TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig batteri eller dynamo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #217681  av celica4ever

jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.

Greia er at bilen går tom for batteri hvis bilen står stille i ca ett døgn.

Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.

Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?

Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
 #217684  av Larsen

celica4ever skrev:jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.

Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.

Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?

Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.
 #217686  av celica4ever

Larsen skrev:

(bare noe jeg tror)
Ja måleren på dashbordet jeg tenker på..

så du tror ikke at det kan være noe med dynamoen?
 #217687  av Larsen

celica4ever skrev:
Larsen skrev:

(bare noe jeg tror)

Det er vanligvis andre symptomer som kommer da dynamoen er gåen. Strømmåleren i dashbordet viser ikke annet enn strøm eller ikke strøm. Den er så unøyaktig at den ikke sider deg noe som helst om spenningen. Hvis du skal måle ladespenningen kan du ta et multimeter og måle spenningen over batteriet. Da er spenningen mellom 11-12 volt med motoren av og med motoren på skal den ikke være høyere enn 14,7 volt da du ruser motoren litt (ca. 2000 rpm).
 #217691  av celica4ever

Larsen skrev:
celica4ever skrev:
Larsen skrev: Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.

Det er vanligvis andre symptomer som kommer da dynamoen er gåen. Strømmåleren i dashbordet viser ikke annet enn strøm eller ikke strøm. Den er så unøyaktig at den ikke sider deg noe som helst om spenningen. Hvis du skal måle ladespenningen kan du ta et multimeter og måle spenningen over batteriet. Da er spenningen mellom 11-12 volt med motoren av og med motoren på skal den ikke være høyere enn 14,7 volt da du ruser motoren litt (ca. 2000 rpm).
kan jeg på den måten finne ut om dynamoen lader batteriet som den skal?

#217693  av Mr2Even

Min også starter litt tungt når den har stått, jeg har nytt batteri ? Er det vanlig?

#217696  av Larsen

Hvis spenningen er 14,7 volt på 2000 rpm og opp så kan du utelukke dynamoen. Er spenningen mye høyere eller lavere (1,5 volt eller mer) så er det nok dynamoen sin skyld.
På tomgang så er ladespenningen litt lavere fordi dynamoen ikke går fort nok.

Hvis dynamoen er gåen så vil som regel en del av varsellampene i dashbordet lyse, inkludert lampa for dynamoen :wink:

#217698  av lasse

Ville nok satsa på batteriet ja, kan jo sjekke om det mangler vann i det da, og evt etterfylle med batterivann, min starta litt tungt en periode, var jo langt under minimums merket i alle kamrene.

#217702  av Mr2Even

Mitt er vedlikeholdsfritt, med en sånn indikator på..

#217729  av Pingu

hadde samme problem, d stod i ett gammelt biltema batteri. sku hjem fra jobb, å da va den tom.. etter åtte timer :s dro å kjøpte nytt batteri, å biln har aldri startet bedre :D

#217730  av Pingu

hadde samme problem, d stod i ett gammelt biltema batteri. sku hjem fra jobb, å da va den tom.. etter åtte timer :s dro å kjøpte nytt batteri, å biln har aldri startet bedre :D

#217818  av celica4ever

i dag fikk jeg starta bilen ved hjelp av startkabel, og kjørte i noen få km.

så målte jeg spenningen i tomgang og ved og ruse motoren til rundt 2000 omdreininger.

resultat ved tomgang: 12 volt

resultat ved 2000 omdreininger: 14 v( mulig 14,7, men mulitumeter jeg har måler ikke komma, hvis dere skjønner)

Da er det vel tegn på at dynamoen lader?

#217837  av Larsen

celica4ever skrev:i dag fikk jeg starta bilen ved hjelp av startkabel, og kjørte i noen få km.

så målte jeg spenningen i tomgang og ved og ruse motoren til rundt 2000 omdreininger.

resultat ved tomgang: 12 volt

resultat ved 2000 omdreininger: 14 v( mulig 14,7, men mulitumeter jeg har måler ikke komma, hvis dere skjønner)

Da er det vel tegn på at dynamoen lader?
ja. Eller så ville den blitt på 12 volt hele tiden.

#217840  av Andy_Celica

Jeg har også noe lignende problem, står bilen min i 3 dager uten kjøring er bateriet tomt, og jeg har et helt nytt batteri

#217928  av celica4ever

Andy_Celica skrev:Jeg har også noe lignende problem, står bilen min i 3 dager uten kjøring er bateriet tomt, og jeg har et helt nytt batteri
har du undersøkt om hva det kunne være ?