TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Chip til 3s-gte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #218312  av WaxFraq
 
Heisan!

sendte en forespørsel til sancodk.dk angående chip til mr2'n...

de kunne sende meg en chip som økte ca. 30 hk og 60 NM..

dette for 3500,- + 150,- i frakt...noen som har prøvd det??
kan det anbefales??

 #218403  av CelicaTurbo
 
du bør definitivt be dem spesifisere hva for en chip det her er og hvordan den fungerer og er montert. Spesiellt siden "chipping" av våre ecuer er praktisk umulig for annet enn profesjonelle smakstrømselektrikere.. Linken som Larsen gav er en slik løsning, men det krever som sagt at ECU sendes inn og modifiseres..

Det selges noen løsninger for vår ecu som kalles "chip" men i realiteten er det bare en fuelcut defencer som lar deg øke turbotrykket litt mer for en meget høy pris, men "chippen" gjør overhodet ingenting med bensin eller tenning..

De fleste velger piggybackløsninger eller full datasprut, felles for begge at de programmeres spesifikt for bilen mens bilen kjøres på dyno.

 #218649  av WaxFraq
 
hmm..okey..
sitat mail :
"Hej

Til din bil kan vi tilbyde et tunings modul der monteres via stikket på din
ECU

Se vedhæftet diagrammer

Prisen er TAX FREE Dkr. 3500,- + fragt Dkr. 150,-

Med venlig hilsen/ Best regards"


Dette var medsendt som monteringsprossedyre.. :

--------------------------------------------------------------------------------------

Toyota MR 2.0L turbo 1991 204HP


DIPSWITCHS 1OFF-2OFF-3OFF-4ON-5ON-6OFF-7ON-8OFF

1. Open the bonnet and disconnect the - Negative from the battery.

2. Find the engine control unit (ECU).

3. Disconnect the plug/plugs from it and remove any coverings on them so that you have free access to where the cables go into the back of the plugs.

4. Most plugs have numbers on front or back to identify the pin numbers, these are usually very small and written beside the pins.

5. Find wire at pin number B4 and cut it.

6. Connect the RED wire to the side of the cable you have cut which runs into the ECU.

7. Connect the WHITE wire to the other side, (use automotive connectors or solder and make sure connections are properly sealed and insulated).

8. Find wire at pin number C14 and connect the BLACK wire on to it by soldering or automotive connector and insulate.

9. Find wire at pin number B11 and Connect the BROWN wire on to it by soldering or automotive

10. Find wire at pin number B2 and Connect the BLUE wire on to it by soldering or automotive

Make sure all connections are insulated and original covers are put back on to ECU plugs to protect them.

*Below is a diagram of the rear of ECU connector (where cables go in).*

(her skal det være et bilde av kontaktene på ECU...fikk det ikke med..)


Cut rubber tube 42 ( this is the rubber tube between ‘ the electrovann’ and the waste-gate). Insert the « T-junction » (supplied with the green junction) and connect the rubber tube and the green junction into the air filter.
Vedlegg
TOYOTA MR 2 TURBO 1991
TOYOTA MR 2 TURBO 1991
Benzin Turbo-modul.jpg (38.02 kiB) Vist 450 ganger

 #218654  av Larsen
 
Ville ikke ha prøvd meg på den der. Den lignet jo litt på den motstanden som folk blir lurt til å bytte ut temp måleren.

Som nevnt overfor. Som nevnt ovenfor skaff noe som er brukt før. Å chippe disse ecu'ene kan kun gjøres ved å demontere prosessorene i ecu'en. Det gjør blandt annet Ats, sard og blitz ecu'ene. Går også ann å skaffe en piggyback, men det er litt mer risikabelt hvis det blir gjordt uten rulle.

 #218661  av FireWalk
 
CelicaTurbo skrev:du bør definitivt be dem spesifisere hva for en chip det her er og hvordan den fungerer og er montert. Spesiellt siden "chipping" av våre ecuer er praktisk umulig for annet enn profesjonelle smakstrømselektrikere.. Linken som Larsen gav er en slik løsning, men det krever som sagt at ECU sendes inn og modifiseres..

Det selges noen løsninger for vår ecu som kalles "chip" men i realiteten er det bare en fuelcut defencer som lar deg øke turbotrykket litt mer for en meget høy pris, men "chippen" gjør overhodet ingenting med bensin eller tenning..

De fleste velger piggybackløsninger eller full datasprut, felles for begge at de programmeres spesifikt for bilen mens bilen kjøres på dyno.
Rettelse: Noen av disse såkalte "chippene" lurer faktisk ECU til å tro at motoren får mer bensin enn den i realiteten får. Dermed magres blandingen ut noe, og en får litt mer effekt siden motoren går ganske rikt fra før. Dette kan være direkte farlig!

All form for trim bør innebære Korekt og avansert motorstyring. Ved å "tukle" med motorstyringen på denne måten skyter man seg på mange måter i foten..

 #218672  av CelicaTurbo
 
kan garantere at med så få ledninger har den boksen minimal kontroll over tennings eller bensinkurver til ECU og fungerer ikke som en "chip" i vanlig forstand, eneste kontroll den trolig har er ved manipulering av f.eks vanntempsensor. Men, beskrivelsen du gir viser at boksen kun manipulerer ett signal, de tre andre lederne burde være strøm, jord og muligens et signal som den baserer manipuleringen på (om den ikke bare gir en fast endring, eller bruker input på det manipulerte signalet som basis for hvor mye endring den utfører).

Kan du også poste diagrammet? Jeg finner ingen logisk sammenheng med pinnummerne og diagrammer for MR2 Turbo..