Aller først må jeg si at jeg ikke har personlig erfaring med 4agte. Jeg har derimot prøvd å sette meg litt inn i 4age siden jeg har en som skal brukes i ae86'en (og hadde 4agze i Rollaen). Bittelitt kunnskap om turbobygging generelt har jeg og fått lært meg med putling på Lillegul osv.. Her er mine tanker for det de er verdt ihvertfall. Kanskje kan de kan hjelpe, kanskje ikke.
Nok om det:
Levin GT skrev:Jeg har forstått det så langt at 86mod motoren er langt i fra så sterk og god som 87mod- og nyere motorer,bla grunnet bedre kjølevannskanaler i 87mod og nyere...
Vet ikke når det gjelder kjølekanaler, men selve blokka er sterkere + kraftigere veiv og råder osv på nyere.. Det som er mest vanlig ved bygging av 4AGTE er å sette i AGZE stempler. Disse fås i både 8:1 og 8.9:1 hos Toyota. De vil desverre ikke passe i denne motor pga 20mm på råden mot 18mm på den gamle versjonen. Men bør ikke være nødvendig uansett for kun 0.5bar.
Levin GT skrev:I dette tilfellet gjelder det da uheldigvis en 86mod motor som ønskes å kjøre ca 0,5 bar trykk på uten større modifikasjoner.......Lar dette seg gjøre?,noen nyttige tips er høyt verdsatt......
Har ingen tro på at det IKKE skulle la seg gjøre for å snu litt på det. Det er derimot en veldig viktig ting i å holde seg unna detonasjoner. Spesielt siden denne har litt "høy" kompresjon orginalt. Noen kilder hevder 9.4:1, andre hevder 10:1. Personlig sier magefølelsen meg at europeiske har 10:1 og amerikanske 9.4:1. Dette utifra diverse info på nett med litt sprikende info, som jeg synes jeg ser en rød tråd i. Men jeg har ingen ting å dokumentere dette med, så godt mulig jeg tar feil på det punktet.
Levin GT skrev:Jeg har også forstått det sånn at det er litt trangt med plass til turbo grunnet oljefilter,fordeler,og starter å samme side.....Noen nyttige tips her om manifolder som egner seg bra,eller hvordan lage en manifold som gir best resulatat?
Deler som hittiil er planlagt om å bruke rett på original motor er en Garrett T-3 A/R48, stor intercooler med vifte, og bensintrykksregulator.Levin GT
Har ikke AW11 selv og kjenner ikke hva det er å se opp for der. Hvis jeg derimot skulle bygd en turbomanifold fra scratch pr. idag ville jeg konsentrert meg om en skikkelig kollektor og kortest mulige rør (forutsatt ikke totalt ubrukelige bend). Tanken bak dette er mindre volum å trykksette (teoretisk raskere spool), kortere avstand/tid for eksosgassene å avgi varmeenergi (også teoretisk raskere spool) og mindre turbulens FØR turbo. Kollektoren føler jeg kanskje er den aller viktigste uten at jeg klarer helt å sette ord på hvorfor.
En ting ellers er å sikre at både bensin OG tenning er fornuftig. Har ikke helt tro på at kun en bensintrykk regulator er en god løsning. Spesielt når en tar i betraktning at en kan få f.eks en Megasquirt for ca.3k på døra. (for noen hundrelapper til kan du til og med få ferdiglaga overgang til ledningsnettet så du ikke trenger å koble). Det er fullt mulig å tilnærme seg riktig blandingsforhold på full gass med kun regulator, men da på bekostning av å gå alt for rikt på alt annet enn full gass (Closed loop O2 vil ta noe av støyten, men kun når du ligger på samme felt i map'et en liten stund, dvs cruising når du allerede er oppe i fart). Tilsvarende kan du trekke tenninga litt, men da på bekostning av mere varme og høyere EGT'er som heller ikke er så positivt..
Blir det prosjekt tråd underveis om han(/dere) går for det?
-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22)
Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20)
Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86)
Hachi'n
'83 Starlet (KP61)
Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z