TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor gÃ¥r bilen dÃ¥rligere pÃ¥ 0.9 en 0.7 bar?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#211880  av wickeddark

larsst185 skrev:tja jo.Men tviler på at du klarer høre det så godt på motorer med bankeføler.Jeg var oppe i 1,7 bar mens jeg drev å justerte bc en å da døde bankeføleren uten at jeg hadde hørt noe tenningsbank.Men får du bank så føles det også som for fet blanding (mister draget) men kansje litt mer hakking og fusking i tillegg...
Heheh, 1.7 bar kan jo ikke være sunt for motoren ;)

Men jeg kjenner ingenting til rykking, eller fjusking, kun at det føles som bilen mister effekt.

#211993  av kennethx

wickeddark skrev:
larsst185 skrev:tja jo.Men tviler på at du klarer høre det så godt på motorer med bankeføler.Jeg var oppe i 1,7 bar mens jeg drev å justerte bc en å da døde bankeføleren uten at jeg hadde hørt noe tenningsbank.Men får du bank så føles det også som for fet blanding (mister draget) men kansje litt mer hakking og fusking i tillegg...
Heheh, 1.7 bar kan jo ikke være sunt for motoren ;)

Men jeg kjenner ingenting til rykking, eller fjusking, kun at det føles som bilen mister effekt.
Med orginal innmat hadde den nok dødd på stedet :lol:, bra for lars at han ikke har orginal innmat ;)

Det kan også være noe så enkelt som tennplugger/tennpluggledninger. Har sett mange som har fått problemer med høyere trykk (fusking == går dårlig), skiftet tennpluggledninger, og vips, alt i orden :)

#212008  av wickeddark

Har akkurat bytta tennpluggledninger :D

#212074  av Morten

wickeddark skrev:Akkurat, hører mann ikke banking ganske godt? Mener å blitt fortalt at det skal være en ganske hørbar knitre/knirke lyd?
En turbo motor opererer med såpass mye høyere trykk i sylindrene, sammenligna med NA motorer, at om du hører tenningsbanken (mao kraftig tenningsbank/detonasjoner) så er det normalt bare å plukke opp motor og bytte stempler. Mild til mediums tenningsbank vil du ikke høre uten det-can eller lignende hjelpemidler, men ecu vil registrere denne og justere tilbake tenning.

#212076  av Morten

wickeddark skrev: Tror tenninga ramler ned på 800 når man kortslutter de to kontaktene i diagnoseporten.
Hvis jeg ikke tar helt feil blir tenninga låst på grunnstilling (som skal være 10 grader) når de kontaktene er kortsluttet. Isåfall skal ikke turtall spille noen som helst rolle. :wink:
wickeddark skrev:det kan ikke være fordi jeg enda bruker de orginale pluggene? De er nye men, hørte man burde kjøre en grad kaldere når trykket blir skrudd opp?
Det kan være verdt et forsøk.

#212085  av Larsen

Morten skrev:
wickeddark skrev: Tror tenninga ramler ned på 800 når man kortslutter de to kontaktene i diagnoseporten.
Hvis jeg ikke tar helt feil blir tenninga låst på grunnstilling (som skal være 10 grader) når de kontaktene er kortsluttet. Isåfall skal ikke turtall spille noen som helst rolle. :wink:

Sant det, men det står i bgb at den skal gå på 800 rpm. Hvis du ruser motoren med ledningene i diagnose pluggen så flytter tenningspunktet seg.

#212111  av CelicaTurbo

Larsen skrev:
Morten skrev:

Sant det, men det står i bgb at den skal gå på 800 rpm. Hvis du ruser motoren med ledningene i diagnose pluggen så flytter tenningspunktet seg.
grunnen til at den gjør det er hovedsaklig at med en gang gasspedalen røres vil ecu gå ut av diagnosemodus, den kan trossalt ikke ha låst tenning om man glemmer at diagnosepluggen er kortsluttet og begynner å kjøre.. til andre: det er også derfor det er viktig å sjekke feilkoder før man justerer tenning, for å sikre seg at det ikke er feilkode for spjeldsensor/TPS (no IDL signal). ;)

men, manualen stadfester at turtallet skal være 800 o/min og motoren skal være varm når tenning sjekkes, og det er så klart en grunn til det..

