TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l : Trimming 3S-GE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #218066  av Mr2Even

Noen her som har byttet til vassere kammer og justerbare kamdrev til GTI'n ? hvor kan jeg få tak i dette ? I tillegg tenker jeg på å oppgradere med ny chip, Ferrita eksos og sports filter - Hvor mye mer hk kan man forvente ved å gjøre disse oppgraderingene?
Sist redigert av Mr2Even den 21 jan 2007 19:51, redigert 1 gang totalt.

#218072  av CelicaTurbo

Du er mye på egenhånd når du går utover vanlig eksostrim, jeg har brukt mye tid på å søke etter trim av 3S-GE og det er omtrent ikke-eksisterende informasjon om emnet. Men, http://www.takakaira.com og http://www.greenline.jp har nok kamaksler til en god pris. De fleste velger HKS-kammer og de kommer i to versjoner, "normal" og "high lift".. high lift passer vistnok kun i 3. gen 3S-motorer pga klaringer men det er vist en enkel jobb å slipe bort slik at det blir rom.. Ellers har JUN noen kamaksler og disse har betydelig brattere løft og avslutning på formen sammenlignet med samme lift og duration som HKS, så det burde bety at ventilene er mer åpne lengre enn med HKS.. I forbindelse med bytte til kamaksler bør du også bytte til fullt datasprut slik at du kan hente ut litt mer turtall, samt at det egentlig er en nødvendighet når pusteegenskapene til motor er såpass forandret..

Ytelse avhenger vel mest av hvilke kamaksler du velger og hvor modig du er på turtallet..

edit: bytter du til noe annet enn mild oppgradering av løft på kamakslene bør du også bytte til "shimless buckets":

http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=1 ... him+bucket

#218121  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Du er mye på egenhånd når du går utover vanlig eksostrim, jeg har brukt mye tid på å søke etter trim av 3S-GE og det er omtrent ikke-eksisterende informasjon om emnet. Men, http://www.takakaira.com og http://www.greenline.jp har nok kamaksler til en god pris. De fleste velger HKS-kammer og de kommer i to versjoner, "normal" og "high lift".. high lift passer vistnok kun i 3. gen 3S-motorer pga klaringer men det er vist en enkel jobb å slipe bort slik at det blir rom.. Ellers har JUN noen kamaksler og disse har betydelig brattere løft og avslutning på formen sammenlignet med samme lift og duration som HKS, så det burde bety at ventilene er mer åpne lengre enn med HKS.. I forbindelse med bytte til kamaksler bør du også bytte til fullt datasprut slik at du kan hente ut litt mer turtall, samt at det egentlig er en nødvendighet når pusteegenskapene til motor er såpass forandret..

Ytelse avhenger vel mest av hvilke kamaksler du velger og hvor modig du er på turtallet..

edit: bytter du til noe annet enn mild oppgradering av løft på kamakslene bør du også bytte til "shimless buckets":

http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=1 ... him+bucket
Har veldig lyst til dette, å trimme Mr2'n til å bli veldig turtallsvillig liten rakker 8) :D Kan vel kanskje hente nermere 50villige hk til med å gjøre dette riktig.
Visst jeg bytter til høyt løft på kammene, hva ville det føre til? Veldig bånndrag? Hva er "shimless buckets" ? Ventiler uten skimms? :?

#218136  av 323F GTX

tror nesten det billigtste alternativet ditt da er å skaffe deg en beams motor. Om det er N/A trim du er ute etter. Men når du først legger ut så mye penger, er du ikke langt unna en Turbo motor :D

#218138  av Mr2Even

323F GTX skrev:tror nesten det billigtste alternativet ditt da er å skaffe deg en beams motor. Om det er N/A trim du er ute etter. Men når du først legger ut så mye penger, er du ikke langt unna en Turbo motor :D
Trenger ikke bli så veldig dyrt vel? Kjøpe litt nå og da går jo :wink: Å plassere et par kammer er vel ikke all verden?hehe men med alt så blir det nok dyrt ja.. Hva er egentlig Beams

#218139  av FireWalk

Hehe.. syntes det virker som om hver gang noen spør seg for om trimming av 3S-GE så er svaret alltid:

Nei det blir så dyrt, bytt til turbo motor!

Og dette uten at noen egentlig har forsket noe særlig på emnet i det hele tatt.
Noen må da våge å være første mann ut og prøve noe nytt også! Som når jeg bestemte meg for å prøve Megasquirt som motorstyring. FIkk beskjed om at DET var et døfødt prosjekt og det kom aldri til å gå bra osv osv.. men det funker som bare juling!

Har noen i det hele tatt regnet på potensialet i 3S-GE motoren dersom en foretar oppgraderinger?

Hvor mye kan man forvente seg med å montere nye kammer i kombinasjon med grenrør og ny eksos samt filter?

Og hva med å borre opp blokka og sette på datasprut? hvor mye kan man vente seg da?
Som de sier: there's no replacement for displasement.. 0,2l burde ha en god del å si. Og ettersom (slik jeg har forstått det) blokka er temmelig lik turbo blokka så burde det vel absolutt la seg gjøre?

