TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fæl uregelmessig klakking-ventilene/reg ut av stilling?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #217796  av Mr2Even

Kan ventilene komme ut av stilling visst reg reima har hoppet av en tann et eller annet sted eller kan reg reima være slakk og ikke lukke ventilene som den skal? Skal kanskje justere ventilene hos toyota neste uke men vil finne ut hvordan dette henger sammen. Hvordan er forhold ventiler-regreim?, og kan det denne veien forsvinne mange hester? :roll:
Sist redigert av Mr2Even den 19 jan 2007 11:43, redigert 1 gang totalt.

#217842  av Andy_Celica

Hvis reima har hoppet over så stemmer ikke lukkinga/åpninga på ventilene i forholdt til stemplenen, noe som selfølgelig vil medføre dårligere motoreffekt.

Men det skal mye til for at reima hopper over, og er det ikke hydraulisk styrte ventiler på 3sge da?

#217849  av Mr2Even

Andy_Celica skrev:Hvis reima har hoppet over så stemmer ikke lukkinga/åpninga på ventilene i forholdt til stemplenen, noe som selfølgelig vil medføre dårligere motoreffekt.

Men det skal mye til for at reima hopper over, og er det ikke hydraulisk styrte ventiler på 3sge da?
Årsaken for at jeg spørr er at jeg har mistet effekt i forhold til det det skal være også er det mer kakkling/tikking enn det skal være også. Men tenningen er som den skal og alt annet.. Bunner i at det må vær at noe av effekten går ut gjennom ventilene.. Tror du ikke..?

#217857  av 323F GTX

Høy klakking kan være rådebank da. Om den kommer ved pådrag. :? Men rådebank er en grusom lyd :P , så om det bare er gjevn lav klakking er det nok ventilene

#217983  av Mr2Even

323F GTX skrev:Høy klakking kan være rådebank da. Om den kommer ved pådrag. :? Men rådebank er en grusom lyd :P , så om det bare er gjevn lav klakking er det nok ventilene
Ja tror nok det er ventilene, for det kommer ikke noe klakking ved pådrag, den er helt fin da men mangler litt power.. :?

Forresten, er det noen som har fått bedre drag i bilen etter ventiljustering her?

#217989  av 323F GTX

Jeg ville sjekket om regreimen er riktig på. Er ikke mye som skal til før bilen går dårligere da. om strammerene på regreimen er dårlige eller sitter fast kan jo det få regreimen til å bli for slapp slik den glipper. Sjekk opp med tenningsmerkene.

#218031  av Mr2Even

323F GTX skrev:Jeg ville sjekket om regreimen er riktig på. Er ikke mye som skal til før bilen går dårligere da. om strammerene på regreimen er dårlige eller sitter fast kan jo det få regreimen til å bli for slapp slik den glipper. Sjekk opp med tenningsmerkene.
Ja det må jeg sjekke. Hvordan skal tenningsmerkene stå? Det er vel noe med veivdrevet og kamdrevet og gjøre og hvordan de står i forhold til hverandre, er det ikke? Og strammeren, hvor stram skal den stramme?

Forresten, noen her som kan fortelle meg om justerbare kamdrev eller kammer og om det er noe å tenke på i en 3s-ge ?

#218033  av 323F GTX

Skal være merker på blokken og på kamhjulene som skal line opp med hverandre. Det er også et merke på veivdrevet som skal line opp med et merke på blokken.
Vedlegg
timingbelt.jpg
timingbelt.jpg (85.74 kiB) Vist 162 ganger

#218035  av Mr2Even

323F GTX skrev:Skal være merker på blokken og på kamhjulene som skal line opp med hverandre. Det er også et merke på veivdrevet som skal line opp med et merke på blokken.
Takk! Den tegningen hjalp mye, nå skjønner jeg pointet :D

#218036  av 323F GTX

Sjekk her for mer hjelp :D http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
Der ligger workshop manual til MR2 ;) Men er jo allt annet enn koselig å jobbe med regreimen på en mr2, er jo så innihelvete trangt :P
Og strammeren, hvor stram skal den stramme?
Den strammer seg selv ;) sitter en fjær på den.

#218050  av Mr2Even

323F GTX skrev:Sjekk her for mer hjelp :D http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
Der ligger workshop manual til MR2 ;) Men er jo allt annet enn koselig å jobbe med regreimen på en mr2, er jo så innihelvete trangt :P
Hehe.. Den manualen må man kjøpe for å få sett i eller? Jeg er vant med å skru på trange plasser. Jeg har skrudd endel Mini mk1 og der er det også trangt :wink: Værst før man vet å gjøre ting riktig egentlig..

#218053  av Larsen

Mr2Even skrev:
323F GTX skrev:Sjekk her for mer hjelp :D http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
Hehe.. Den manualen må man kjøpe for å få sett i eller? Jeg er vant med å skru på trange plasser. Jeg har skrudd endel Mini mk1 og der er det også trangt :wink: Værst før man vet å gjøre ting riktig egentlig..
Skal bare være å laste ned manualen. Men den er på 136 mb da...