#212148  av celica_st185

Du bør uansett skifte pluggene til en grad kaldere før du skrur opp turbotrykket. Har dårli erfaring med dette fra en nissan, som tygde tennpluggene når vi kjørte 1bar. Ikke noe å anbefale da noen rester av pluggene ble funnet i sylinderen etterpå....

#216003  av wickeddark

Satte i nye plugger nå. 1 grad kaldere. Bilen ble mere jevn ja.
Har gjort meg opp noen spørsmål til mens jeg holdt på.

Kan det være for mager blanding? Har jo hørt at disse vanligvis går veldig rikt, men pluggene var hvitaktig når jeg skrudde de ut. Leste noe om at bensinpumpen opperer med 2 steg, 1 lav og en høy. Hvordan finner jeg isåfall ut om dette systemet funker som det skal?

Jeg er også nesten overbevisst om at bilen har falskluft en plass, men finner ingenting med startgass... Hvor mye skal det negative vakumtrykket ligge på i disse bilene? Min ligger på -0.7-0,8 ca.

Har også en dårlig dynamo. Har hørt at denne kan ha innvirkning på gangen da bilen får for lite strøm. Har liggende ny, men har vært for lat til å gidde å skifte den i det siste :D

#216046  av kennethx

0.7-0.8 vakum høres normalt ut. Selv har jeg rundt 0.7.

Sjekke hva volt pumpen går på...

Du kan starte med å ta vekk teppet bak i bagasjerommet, løfte opp den hvite plast stripen på venstre side, da kommer du til ledningene til bensinpumpen.

koble deg på med ett voltmeter som du strekker frem i kupeen, og tar den en kjøretur, så får du se om den slår over på 12V når du får ladetrykk.

Det var en tenkt måte fra min side, om noen har noe bedre forslag så skrik ut ;)

#216216  av wickeddark

kennethx skrev:0.7-0.8 vakum høres normalt ut. Selv har jeg rundt 0.7.

Sjekke hva volt pumpen går på...

Du kan starte med å ta vekk teppet bak i bagasjerommet, løfte opp den hvite plast stripen på venstre side, da kommer du til ledningene til bensinpumpen.

koble deg på med ett voltmeter som du strekker frem i kupeen, og tar den en kjøretur, så får du se om den slår over på 12V når du får ladetrykk.

Det var en tenkt måte fra min side, om noen har noe bedre forslag så skrik ut ;)

Det skal jeg prøve. Akkurat handla inn nytt fint multimeter :D

#217302  av wickeddark

Hm, ser ut som jeg fant løsningen. Litt pinlig egentlig. Var en ledning, sort på farge som gikk fra sikringsboksen og inn i diagnosestikket. Kappa den ledninga når jeg installerte fmic da den var i veien, og glemte å lodde den samme igjen.

Lurer på hva slags ledning det var egentlig. Men fikk ingen feilkode selv om den var kutta. Men nå går bilen som ett olja lyn hvertfall, og ingen stotring på høyt trykk heller. Testa den på 1 bar i går kveld :D

#217318  av larsst185

hm.orker du ta et bildet av den ledninga?

#217443  av wickeddark

larsst185 skrev:hm.orker du ta et bildet av den ledninga?
Det orker jeg vettu.

Skal få tatt ett i kveld etter jobb.

#217477  av wickeddark

SÃ¥ der.

Nå har jeg flytta sikringsboksen litt da, men har merka av med rød ring der ledninga går inn i boksen.

På det andre bildet er den andre enden. Den går inn i ledningsstrømpen til diagnosestikket. Den har også en 20 amp sikring på seg.

Håper det hjelper. Har kun mobilkamera så fikk ikke noe bedre bilder.
Vedlegg
DSC00046.JPG
DSC00046.JPG (109.57 kiB) Vist 222 ganger
DSC00045.JPG
DSC00045.JPG (147.71 kiB) Vist 227 ganger