TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til valg av nytt utstyr!!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #219964  av TiM

Hei.

Skal komme med en liten innledning først.
Kjøpte meg for leeeeeeeengesiden dette utstyret:

For bruk i dørene forran og bak:
ALPINE
Bilde
5 1/4" (13 Cm) 2-way koaxial
Effekt: 30 Watt RMS (150 Max)
Frekvensomfang: 45-30 000 Hz
Følsomhet: 92 dB

For bruk i hattehyllen:
ALPINE
Bilde
6x9" (15x23 Cm) 3-way koaxial
Effekt: 50 Watt RMS (250 Max)
Frekvensomfang: 45-30 000 Hz
Følsomhet: 92 dB

Forsterker:
AMAZONA EAGLE
Bilde
Effekt: 2 x 170 Watt RMS
Bryggat: 1 x 300 Watt

Basskasse/subwoofer:
AMAZONA EAGLE
Bilde
Effekt: 400 Watt RMS
2 st 12" basser
1 stor port på framsiden
Blå belysning

Problemet er at jeg ikke er fornøyd i det heletatt.
Kjøpte dette den dagen jeg fikk bil og var dum nok til å høre på selgern, betalte 5000 for dette.
Basskassen er det eneste jeg er happy med... men etter at forsterkeren døde så er jo det over og ut.

Altså.. jeg skal bygge nytt anlegg!!
Vil beholde basskassen om dere mener den funker fett nok, den dunker hvertfall kolosalt bra.
Vil legge ca 10.000kr i nytt annlegg.
Mine kriterier er at det skal spille HØYT og PENT.. og jeg vil veldig gjenrne få mye igjen for pengene jeg legger i dette.

Bilen er en Toyota Corolla E12 (2002mod) 5-dørs.
Bilde

Utstyr jeg trenger hjelp til å plukke ut nå er:
-Diskanthøyttalere for dashbord (erstatter de originale)
-Høyttalere i dørene forran (er ikke helt sikker på hvilken strl som passer i disse)
-Høyttaler i dørene bak (usikker på strl som passer)
-Nye 6x9'ere for hattehylle bak
-Ny god forsterker (som leverer det den skal + litt ekstra) liker å holde meg innefor god margin :p

Forrige problem i bilen var jo kanskje strøm, men har nå kjøpt meg et Stinger SP1000 batteri,
så da er vel det problemet løst?!?!?! dynamo?!?! kondensator?! et batteri til?!

Makspris 10.000 (ikke over 10.999) hehe :p

HÃ¥per jeg ikke formulerte meg alt for vanskelig.
Takk for all god hjelp, trenger det virkelig.

#220007  av EvolutionTurbo

Bruker du de alpine høyttalerene i dørene nå?

i såfall er det jo 5 1/4" der da ;-)

#220026  av TiM

hehehe.. kunne nestn vært en IQ test :p
hehehe... veldig bra!!

Nei, de alpinehøyttalerne i dørene satte jeg aldri inn,
da jeg fikk vite hos toyota at originalhøyttalerne spilte vel så bra...

#220087  av mr.ourom

Hei. Her er dagens forslag. Mb Quart 13cm komposett front(rvf213). Mb Quart 6x9 coax (rce269) . Planet Audio forsterker Vx 6005 4x50wrms+200wrms. Dørhøyttalerene i bakdørene hadde jeg nok utelatt.(Roter til lydbildet!). Høyttalerene er av meget god kvalitet og spiller både høyt og rent. Forsterkeren høres kanskje ikke kraftfull ut, men er det. På dette kan jeg gi deg en god pakkepris.

Mvh: Are
Ps: Hvis det virker interessant send pm.

#220097  av Mr2Even

Jeg ville gått for Pioneer

#220206  av gnmfr

Har sendt en lang pm til tim akkurat, men er 17 cm foran og 13 bak... Foran må du ha komponentsett :P

#220213  av sindrejl

Mr2Even skrev:Jeg ville gått for Pioneer
jeg ville droppa pioneer.. er det noe de ikke kan så er det høyttalere og subber.

