TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ta ut drivakslingene pÃ¥ mk5

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #217592  av evneveik

Hva er den enkleste og kjappeste måten for å ta ut drivakslingene når jeg skal ut med motoren?

#217620  av csstian

Løsne nedre bærebru.3 stk 17 mm,løsne den store muttern ute med hjulet.Så slå ut drivekselen fra navet.Så slå den ut av gearkassen.Da legger oljen ut så det er greit å tappe den først.Skal du bevare oljen så kan du løsne indre drivakselmansjett å dele knuten der,sånn at den ene delen står igjen.

#217626  av evneveik

Takk skal du ha :D

#217887  av cs2451

csstian skrev:Løsne nedre bærebru.3 stk 17 mm,løsne den store muttern ute med hjulet.Så slå ut drivekselen fra navet.Så slå den ut av gearkassen.Da legger oljen ut så det er greit å tappe den først.Skal du bevare oljen så kan du løsne indre drivakselmansjett å dele knuten der,sånn at den ene delen står igjen.
Er ikke drivakslingene skrudd fast i girkassa?

Hvorfor ta av akslingene? De kan henge på når du tar ut motor. Bare løsne det fra navet.

#217889  av csstian

cs2451 skrev:
csstian skrev:Løsne nedre bærebru.3 stk 17 mm,løsne den store muttern ute med hjulet.Så slå ut drivekselen fra navet.Så slå den ut av gearkassen.Da legger oljen ut så det er greit å tappe den først.Skal du bevare oljen så kan du løsne indre drivakselmansjett å dele knuten der,sånn at den ene delen står igjen.
Er ikke drivakslingene skrudd fast i girkassa?

Hvorfor ta av akslingene? De kan henge på når du tar ut motor. Bare løsne det fra navet.
Jo på gt4 er det skrudd.men mente at det ikke var det på gti,men er ikke helt sikker.Jeg syns det er enklere å ta ned motoren uten akslinger.Men det er ikke nødvendig.

#217894  av larsst185

de er ikke skrudd på gti på noen måte.på gt4 er indre knute skudd med unbrako skruer til stikkakslingen som går inn i kassen.med også på denne kan akselen slås ut av kassa uten å røre de skruene.

#217948  av evneveik

Har planer om å løfte motoren ut av bilen med en elefant, tror ikke jeg klarer å få bilen høyt nok til å få senket motoren ned på en tralle.
Men uansett så skal motor og gir byttes ut og da vil jeg jo ha drivakselene :)

Prøvde å få ut drivakslene nå ikveld, på høyre siden tror jeg alt skal gå greit. Men på venstresiden(førersiden) så sitter den fast virker det som, har løsnet den i navet og prøvde å dra den ut, men den satt som sagt fast. Er noen 12 eller 14mm bolter som står rundt på en slags plate, men man må jo være pervers om man mener at de må ut :evil:

#217957  av csstian

Den kan sitte ganske fast ute i navet.Hvis du setter på mutteren så du ikke skader gjengene,så slår du med en stor hammer.Om ikke det går må du bruke en tersj for å fa det løst.Du skal ikke løsne noen bolter med 12 eller 14 mm. Så må du jo løsne nedre bærekule.

#217984  av evneveik

Har jo fått løsnet den fra navet, det er ut fra girkassen jeg ikke får den ut...

#217987  av larsst185

har du fått løsna de fra navet kan du jo slippe motor ned med akslene i gearkassen.men de skal løsne ganske greit om du bruker et stort skruhjern/dekkspak og vipper dem ut fra kasse.evt slå dem ut.

#225642  av evneveik

Sitter enda fast som bare faenm, er 6bolter rundt "hullet" men når jeg dreier på akslingen så står de i ro, hvis dem hadde noe med akslingen å gjøre så skulle vel de fulgt med?

Lurte på å sette en bolt inn i hullet til høyre akslingen og så slå på den,men der var det jo en "pinne" i veien, alternativet er jo å lirke motoren ut med akslingen på.
Eventuelt senke motoren slik at jeg kommer lettere til.

#225750  av larsst185

jeg skjønner ikke helt hva problemet er.har du et bilde?Om du har en t18 gti så er drivakselen kun stukket inn i gearkassa å du kan slå den ut med en hammer evt bruke en dekkspak e.l å "bikke" den ut.ute ved navet er drivakselen festet med en sto mutter,du løsner denne og to muttre og en bolt (17mm) på bærekula,så drar du hjulnavet litt ut så du får ut akslen.

#225801  av evneveik

Har ikke prøvd å slå på brekkjernet, men har brukt mye makt på både brekkjern samt å prøve å dra akslingen ut uten resultat. Mulig det går med å slå på det, men er jo jævlig trangt og keitete når man ligger under bilen mens den står på to bukker :evil:

Skal prøve det, men nå blir det over en uke til jeg skal i garasjen.
Tusen takk for tips og råd, mulig det bare er jeg som er redd for å bruke for mye makt (overtaling med hammer)