kit. en catchtank altså. dette er egentlig bare en liten alu tank med et lite filter på. så monterer man 2 slanger fra toppdeksla ein fra hver side , hehe. :p litt viktig. og inn i catchtanken. det kan lønne seg å ha litt dimensjon på disse. og det resulterer i at man må lage hulla i toppdekslet større. for at ikke det skal bli litt trang passasje der. Det finnes mange måter å gjøre dette på da. man kan også montere disse slangene direkte fra toppdekslet og føre ned på downpipen, men da må man legge en enveis ventil i mellom. dette viser seg veldig effektivt, alternativt finnes det også en mulighet å koble den direkte på insugsrør til turbo, mellom turbohus og filter altså. man fjerner altså orginal pcv ventil på samtlige system.
Har også hørt at man kan kjøpe en simmerring som er litt tightere fit som gjør at man slipper dette problemet i en større grad. skal se om ikke jeg kan finne delenummer på denne for dem som ønsker det.

#196715  av 95TT

dette er selvfølgelig også som @lpher presiserte overkill, men man kan faktisk blåse denne simmeringen ved bpu eller bpu+++++++og alt det der. Om man er singel turbo så vil jeg si det er ekstremt lurt.
Vedlegg
Picture_010.jpg
Picture_010.jpg (115.36 kiB) Vist 4426 ganger
DSC03109.jpg
DSC03109.jpg (66.49 kiB) Vist 4425 ganger

#196880  av Ã¸.f

95TT skrev:Det er også ett problem med trykk i veivhuset når man lader opp supran litt fra orginal, de har en lei tendens til å blåse simmerringen i framkant av veiva.
personlig syns jeg det er greit å kjøre uten catch-tank,og med åpen veivhusventilasjon.billigere er det også. lader opptil 1.9kilo :wink:

#196912  av 95TT

Hver sin lyst. ser jo litt jalla ut da.

#197092  av Ã¸.f

95TT skrev:Hver sin lyst. ser jo litt jalla ut da.
jalla? kan du definere hva du eksakt mener? at det er en dårlig løsning? hvis ja,hvorfor er det det? la meg si det sånn at hvis man trimmer hardt må du nok tømme catch-tanken en gang i uken,og det gidder ikke jeg :wink:

#197786  av 95TT

nei da er det jo mye bedre at den ligger strødd ut over motor rommet ikke sant. Behøver hvertfall ikke tømme den jeg har på volvon så jævla ofte, den kjører jeg på 2kg ladetrykk og er hvertfall ikke snill med den. Men går sikkert kjempebra med åpen også. skal ikke nekte for det.

#216806  av Tevosupra

ø.f skrev:
jalla? kan du definere hva du eksakt mener? at det er en dårlig løsning? hvis ja,hvorfor er det det? la meg si det sånn at hvis man trimmer hardt må du nok tømme catch-tanken en gang i uken,og det gidder ikke jeg :wink:

Men har sett at det er mange som lar olja fra catch tanken gå tilbake til bunnpanna igjen.. har jg mistforstått her eller...?

#216996  av sindrejl

Tevosupra skrev:
ø.f skrev:

Men har sett at det er mange som lar olja fra catch tanken gå tilbake til bunnpanna igjen.. har jg mistforstått her eller...?
? det har jeg faktisk aldri sett før...

#216997  av TOYPARTS

Tevosupra skrev:
ø.f skrev:

Det som er vanlig er å lage en tank som har retur til bunnpanna, men husk at oljereturen må under oljenivå for at dette skal fungere, det går også an å ha den over oljenivå (feks i kombinasjon med turboretur), men da vil jeg anbefale en løsning med en enveisventil sånn at oljen ikke blir blåst opp i tanken igjen.

De tankene som man får kjøpt feks av greddy er skrammel og skrot etter min mening, det som funker best er å lage en fin tank i rustfritt eller alu og ha retur på den, da lever dette sitt eget liv og du slipper å tenke på det.

#216998  av TOYPARTS

ø.f skrev:
Det er jalla på den måten at om det er noe som går til helvete inni motoren din som du ikke får med deg når du lader 1,9kg, og oljen plutselig kommer opp og ut på turboen din som er 8-900 grader, så brenner bilen din opp, og du sparte 1000-1500 kroner. jeg har prøvd det bare at i mitt tilfelle var det bensin og heldigvis i motorbremsebenk, men brant godt gjorde det.

#217216  av Tevosupra

TOYPARTS skrev:
Tevosupra skrev:
ø.f skrev: jalla? kan du definere hva du eksakt mener? at det er en dårlig løsning? hvis ja,hvorfor er det det? la meg si det sånn at hvis man trimmer hardt må du nok tømme catch-tanken en gang i uken,og det gidder ikke jeg :wink:

Det som er vanlig er å lage en tank som har retur til bunnpanna, men husk at oljereturen må under oljenivå for at dette skal fungere, det går også an å ha den over oljenivå (feks i kombinasjon med turboretur), men da vil jeg anbefale en løsning med en enveisventil sånn at oljen ikke blir blåst opp i tanken igjen.

De tankene som man får kjøpt feks av greddy er skrammel og skrot etter min mening, det som funker best er å lage en fin tank i rustfritt eller alu og ha retur på den, da lever dette sitt eget liv og du slipper å tenke på det.

Oki. har hørt noe om høyden, men det er greit at det går sin gang og mann aslipper og tenke på og tøme denn helle tiden, på min bil så skifter jeg olje etter hvert treff. Har en kamerat som holder på og lage en nye til meg:)

#217218  av Ã¸f

TOYPARTS skrev:
ø.f skrev:
Det er jalla på den måten at om det er noe som går til helvete inni motoren din som du ikke får med deg når du lader 1,9kg, og oljen plutselig kommer opp og ut på turboen din som er 8-900 grader, så brenner bilen din opp, og du sparte 1000-1500 kroner. jeg har prøvd det bare at i mitt tilfelle var det bensin og heldigvis i motorbremsebenk, men brant godt gjorde det.
jeg følger visst sikkert ikke med i timen her :oops: hvordan kan oljen komme opp og evt grise turbo/grenrør når man har et rør fra veivhuset og bak til gearkassa... kan faktisk bare se fordel med å ha det sånn :twisted:

#217300  av TOYPARTS

øf skrev:
TOYPARTS skrev:
ø.f skrev: jalla? kan du definere hva du eksakt mener? at det er en dårlig løsning? hvis ja,hvorfor er det det? la meg si det sånn at hvis man trimmer hardt må du nok tømme catch-tanken en gang i uken,og det gidder ikke jeg :wink:
jeg følger visst sikkert ikke med i timen her :oops: hvordan kan oljen komme opp og evt grise turbo/grenrør når man har et rør fra veivhuset og bak til gearkassa... kan faktisk bare se fordel med å ha det sånn :twisted:
sånn kan du ha det ja, men framdeles om det skulle skje noe galt og du får trykk i veivhuset og oljen kommer opp så tømmer du motoren rimelig kjapt, det gjør du ikke dersom du har tank med retur :wink: