TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Driver Ã¥ overhaler bremse kalipperne men er det hÃ¥p??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #220092  av Rømmling

som sagt demonterte bremsene foran i helgen og tok meg tid til å sand blåse dem før jeg begynte å overhale dem.
Bilde
så lakket jeg dem rød
Bilde
så skulle jeg begynne å demontere stemplet i dag
men de så ikke pene ut syns jeg
er det noe håp når de ser slik ut??

Bilde
Bilde
Bilde

#220094  av evneveik

Er jo en vurderingssak, jeg hadde bestillt nye stempler (200kr pr stk), men ser jo ikke ut til å være så dype spor etter rusten? Kan jo pusse den bort med et fint pussepapir å se.

#220103  av Rømmling

får ta litt vann slipe papir og pusse litt og så men 400kr for å få helt nye stempler var jo ikke så ille det heller. får se senere i kveld men kom med flere meninger om saken

#220122  av csstian

Klarer du ikke å pusse bort rusten uten å skade stemplet så ville jeg ha kjøpt nye.Om det blir smo krater igjen så tar det ikke så lang tid før du begynner å bli plaget med det igjen.Når du først har tatt deg tia til å sandblåse og lakkere så er det jo greit å gjøre det 100%. Så er det lang tid før du trenger å tenke på det igjen.

#220200  av defred

Rømmling skrev:får ta litt vann slipe papir og pusse litt og så men 400kr for å få helt nye stempler var jo ikke så ille det heller. får se senere i kveld men kom med flere meninger om saken
Håper ikke det er like mye rust inne i sylinderene, da er det bare og skifte dem, uansett skift disse stemplene, de er ikke noe og spare på! Kommer bare til og begynne og lekke etter en stund, og da må du bare gjøre den samme jobben på nytt. Det er ikke og spare penger! :D

#220280  av Rømmling

sylynderen ser ikke så ille ut nedi men første biten er ganske rusten men det løsner veldig fint
her er et bilde

skal ta fint pusse papir etter på og se om det er håp for sylynderen. fatter sa det at de bildene så de mye verre ut enn når ha så på sylyndren så er ikke så ille som det ser ut på bildet.
Vedlegg
Bilde 179.jpg
Bilde 179.jpg (41.38 kiB) Vist 211 ganger

#220290  av evneveik

Sånns å ene sylinderen min ut også, ble ganske bra når rusten var pusset bort, bare vær forsiktig og ikke rip den opp.

#220393  av defred

Så lenge det ikke er rust i selve sylinderen går nok dette bra, men hon sylinderen før du monterer ikke puss med sandpapir i selve sylingeren. Monter nye stemplerog pakninger, sørg for og evt. overhale de to glide stemplene på samme måte så har du bremser lenge. :D

#220401  av evneveik

Et tips er å rengjøre/pusse skikkelig inni sporet til o-ringen, det gjorde ikke jeg og kaliperne mine er litt treigere enn nødvendig.
Tror ikke det gjør noe når de er varme, men stemplene er vanskelige å flytte på for hånd når de er kalde.

#220412  av Rømmling

prøvde å pusse med 400 papir på stemlene og det var ikke så ille som det så ut skal prøve å polere stemlene så det er så blank som overhode mulig før jeg setter sammen igjen.

men sylyndren skal jeg ha på den fettet som er med i overhalings kittet men rundt kanten rett innenfor manskjetten der kan jeg bruke litt skikelig med kobber pasta der så det ikke har så lett for å ruste igjen eller er det best å la være å ha på noe der?

#220416  av evneveik

Det bør jo gå greit, litt kludrete å få på igjen mansjetten da kanskje

#220417  av csstian

Når jeg monterer så bruker jeg å sette på mansjetten først så ta en blåsespiss i hullet til bremseslangen å sette trykk i kalipern mens jeg presser stemplet mot mansjetten.Da utvider mansjetten seg å legger seg utpa stemplet.Da er det bare å presse stemplet ned i sylinderen.Så legger mansjetten seg så fint så.

#220418  av evneveik

Det var jo ikke så dumt om man har tilgang på kompressor :)

Jeg pleier å sette stempelet nedi, så ta ene kanten på mansjetten opp på siden av stempelet og holde den fast med en hånd mens jeg lirker resten av mansjetten rundt stempelet med den andre hånden

#220428  av Rømmling

evneveik skrev:Det var jo ikke så dumt om man har tilgang på kompressor :)
hvordan fikk du ut stemplet uten kompressor??
du tok det ut med trykket i bremsesystemet da?

Men med tanke på sandblåsing av utstyr har noen prøvd blåsekabinettet til biltema. 1300kr for komplett. ser jo ikke ut der jeg satt :lol:
er gårsverkstedet til fatter jeg satt så det er ikke så nøye nå skal bygge om i år likevell og da skal gulv og alt oppigjen på nytt men etter det så kan man vel ikke sitte inne å sandblåse vel

#222960  av Ollie

Jeg har et sett av de bremsane der 57-25 eller hva det står på dem. Er det mulig å ha de foran på min st162 og sette de jeg har foran nå bak uten å få noe problemer??