#220231  av Mr2Even

sindrejl skrev:
jeg ville droppa pioneer.. er det noe de ikke kan så er det høyttalere og subber.
Hva?! Holder for meg ihvertfall

#220238  av gnmfr

sindrejl skrev:
Ikke enig, er kjempe fornøyd med høytalerne jeg har hørt fra de ihvertfall.. Kamerat her på forumet hadde jbl frontsett (kosta cirka 1500, orker ikke finne navnet på det :P ) og pioneer 10" høytalere fra reference (eller no sånt) serien, han betalte vel cirka en tusen lapp for pinoeerane og de spilte ræva av frontsettet hans, var to vidt forskjellige verdener... Men MÅ dele bort de lavaste frekvensane, akkurat som alle andre høytalere også ;)

#220299  av Techpoint

sindrejl skrev:
eeeeeh, ja vel ?
Denne skal du få lov til å utdype littegrann ja...

Vil jo si at når to stk TS-W2504SPL subber til 13-1400kr stk spiller 149,6dB uten å tenke på å ta kvelden en gang, og ikke så mye som ett lite tegn til forvrengning er relativt bra, og skal da passere 152-153dB med de etterhvert også :) (tilført effekt 2x 850 watt rms målt på utgangene)
Har også montert 2stk TS-W306C subben i bilen til en kamerat av meg og det spiller jo helt utrolig til å være så billig..

Så er ikke redd for å anbefale Pioneer høyttalere av noe slag.

(Har også TS-W5000SPL subben, og denne trøkker bare helt villt, faktisk så overkill at jeg nå har parkert den i boden til fordel for 2 stk 10" enn så lenge ;)

#220351  av sindrejl

nå har alle merkene en serie som koster skjorta det har også pioneer, så vi utelater TS-W5000SPL er du snill.. Ellers synes jeg stortsett høyttalerne er av elendig kvalitet (faller fysisk fra hverandre faktisk) og spiller ikke i nærheten av et godt rf frontsett feks. Men dette er nå bare min lille erfaring og hva de som også selger shitten sier. Er ellers svææært fornøyd med pioneer sine headunits.

#220354  av TiM

oj.. har tråden min tatt en tur ut på viddene?! heheheh :p
Pioneer er sikkert vel og bra, har en pioneer hjemmekinoreciever (VSX-1016) og den spiller kanondigg:D

gleder meg til å lese PM'en min, takk gnmfr, hehe...

Men trenger fortsatt hjelp til en finfin pakke...
Viktig for meg at forsterkeren hvertfall klarer å dra med god margin...

#220364  av Techpoint

sindrejl skrev:nå har alle merkene en serie som koster skjorta det har også pioneer, så vi utelater TS-W5000SPL er du snill.. Ellers synes jeg stortsett høyttalerne er av elendig kvalitet (faller fysisk fra hverandre faktisk) og spiller ikke i nærheten av et godt rf frontsett feks. Men dette er nå bare min lille erfaring og hva de som også selger shitten sier. Er ellers svææært fornøyd med pioneer sine headunits.
Jeg nevnte også TS-W2504SPL og disse er som sagt å finne i det billige sjiktet, altså 13-1400kr klassen, og disse ser ikke ut til å falle frahverandre..

Men skjønner jo at du er RF patriot, og da tror jeg vi like gjerne kan avslutte diskusjonen her, for den vil da ingen ende ta..

Skjønner ikke helt hvilke selgere det er som mener Pioneer er dårlig, men har vel noe med at de ikke har så god greie på det de driver med da. Finnes jo nok av de...

#220365  av Techpoint

Forsterker kan du prøve å finne brukt, gjerne noe som yter 1000wrms, og da mener jeg ikke en jalla forsterker slik du allerede hadde.

Her finner du f.eks en ny forsterker til en bra pris.
US Amps XT4000 (3298,-)
http://www.morel.no

#220367  av chris

Det er ganske stor forskjell på å spille høyt, spille høyt over tid, og spille pent. Pioneer får til det førstnevnte.

Og JBL settet som er nevnt lenger oppi her, det er sikkert GTO serien, og det spiller ikke spesielt bra.

Skal man spille pent, Polk Audio eller MB Quart.