TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justere/skimse ventiler-Toyota

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #218786  av Mr2Even

Noen her som har justert/ skimsa opp ventilene sine hos Toyota? Mye kostet det, og var du fornøyd?
Sist redigert av Mr2Even den 23 jan 2007 22:58, redigert 1 gang totalt.

#218867  av Levin GT

Tror dette er dyrt hos fima,da det tar en del tid.........
Jeg gjorde det selv,trenger bare et micrometer,følekniv forskjellige shims,og tid......
Jeg ble fornøyd med mitt eget resultat.......

Levin GT

#218877  av Mr2Even

Levin GT skrev:Tror dette er dyrt hos fima,da det tar en del tid.........
Jeg gjorde det selv,trenger bare et micrometer,følekniv forskjellige shims,og tid......
Jeg ble fornøyd med mitt eget resultat.......

Levin GT
Bra :D Ja veldig dyrt. Har tenkt å gjøre det selv jeg også. Trenger man ny topp-pakning deretter?

#218886  av Xlr8

du tar ikke av toppen normart, du tar av toppdekselet og måler klaringen med et føleblad,
så tar en av kamakslingen (vertfall på noen men vet at noen volvo motorer trenger du ikke og ta av kamakslingen men bare presser ned ventilene) må uansett ha ut shimsa så måler du dem og finner ut om hvor mye mindre shims eller større shims du trenger.
-viktigt og holde kontrolen på hvor alt sto ellers har du et lite problem.

finnest sikker personer som kan forklare dette mye bere en meg men har jort er forsøk :P

EDIT:
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... ical/4.htm

les litt der=) så tror ikke du trenger ny topp pakning

#218889  av larsst185

trenger ikke ta av kammene.finns verktøy for å presse sammen ventli fjærene

#218890  av larsst185

dobbelpost
Sist redigert av larsst185 den 24 jan 2007 17:21, redigert 1 gang totalt.

#218918  av Mr2Even

Xlr8 skrev:du tar ikke av toppen normart, du tar av toppdekselet og måler klaringen med et føleblad,
så tar en av kamakslingen (vertfall på noen men vet at noen volvo motorer trenger du ikke og ta av kamakslingen men bare presser ned ventilene) må uansett ha ut shimsa så måler du dem og finner ut om hvor mye mindre shims eller større shims du trenger.
-viktigt og holde kontrolen på hvor alt sto ellers har du et lite problem.

finnest sikker personer som kan forklare dette mye bere en meg men har gjort er forsøk :P

EDIT:
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... ical/4.htm

les litt der=) så tror ikke du trenger ny topp pakning
Ja det var toppdekselet jeg mente :wink: Jeg får skaffe meg et mikrometer(følerblader har jeg) og lese i manualen . Kjedelig å gå surr i hvor de forskjellige skimsa hører hjemme, får skrive opp og ha orden i hva jeg gjør.. Hvor stor forskjell i mm er det på de forskjellige skimsa man får kjøpt?

#218958  av Anders gullstein

Jeg var på sjekk med min en gang, husker ikke hvor mye det var, men ikke slik at man mista fotfestet ihvertfall. Yil meg så hadde de ikke små nok shims til å shimse opp.

#218966  av Levin GT

Man får vel kjøpt shims i de fleste tykkelser.....
Man kan jo stokke litt om på de som er der fra før,så ender du nok bare opp med å måtte kjøpe 3-4 stykker........Jeg byttet ltt rundt på mine,og lot de bli værende der de passet best og endte opp med å bare måtte kjøpe to nye.
Man har jo en liten slitemargin man bør holde seg innenfor så det er ikke sikkert du trenger så mangen nye........Mål klaringene først,så merker du hvilken som har for stor klareing og hvilken som har for liten klaring før du tar av cam'en(e).........

LEvin GT

#218981  av larsst185

gjentar bare det jeg sa.du trenger ikke ta av kammene :wink:

#218999  av Mr2Even

Anders gullstein skrev:Jeg var på sjekk med min en gang, husker ikke hvor mye det var, men ikke slik at man mista fotfestet ihvertfall. Yil meg så hadde de ikke små nok shims til å shimse opp.

SÃ¥ppas ja.. Er det 0,5 tideler som er forskjellen fra hver av skimsa eller?

#219000  av Mr2Even

Levin GT skrev:Man får vel kjøpt shims i de fleste tykkelser.....
Man kan jo stokke litt om på de som er der fra før,så ender du nok bare opp med å måtte kjøpe 3-4 stykker........Jeg byttet ltt rundt på mine,og lot de bli værende der de passet best og endte opp med å bare måtte kjøpe to nye.
Man har jo en liten slitemargin man bør holde seg innenfor så det er ikke sikkert du trenger så mangen nye........Mål klaringene først,så merker du hvilken som har for stor klareing og hvilken som har for liten klaring før du tar av cam'en(e).........

LEvin GT
Ja det var jo lurt..

#219001  av Mr2Even

larsst185 skrev:gjentar bare det jeg sa.du trenger ikke ta av kammene :wink:
hehe de får visst ikke med seg det der..

#219017  av Larsen

0.05mm som er forskjellen mellom hver shims.

#219024  av Mr2Even

Larsen skrev:0.05mm som er forskjellen mellom hver shims.
Ja 0,5tideler er 0,05mm :wink: Eller 5 hundredeler.. okey