Der er iallefall definitivt MULIGHETER! Men som med alt annet så vil det jo koste penger.. og en god del arbeid! Men om man lykkes så har man iallefall noe som INGEN andre har :D

DET i seg selv er jo nesten verd pengene bare for å prøve :P

#218142  av Xlr8

tenkte også veldi på dette men endte opp med og ha lyst på en beams motor. men av en eller annen grun tar de litt tid før du får di vist du ikke har veldi med penger:P

mn en beams motor med datasprut og ITB og kansje et stroke kit så tror jeg du har starten på noe veldi OK motor..

men begynne på en vanlig 156 3sge fant jeg ut etter hvert ikke var d mest idielle.

de seiest vell chipen gir 8hk i mellom registeret så de hjelper ikke mye på toppdraget. men kan kun snakke ut i fra erfaring i fra opel sin 150hk motor som finst i calibra c20xc om jeg husker rett.. den hadde vi dyno test på ble en økning på ca 7hk så vidt jeg husker..(var ikke med og så på dyno testen) så fraskriver meg ansvar om info er feil :P

#218144  av Mr2Even

Jeg snakket med en på sylinderservice i dag og han sa det var en grei måte å få hester på sånn jeg har tenkt, og å utnytte mye mer i motoren for ikke så altformye peng.. Han sa mye ligger i å tune motoren perfekt, for mange er ikke det. Men det får jeg i tillfelle gjort med det nye oppsettet og det trenger ikke bli så dyrt mente nå han ?

#218147  av Pitchyou

Har snakket Litt med en kar om å få kjøpe en topp til 2gen, Toppen er av slaget Race bygd klarer 10800rpm uten problem. Han mente at med Toppen datasprut, manifoild og eksosanlegg ville jeg være over 210 og opp mot 220hk rundt 8000-9000rpm.

#218172  av perchr

er ganske interessert i dette temaet jeg også må jeg si.. 3s-ge med over 200 hester må vel funke ganske greit 8)

#218174  av Larsen

Blir vel litt problemer med både avgass og bensinforbruk da man tenker så stort.

#218175  av inzane2012

dette her er noe som jeg og kunne tenkt meg, og fått trimmet gti'n en del, for å få noe som ikke så mange andre har, men problemet mitt er at jeg ikke har noen plass å stå og mekke på bilen, og her som jeg bor er det ganske ustabilt vær:( helvettes vestland! så vist du går i gang med å bytte ut kammer og sånt even må du garantert sette opp en topic om det sånn som vi andre med en gti vi vil trimme litt kan få litt lærdom og inspirasjon:)

men en liten tanke her, 94 mod'n kom jo med en 174hk motor, så ville det ikke vert lettere å trimme den? etter sånn som jeg forstod det inne på mr2wiki kom 97-98 mod'n med nesten 200 hk, på gtin altså...shoot me if im wrong...men vist det stemmer, så ville en ikke da spare noen kroner vist en fikk tak i f.eks en 98 motor for så og trimme den??

#218180  av Mr2Even

Bra det er fler som viser interesse for 3S-ge trimming :D Blir bedre når fler hjelper til og gir råd. Du inzane2012, du kan jo bare lage deg et skur eller kjøpe et partytelt? :lol: Nei vi får nok flytte på oss og få oss dobbel garasje :D Kan hende det er bedre å trimme en 94motor el nyere, men jeg skal nok ikke trimme så mye som over 200hk på den bilen jeg har nå. Får se hva jeg gjør, kanskje det blir som med FIreWalk at jeg får helt blod på tann etterhvert:) , men aller først skal jeg nok trimme lett og heller bygge meg oppover.. Da lærer man også mye, men som sagt man vet jo ikke hvor dette kan ende, kanskje det tar helt av :lol: . Som sagt, jeg har lyst å begynne med vasse kammer, justerbare kamdrev og få tunet den ordentlig.. CelicaTurbo hadde jo litt peil på dette her 8)

Tilslutt så kanskje jeg ender opp med en sånn her.. :shock:
Vedlegg
ferrari motor.jpg
ferrari motor.jpg (38.96 kiB) Vist 2559 ganger

#218182  av Mr2Even

Man vet aldri hvor dette kan ta veien, men det blir nok heller slik aller først... :wink:
Vedlegg
FIIN motor Turbo 94.jpg
FIIN motor Turbo 94.jpg (77.82 kiB) Vist 1102 ganger

#218224  av CelicaTurbo

Har lyst til å trimme 3S-GE selv men det er såpass dyrt at der er ikke aktuellt. Det er så klart ikke urimelig dyrt å bytte kamaksler men problemet er at trim av sugemotor er ganske sammensatt. Den greieste måten å hente ut høyere effekt er å flytte dreiemomentet mer opp i turtall, og man kan ikke øke turtallet så mye før det blir ganske så dyrt. Gevinst av kamaksler er vanskelig å vite uten å prøve, og det er meget avhengig av hvilket turtall man kan kjøre. Kamakslenes løft har innvirkning på moment over hele turtallet, vel, grovt sett ihvertfall, mens kamakslenes "duration" bestemmer hvor i turtallet man flytter momentkurven, og dermed også toppeffekten.. Det nytter ikke med grove kamaksler med stor økning i duration om man ikke har en motor som tåler mer enn en lett økning i turtall. En orginalmotor kan kanskje klare 8000 o/min uten noen spesielle problemer men over det bør man fort satse på lettere råder og stempler og ballansert veiv, og det er jammen ikke billig. Med økende turtall blir akselerasjon og retardasjon av stempler en enorm påkjenning for råder osv. Smidde stempler og råder både tåler betydelig mer, og veier betydelig mindre enn orginalsakene. Det nytter ikke å ha en topp som klarer 220hk om du skyter orginalrådene ut gjennom blokken pga turtallet du trenger for å få til den effekten.. I tillegg kommer jo kostnadene for datasprut..

Så, med mindre man velger midle oppgraderte kamaksler som kanskje gir 10hk ekstra på en standard motor, så blir det forferdelig dyrt å utnytte grover kamaksler bedre.. Å nå 180-190hk er nok ganske oppnåelig, men mer enn det vil koste en hel del, fort mer enn bilens verdi. Da er det enklere å trimme turbomotorer for der kan man nå ganske langt på orginale stempler og råder så lenge man velger turboer som er effektive innenfor orginalt turtallsområde og unngår tenningsbank og varme.